Klippa eller inte klippa

TheWickedWitch

Trådstartare
Funderar på om jag ska ta och klippa hovskägg och karleder å min häst nu när lersäsongen börjar, för att det ska bli lättare att hålla rent, fast samtidigt så skyddar ju håret mot smutsen...
Svårt val tycker jag, hur gör ni och varför ? För/nackdelar ?

Har ialla tider haft hästar med hovskägg och aldrig( peppar, peppar)haft problem med mugg.
Ibland har benen sett ut som kriget i Vietnam, och då har jag bara spolat benen, och har man inte tillgång till det, så vänta tills det torkat(helt)och borstat bort det.
Har idag en häst med en ynklig liten toffs och här upplever jag det besvärligare. Allt far direkt i karleden!!!

Visserligen står jag i ett stall som har jättefina spolmöjligheter, så inget problem där inte.
Personligen hade jag nog inte klippt hovskägget, för det är som du säger, även ett skydd.

jag klippte hovskägget på min ena häst en gång i karlederna.. Även fast jag spolade så blev det inte rent, och hovskägget var bara som en enda geggig klump, så hon fick lite mugg, och då klippte jag.. hon fick inte mer mugg då..
men om jag vore du skulle jag vänta och se hur karlederna på din häst klarar sig..

En häst som har en riktigt hovskägg brukar få behålla det för mig, har den däremot bara en liten tofs så gör det ingen nytta utan det brukar jag klippa bort.

Det är svårt det där...

Jag sparar hovskägget så länge som möjligt, men när jag märker att det blir så lerigt att det blir svårt att hålla rent och torrt, då klipper jag.

Hästarna spolas när de kommer in om de är leriga, och jag vill inte att hon ska stå med blöta ben i onödan då hon har lätt att få svamp. Alltså mår Pinky bäst med så lite hovskägg som möjligt. Inte för att hon har speciellt mycket, men det hovskägg hon har är mycket tätt...

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
931
Senast: Fiorano
·
Kläder & Bli fin Jag har ganska långt hår nu och nästa vecka ska jag till frissan. Egentligen vill jag ha kort hår igen, men tyvärr har jag inte...
2
Svar
25
· Visningar
1 739
Senast: KesoNeso
·
Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
1 070
Senast: Josefineeee
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
854

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka