Klippa hästen nu

Galoppfunderingar

Trådstartare
Jag har ett fullblod (galoppör) som ska sättas igång nu. Fick den för någon månad sen och den har tjock vinterpäls och ser mer ut som en islänning... Jag skulle vilja klippa honom nu då han även svettas mycket :crazy:

Är det försent nu? Blir det fel för hästen?
Vill inte klippa under våren/sommaren utan egentligen klipper jag bara hästarna på vinter :)

Sv: Klippa hästen nu

Det jag är orolig för är att det ska bli obalans på något sett för hästen? Pälsen eller att energin ändras eller egentligen vad som helst :confused:

Jag undrar om konsekvenserna...

Finns dom som klipper ändå fram på våren, och visst kan sommar pälsen kanske ev bli lite ful men det är väll viktigare att hästen inte är genomsvettig varje dag och tar lång tid på sig att torka upp.
Klipp åtminstone halsen, hjälper ngt.

Jag hade helt klart klippt. Det är bättre att sommarpälsen riskerar att bli lite ful än att den svettas och blir svår att få torr.

Jag har en häst som sätter väldigt mkt vinterpäls. När han tränades klippte jag från tidig höst till sen vår. Endast en enda gång på alla de åren fick han en ful sommarpäls. Varför det blev så just det året vet jag dock inte. Övriga år blev sommarpälsen hur fin som helst.

Så jag hade inte tvekat.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 430
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
975
Senast: Fiorano
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 069
Senast: Cactus
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
563
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka