Klippa eller inte klippa

M

Myrkradis_

Behöver lite bra råd från kloka bukare. På Island är det sällan som man klipper hästarna inte för att det är värre väder hos oss eller så, mera tror jag att mångamännsikor ider ej sina hästar det passmycket att det behövs.
Men i mitt fall harjag en otroligt fet valack som jag dog in i december (dock efter 2,5 månad vinter vila dåjag använde honom hela sommaren.) Han är mycket fet i naturen och behövs hållas fet om man förökerbanta honom faller alla kiloen på en gång och man står kvar med ett skelett. Ja iallafall så svettast han så klart väldigt under träningar och är i full vinterpäls, och ja vi satsar på att starta senare till våren i några tävlingar och har börjat träna som vi brukar. Plus att han hara alla dessa år som jag har haft och känt honom fällt sin vinterpäls väldigt sent.
Men ja frågan är:
Skulle ni ha klippt honom? Eller är det försent att göra det nu och bara vänta tills vinterpälsen försvinner?
Vilken typ av "klippning" skulle ni tro skulle vara bäst?

Sv: Klippa eller inte klippa

Ja, jag hade klippt någon typ av spårklippning eller täckesklippning, så att hästen ändå vid någorlunda OK väder kan gå i hage utan täcke, men samtidigt får "lufthål" i den täta pälsen.

Jag klippte för första gången min islandshäst i september (eftersom det då var rätt varmt, och han sätter vinterpäls tidigt). Klippte då "halva" halsen (undersidan), hela bringan, en 2-3 dm bred rand över bogen, samt under magen.

Huvudanledningen till att jag valde att klippa var att han blev svettig bara av att röra sig i hagen (som sagt ovanligt varmt i september + tidig pälssättning), och stod och svettades om man tog in honom i stallet. Det problemet upphörde ju i och med klippningen. Dessutom har det haft fördelen att han torkar mycket fortare när han blivit svettig, samt kanske svettas aningen mindre.

Nu har ju pälsen även på de klippta partierna vuxit ut rätt mycket, så något täcke har han inte behövt när han gått ute (går ute hela dagarna, står på stall nattetid).

Jag kommer inte att klippa någon mer gång, eftersom min häst inte har ont av pälsen nu (det är tidig höst som är hans problem....) och dessutom brukar börja fälla tidigt (borde börja om en vecka eller två).

Men en häst som svettas mycket och brukar fälla sent hade jag absolut klippt nu. Kanske måste du täcka i hagen under en övergångsperiod, när hästen är nyklippt och om det är kallt, men med "rätt" klippning tror jag att hästen kan gå ute utan täcke även när den är delvis klippt.

Hej

Enligt "ditt" ort så bor du på Island eller??

I allafall om du bor på Island då antar jag att du bor i huvudstaden och har hästen i någon av områderna runt den. I såfall har du väl hästen inne i princip dygnet runt i temprerad stall där temperaturen inte går under ca. 10 grader.
I fall detta är rätt hos mig då kan du gott helklippa hästen och inskaffa ett fleecetäcke för att lägga på en stund efter ridning.
Du säger att hästen släpper pälsen sent och då är det helt klart snyggast att helklippa, då blir det inga linjer när det är dags för tävling till våren.

Lycka till med klippningen!

Folk säger juh att ,man inte ska klippa hästen för sent, att det kan störa hästens naturliga pälsfälning m.m. desutom ska alla hästar som har utfodras rätt förja fälla i Januarie månad, mina ponnyer fäller nu för fullt samt mitt halvblod, snart kommer endå pälsen vara borta. :D

Pälsen är inte borta "snart" på en islandshäst som börjar fälla nu. Min häst börjar normalt fälla första veckan i februari, och har fällt klart i juni. Detsamma gäller de andra islandshästar jag haft och träffat genom åren.

alltså på island rider de ju hästarna svettiga på vintern där är det inget mesrida det borde ju du som bor på island veta;)
de rider ju när de använder hästarna.
vad jag vet så har de inte täcken o sånt på dom men de låter dom istället vara inne i ett stall över natten tror jag. någon som VET?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 888
Senast: Pilot
·
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 456
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård funderar på att klippa fuxen (när jag väl fått tag på lite myshästmedel att ge henne) men funderar på hur mycket man ska ta och hur man...
2
Svar
28
· Visningar
4 028
Senast: Buck
·
Hästmänniskan Nu är jag då en mycket glad tjej som ska få en egen Häst utav min sambo i efterskott som present / julklapp här i vår och jag har i...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 451
Senast: lillan1992
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar