Klippa första gången.

T

Tellusen

Idag skulle jag klippa min 5 åriga valack för första gången. Det gick inte så bra... Han var jätterädd för maskinen... Men sen klippte vi en annan häst i stallet utanför hans box och då var den inte farlig...han bara dummade sej... Brukar dom vara så första gången man klipper dom??? Någon som har tips på hur man kan göra för att vänja honom???

Hoppas på svar!!!

Kram från Tellusen:banana:

Sv: Klippa första gången.

Tellusen skrev:
Idag skulle jag klippa min 5 åriga valack för första gången. Det gick inte så bra... Han var jätterädd för maskinen... Men sen klippte vi en annan häst i stallet utanför hans box och då var den inte farlig...han bara dummade sej... Brukar dom vara så första gången man klipper dom??? Någon som har tips på hur man kan göra för att vänja honom???

Hoppas på svar!!!

Kram från Tellusen:banana:

det går ju inte att säja hur en häst ska reagera när man gör något med den första gången. alla är ju olika.
min häst tittade lite skumt på maskinen första gången jag skulle klippa henne och sen var det bra med det:banana:
men låt han titta på när andra blir klippta, låt han undersöka klippmaskinen när den är avstängd, stryk med maskinen över honom, också avstängd, så han får känna lite på den, och låt han äta medans du klipper honom. och dom första gångerna du gör det se till att det är lugnt i stallet så han inte är stressad av andra orsaker..
ha bomull i öronen så låter det inte så farligt heller.
lycka till

Hej !! När jag ska klippa hästar för första gången så får dom studera maskinen , så stryker jag med den över kroppen. om hästen fortfarande är rädd, stoppa bomull i öronen så hör han inte ljudet lika högt. det är oftas inte maskinen i sig dom är rädda för utan av ljudet .Jag stoppar bomull i vissa hästar, men så är det vissa hästar som inte accepterar det då kan man sätta på en lite tjockare öronhuva,den dövar ochså en del. :idea:

vi har en häst i stallet som stegrar när man ska klippa den , så de är ett problem ,, men oroa dig inte de kmr gå prima följ dessa tvås råd så kmr de gå super tror jag nog:)

Jo, jag vet! När jag klippte min häst första gången var det ett jäkla liv på honom, och han tänkte minsann och dag INTE stå stilla. Till slut tröttnade han dock. Men det tar ett tag! Ett tips är att klippa lite andra hästar utanför hans box så han vänjer sig vid ljudet, och sen bara ha TÅLAMOD! Ta lite åt gången. Det kan vara för mycket att klippa allt på en gång. Lycka till!:)

det är ju skillnad på att ha klippmaskinen på hästen och att klippa en annan häst utanför den hästens box.

jag tycker det är förhastat att säga att hästen dummar sig. självklart är den rädd, upplevelsen är ny och ljudet ovant.
gör som övriga säger, vänj långsamt och succesivt, stoppa bomull i öronen och mössa över, det brukar hjälpa jättebra. Ge godis och klappar.

Hej!
Mitt tips är att du pålle får snusa på den, stryk maskinen OCH sladden (den brukar kunna vara läskig "En ORM!")över hela hästen, starta maskinen och håll den i ena handen och lägg den andra på pållen. Bra sätt att vänja hästen med vibrationerna.... sen är det bara lugn och tålamod som gäller... och viktigt Gör aldrig en höna av en fjäder! Börjar pållen "fjanta" sig, backa inte och sluta inte ta det bara lugnt och fortsätt, inte med livet som insatts dock ;) , för backar du som "ledare" då ÄR det farligt...enl hästens logik.
Detta har fungerat på alla hästar jag klippt, vår nordis sommnar nu förtiden när jag klipper honom...:)
Lycka till

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 136
Senast: Freazer
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 916
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 351

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka