Klippa häst nu?

F

Febbe

Jag har hört att det inte blir snyggt om man klipper hästen nu men är det någon som gjort det nu senaste veckan? Och har någon erfarenhet av hur ful pälsen blir sen? Klippte min häst i Februari men han har fått grova konstiga hår som han inte har haft andra år, det var väl kallare än andra år. Ser inte snyggt ut alls och han blir väldigt svett nu när det är varmare ute. Ser inte vidare trevligt ut när man är på tävling heller. Vad tycker ni, klippa eller inte klippa???
 
Sv: Klippa häst nu?

ju mer man klipper desto grövre blir håren när de växer ut eftersom han vill skydda sif från kylan. så om du klipper nu och sedan låter det växa ut igen kommer det nog bli minst lika grova hår igen.
Jag har sett många hästar som blivit klippta nu, men det påverkar sommarpälsens utväxt sen. sägs att man ska klippa hästen senast sista veckan i januari för att inte påverka sommarpälsen.
Gör som du känner och tror hästen kommer tycka bäst om!:D
 
Sv: Klippa häst nu?

Jag klipper min häst året om, men han har väldigt mycket hår (minst en decimeter) och går inte att ens trava utan att han blir svettig annars. Så det beror ju lite på hur pälskvaliteten är. Det är ju bäst att inte klippa, så går det utan att klippa- Så klipp inte! Jag hade önskat att jag slapp klippa min häst.;)
 
Sv: Klippa häst nu?

Jag klippte honom ikväll så vi får väl se hur det blir. Han ser mycket bättre ut just nu i alla fall men sen får vi se hur det ser ut till sommaren. Jag har aldrig haft detta problemet andra år men den kalla och långa vintern här nere i södra Sverige har väl ställt till det. Återkommer senare i sommar med en rapport om han ser ut då.
 
Sv: Klippa häst nu?

va just hemma hos en kompis, som köpt ny ponny till dottern i förra veckan.
han klipptes för ungefär en mån. sen, och visst påminner pälsen om "grispäls" sträv och tråkig.
klipper inte gjärna efter jul, om det inte är riktigt nödvändigt. då slipper man den tråkiga pälsen
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
627
Senast: Sesca
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·
Hästvård Nu ser jag många diskussioner ang att klippa och inte klippa hästen. Och då ser jag många kommentarer som påstår att deras häst får...
Svar
10
· Visningar
1 313
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 712
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp