Klippa eller inte?

Russis

Trådstartare
Jag funderar på om jag ska klippa min foderhäst eller inte... Jag VILL rida i ridhus för instruktör minst 1 dag/veckan, men min pappa har ju aldrig tid att skjutsa oss till ridhuset.., så nu känns det som om det bara kommer bli ca 1-4 gånger/månaden vi rider i ridhus :mad: + vid ev tävlingar... Nu till min fråga: Ska jag då klippa pållen eller inte? Jag rider ca 1 timme/dag ca ute och han går ute i hagen flera timmar om dagen. Är det dumt att klippa typ en spårklippning eller filtklippning? Han kommer att ha täcke och så... En del tycker att det verkar onödigt att klippa om jag rider honom så lite i ridhus, men vad tycker ni? Behöver han vid en mindre klippning även täcke i stallet?

Sv: Klippa eller inte?

Klippning har väl inte med att göra hur pass mycket du rider i ridhus? Det borde ju ha med att göra hur mycket hästen ska ridas och om den kommer svettas mycket... då är det värt att klippa hästen tycker jag.

Om hästen kommer ha täcke ute så kan du ju klippa. Tror inte den kommer behöva täcke inomhus också

Sv: Klippa eller inte?

Det beror ju på, svettas hästen mkt eller inte orkar lika mkt som vanligt så kan man ju klippa, min valack rids mest i skogen och orkar inte så mkt så honom ska jag klippa lite.
Klipper halsen och sedan en "rand" på ca 2dm från bogen över magen och på skinkan samt lite mellan bakbenen.
Då slipper man att hästen blir kall om magen men blir lite svalare, vill man inte ha halstäcke kan man fortsätta "randen" på halsen istället för att klippa hela.
Om du har jättekallt istallet kan det ju vara bra med ett täcke inne, eller om du har ett väldigt varmt täcke ute så det blir stor skillnad så behöver han nog täcke annars skulle jag nog skippa det.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 382
Senast: Stergo
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 907
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 911

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka