Klippa häst utan att behöva ha täcke

J

jezekl

Jag har tänkt klippa min fjording för första gången i år. Han har redan fått en lång gosig päls som gör att han blir lätt väldigt svettig och varma dagar verkar han lite slö. Så jag vill underlätta för honom, men jag vill inte att han ska behöva ha täcke på sig. Dvs inget värmande täcke, utan bara regntäcke när det är dåligt väder.

Min fråga är nu; hur mycket kan man klippa utan att behöva täcka honom? Finns det någon som har en bild som exempel på hur ni klippt er häst utan att ha täcke på dem. Jag är medveten om att det är individuellt, men jag vill ha något att utå ifrån.

Sv: Klippa häst utan att behöva ha täcke

Om du klipper honom lär hu nog behöva täcka honom oavsett hur mkt eller lite du klipper... det går inte bara att ta bort hans naturliga isolering utan att ersätta den på nåt sätt... Det kanske inte behövs täcke dagtid än, men det beror oxå på hur mkt du tänkt klippa...

Vi klippte alltid vår fjording på vintern och han hade aldrig något täcke. Vi klippte honom dock enbart på halsen och där sitter ju inte täcket i alla fall. Jag tror dock att det är lite individuellt om hästen behöver täcke eller inte så du får nog se till den enskilda hästens behov.

Jag brukar klippa mitt halvblod på halsen och lite under magen och han har inte heller täcke hela tiden och definitivt inte inne eftersom vi har ett uppvärmt stall. Jag brukar vara mest noga med täcke när det regnar och blåser.

Hejsan,
vår fjording blir klippt nu för tredje gången i år. Han får redan nu ha ett vintertäcke, han kommer inte att frysa men eftersom han ska bli riden som vanligt och i ridhus under vintern vill vi inte att hans päls växer snabbare än nödvändigt. Sedan är han inte bara klippt på halsen, utan det liknar mer än jaktklippnig.
Det är ingen fara om din lilla häst går utan eller med regntäcke, men pälsen kommer att växa fortare än om han har ett varmare täcke.

//Emelie

Senast ändrad av en moderator:

Igentligen så ska man antingen bara lägga på täcke i september eller klippa den redan i oktober-november så att hästen vänjer sig men det korta håret innan vinterkylan kommer. Om det sedan behövs så kan man fin putsa den sen i januari-februari, aldrig senare, då kan det påverka den kommande sommarpälsen. :crazy:
Om jag inte hade hunnit klippa min häst förens nu så skulle jag nog klippa lite lite väldigt lång. (Jag vet hur det är att ha en långhårig fjording :smirk: )

pimy skrev:
Om du klipper honom lär hu nog behöva täcka honom oavsett hur mkt eller lite du klipper... det går inte bara att ta bort hans naturliga isolering utan att ersätta den på nåt sätt... Det kanske inte behövs täcke dagtid än, men det beror oxå på hur mkt du tänkt klippa...

Det stämmer inte. De flesta hästar klarar sig bra utan täcke om de bara är spårklippta, dvs hals, mage, och har tillgång till mat under hagvistelsen.

Om det sedan behövs så kan man fin putsa den sen i januari-februari, aldrig senare, då kan det påverka den kommande sommarpälsen.

Och detta stämmer inte heller, känner en kvinna med flera tävlingshästar, som behövde klippa sina tävlingshästar en extra gång på våren och noggrann som hon är kollade hon naturligtvis först med flertalet veterinärer och dom var alla rörande ense om att klippa på våren gör ingen som helst skillnad för sommarpäls-sättningen. Tvärt om, har hästen svårt att släppa vinterpälsen mår sommarpälsen bättre av att vinterpälsen försvinner./ Lavinia som inte kommer klippa sin förrän hon vet att den är ok ogen, och då får hon allt vänta lite till

Min islandshäst är klippt och går utan täcke. Han är klippt på halva halsen ("undersidan), en bred linje över bogen, och hela magen. Klipptes i september (då han bäst behöver det, eftersom han sätter päls tidigt och det var rätt varmt i september...). Han har inget täcke, och har inte haft på hela tiden, men nu har ju pälsen även på det klippta området vuxit ut så pass mycket att den är tjockare än en ordinär "halvblodsvinterpäls"..... Hade jag klippt nu hade jag KANSKE haft täcke på honom, men det beror ju på hans reaktioner - hittills har jag aldrig sett den hästen frysa....

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 953
Senast: Stergo
·
Utrustning Nu står vi i en så där roligt tid när det är 4 grader på natten/morgon och 20 grader mitt på dagen. Min ena häst är klippt sen tidigare...
Svar
11
· Visningar
1 547
Senast: super
·
Utrustning Jag letar en sladdlös tyst klippmaskin till min häst. Det har tagit en stunds träning innan han har tyckt att det är ok att bli klippt...
2
Svar
21
· Visningar
1 968
Senast: mysboll
·
Utrustning Hej! Känner att jag behöver lite tips å så från folk som är mer van att täcka sina hästar. Jag ska ha min varmblodsvalack oklipp i...
Svar
9
· Visningar
1 157
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama