klippa häst på sommaren?

M

My Beauty

Ni som klipper era hästar på sommaren oxå, hur har ni det med täcken osv... Har dom ett regntäcke vid regn lr hur gör ni?

Varför klipper ni på sommaren?

funderar på att göra detta men vet inte riktigt än...

Sv: klippa häst på sommaren?

Man ska ju inte klippa på sommrarna, hästen kan börja fälla samt sätta päls vid helt fel tider på året om man gör så.Man brukar säga att man ska klippa innan den börjar fälla påälsen, här i norr innebär det i februari/mars ngn gång.

Jo men har funderat på att det är grymt många hästar som tävlas som klipps. SÅ trodde inte blev någon rubbning i pläs sättning osv

har funderat på detta då min häst svettas grmy mkt.

Jo men har funderat på att det är grymt många hästar som tävlas som klipps. SÅ trodde inte blev någon rubbning i pläs sättning osv

har funderat på detta då min häst svettas grmy mkt.

Fast på sommaren kan man ju bara spola av en svettig häst och torka/leda runt. Därför behöver man inte klippa.
Iaf är anledningen till att ja klipper på vintern att hon inte torkar/blir kall. Men på sommaren är det ju varmt. Problemet är ju inte att dom svettas, problemet är ju att få dom torra utan att bli nerkylda.
Litte snurrigt.. Eller hur gör ni? Känner ingen som klipper på sommaren.

Fast på sommaren kan man ju bara spola av en svettig häst och torka/leda runt. Därför behöver man inte klippa.
Iaf är anledningen till att ja klipper på vintern att hon inte torkar/blir kall. Men på sommaren är det ju varmt. Problemet är ju inte att dom svettas, problemet är ju att få dom torra utan att bli nerkylda.
Litte snurrigt.. Eller hur gör ni? Känner ingen som klipper på sommaren.

Jo det klart. Men en häst som svettas igen tjocka schbrack och fårskinns padd. det blir jobbigt för båda tillslut... Sen ¨å får hon inte bli nerkyld över ryggen så det var därför jag tänkte klippa.

Hon går helklipt på vinter och början klippa i september och ska klippa sista gången nu i mars. om det inte blir klippning igen sen.

Jo det klart. Men en häst som svettas igen tjocka schbrack och fårskinns padd. det blir jobbigt för båda tillslut... Sen ¨å får hon inte bli nerkyld över ryggen så det var därför jag tänkte klippa.

Hon går helklipt på vinter och början klippa i september och ska klippa sista gången nu i mars. om det inte blir klippning igen sen.

Hästar svettas när man rider dom på sommaren, det är helt naturligt ;)

Det finns ingen som helst anledning till att klippa en häst på sommaren, en sommardag så torkar en sommarpäls fort nog ändå.

Och de enda täcken som är behövs på sommaren är eksemtäcken för hästar som lider av såna åkommor.

Att klippa hästen sommartid och hålla på med massa fjantiga täcken är bara besvärligt både för dig och framförallt för hästen.

Varför klipper ni på sommaren?

Varför skulle man klippa på sommaren, kan hästen ens få kortare päls än så?

Jag känner enormt många som tävlar, men inte en enda som klipper på sommaren. All klippning ger rubbningar i päls sättning/fällning, ännu mer om man klipper på tider som ej är normala och ansätter pälsen under fällningen.

Det är normalt att svettas för hästen, om du inte vill att hästen ska bli nedkyld så ska du absolut inte klippa känsliga ställen såsom rygg och kors. Rygg och kors är inte värmealstrande, svettas hästen över korset pga din ridning så för du istället se över dina egna träningsmetoder.

Jag ser själv ingen anledning att klippa på sommaren, om det inte är en häst som har extremt tjock päls och mår dåligt av det eller så, men jag vet många som tävlar som tycker det är absolut nödvändigt... Hm.. Klipper man alltid, året om, och varannan vecka så märker man ju inte av eventuella rubbningar i pälsfällningen, för hästen har ju ingen päls.
Det enda jag kan tänka mig är att en helt klippt häst torkar ju på ingen tid, eftersom den inte har nån päls alls i princip, sommarpäls tar ju några minuter på sig att torka..
Om sen hästen svettas så mycket i kort sommarpäls så att den verkligen måste klippas kna ju diskuteras. Jag tycker det är löjligt, men som sagt, tydligen tycker många tävlingsryttare att hästen jobbar så extremt hårt att det behövs.

Varför skulle man klippa på sommaren, kan hästen ens få kortare päls än så?

Jag känner enormt många som tävlar, men inte en enda som klipper på sommaren. All klippning ger rubbningar i päls sättning/fällning, ännu mer om man klipper på tider som ej är normala och ansätter pälsen under fällningen..

Jag känner en oxå många som tävlar och en del gör det. Alla Stora tävlingshästar klipps typ... Inte därför jag ska göra det.

Det är normalt att svettas för hästen, om du inte vill att hästen ska bli nedkyld så ska du absolut inte klippa känsliga ställen såsom rygg och kors. Rygg och kors är inte värmealstrande, svettas hästen över korset pga din ridning så för du istället se över dina egna träningsmetoder.

Jo men om du tänker så blir ju hästen alltid svettig runt sadel. lr hur ;)
Hon svettas inte på korset och om en häst gör det så rider man den fel.

Men sen så undrar jag hur det gäller med duschning för er med klippta hästar?

Hästar svettas när man rider dom på sommaren, det är helt naturligt ;)

Det finns ingen som helst anledning till att klippa en häst på sommaren, en sommardag så torkar en sommarpäls fort nog ändå.

Och de enda täcken som är behövs på sommaren är eksemtäcken för hästar som lider av såna åkommor.

Att klippa hästen sommartid och hålla på med massa fjantiga täcken är bara besvärligt både för dig och framförallt för hästen.

Min går med regn täcke vid regn. Det är ju inte ett fodrat utan ett super tunnt som bara står i mot regn. Detta för att jag har fått oder från min ena tränare att ha täcke vid regn på sommaren. Detta för att hon inte får bli kall över ryggen och länd.

Min går med regn täcke vid regn. Det är ju inte ett fodrat utan ett super tunnt som bara står i mot regn. Detta för att jag har fått oder från min ena tränare att ha täcke vid regn på sommaren. Detta för att hon inte får bli kall över ryggen och länd.

Men med all respekt, hästen får inte bli kall över rygg och länd och du anser att det är ok att klippa. Vad tror du pälsen är till för? Sommar pälsen på en hästen är normalt sett lika lång i strålängden som vi klipper vintertid, hästens kommer inte att svettas mindre pga klippningen du gör bara din häst mer känslig och utsatt för olika saker.

Men med all respekt, hästen får inte bli kall över rygg och länd och du anser att det är ok att klippa. Vad tror du pälsen är till för? Sommar pälsen på en hästen är normalt sett lika lång i strålängden som vi klipper vintertid, hästens kommer inte att svettas mindre pga klippningen du gör bara din häst mer känslig och utsatt för olika saker.

jag klipper på vintern då hon svettas men sätter täcken på istället.

Men jag tror inte att jag ska klippa henne, men jag bara funderade på det.

Det är jättevanligt att tävlingshästar är klippta året om, särskilt såna som tävlar på hög nivå.

Jag klipper min gammling på våren/försommaren, pga hans sommarpäls är så tjock att han svettas och kliar sig halvt ihjäl när det är varmt. Han har heltäckande flugtäcke med hals, huva och magplatta, och regnar det så har han ett tunnt sommarregntäcke.

Han mår bäst så, därför klipper jag honom.

Har aldrig sett el hört och vi har galopphästar och dom svettas.
Hästar är som oss människor dom svettas olika mkt och glöm då inte att ge salt el elecktrolyter.

Det är jättevanligt att tävlingshästar är klippta året om, särskilt såna som tävlar på hög nivå.

Jag klipper min gammling på våren/försommaren, pga hans sommarpäls är så tjock att han svettas och kliar sig halvt ihjäl när det är varmt. Han har heltäckande flugtäcke med hals, huva och magplatta, och regnar det så har han ett tunnt sommarregntäcke.

Han mår bäst så, därför klipper jag honom.

okay. men hur gör du med duschningar av honom?

Har aldrig sett el hört och vi har galopphästar och dom svettas.
Hästar är som oss människor dom svettas olika mkt och glöm då inte att ge salt el elecktrolyter.

Min får extra salt på sommaren utöver salt sten. Detta pga hon svettas grymt

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 863
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
944
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 382
Senast: Stergo
·
Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 347

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka