Klippa fällpäls..?

Krati

Trådstartare
Hej!
Det kanske redan finns trådar om detta, men jag undrar lite över det här med att klippa hästarna när dom fäller.
Vi har tre hästar, en som blir 30 år i år och är en mkt aktiv herre! Rids kanske 4 (ibland 5) ggr i veckan av min 7 åriga kusindotter och är väldigt pigg för sin ålder.
Denna herren har.. KILOVIS med vinterpäls som ska av, och han mår dåligt av det (uppfattar jag det som), han går ner i vikt om man inte fullkomligt vräker på med kraftfoder, för hö äter han tills han är mätt, och han blir mätt ganska fort.
och han är ändå 30 år, det tar ju på krafterna.. B-vitamin får dom!

Sedan har vi mammas 21 åring, som fick diagnosen cushing i höstas, men där var det bara pälsen som var problemet. Och ryggmusklerna, han är fö en pigg och glad häst.

Däremot kanske det är onödigt att klippa min i år 6 åriga pojke? Han har ändå inte så mycket päls.. :)

Så, hit me! Är det en dum idé att klippa 30 och 21 åringen? Och om inte, när ska man helst göra det utan att förstöra sommarpälsen?

Sv: Klippa fällpäls..?

När de har börjat fälla så är ju risken för att den undre sommarpälsen blir ful, risken för hårsäcksinflammationer ökar också när de börjat fälla om man klipper. Men nöden har ju ingen lag ibland, så du gör som du vill.

MEN jag vill skriva detta, din häst får inte ner i vikt pga den har för mycket päls. Din häst kräver enorma mängder protein när fällningen med sättning kommer igång, och den har helt enkelt fått för lite mat och därför gått ner i vikt.

Själv brukar jag öka på foderstaten i slutet av december, just för att min ålderherre ska orka med sin fällning/sättning utan att magra av.

Sv: Klippa fällpäls..?

Nu har inte jag någon gammal häst men brukar klippa i mitten-slutet av mars. Det har funkat bra för mig, sommarpälsen har inte varit påverkad alls. Lika blank och fin som andra som inte klipps.
Och jag slipper fällningen nästan helt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 395
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 675
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 534
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 538
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar