Klippa eller inte klippa??

A

Anne

Hej
Har en B-ponny med mycket vinterpäls och då är det inte vinter än =)
Ute mycket på dagarna och står i box på nätterna.
1 gång i veckan kör vi pass i ridhus oftast hoppning och det resulterar i att hästen blir dyngsur.
Mycket päls och halvdålig kondis med lite övervikt gör att hon svettas och skummar. (vikt och kondis håller vi på att jobba med).

Efter passet får hon på sig ett fleecetäcke så att hon torkar till lite men brukar ta bort det i transporten för det har inte varit så kallt än,sedan har vi 15 min bilväg hem.
Och i stallet ryktar/torkar/masserar vi henne torr innan hon släps ut i hagen igen.

Hur ska jag göra klippa eller inte klippa?? vet ju själv hur det är att springa med för mycket kläder på mig,men det är ju bara en gång i veckan,de andra dagarna rider vi ute.

Detta är en häst som gått på lösdrift förr utan täcke så hon är inte så frusen av sig.

Anne
 
Sv: Klippa eller inte klippa??

klipp lite i taget och se hur mycket som behövs, tex först bara strup randen, sen hela halsen, sen täckes klippning(hals + mage), sen filt klippning (hals mage lite på sidorna) osv. har du tur så räcker det bara med strupranden så kan hästen gå naken till vintern^_^
 
Sv: Klippa eller inte klippa??

Om det vara min ponny skulle jag inte klippa. Jag är av uppfattningen att det inte är skadligt för hästen att svettas. Och ni är ju noggrana och inte släpper ut ponnyn medans den fortfarande är blöt.

Det vore annat om ni red den här typen av pass varje dag i ridhus och hade ont om tid att vänta på att ponnyn skulle torka. Eller om ponnyn verkar bli orkeslös under träningarna.
 

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 701
Senast: CaisaCax
·
Övr. Hund Jag har två chinese crested, en puff och en naken. När puffen var helpälsad ägnade jag mellan 20-40 minuter per dag till att borsta...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 005
Senast: Wenniz
·
Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 863
Senast: Pilot
·
Hästvård Står inför ett val, klippa eller inte. Bor i norra Norrland och har inte klippt mitt sto något, för vi har till största delen ridit...
Svar
7
· Visningar
993
Senast: lytesout95
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp