Klippa eller inte klippa ?!

S

sabin

Jag vet verkligen inte hur ja ska göra.. Jag har ett new forest sto, ja rider henne 6 dagar i veckan, för instruktör två gånger. Hon har sätt vinterpälsen och blir fort svettig. Men jag vill ha henne ute så mycket som möjligt i vinter, och jag undrar om/hur jag ska klippa henne ?

Tacksam för svar ! :)

Sv: Klippa eller inte klippa ?!

Blir hon svettig alla pass i veckan skulle jag absolut ha klippt om det vore min häst.

En helklippning är dock inte nödvändig om hon inte blir extremt svettig, en halvklippning eller spårklippning kommer man oftast långt med, då behövs oftast inte så tjocka täcken och man behöver inte ha ländtäcke när man rider om det inte är riktigt ruggigt.

På hästar som jag inte klippt förut och inte vet riktigt hur de svettas brukar jag prova mig fram. Typ först bara klippa halsen och ha det så ett tag, räcker inte det så gör jag kanske en spårklippning eller halvklippning och behöver jag ändå klippa mer så helklipper jag till sist. Våra hästar går också ute mycket så jag vill inte klippa mer än vad jag behöver.

Okej, nja inte alla dagar men de dagar ja jobbar med henne mycket så blir hon ordentligt svett.. Tack för svaret! Ska testa så som du skrev, att börja med halsen :)

mycket bra svar du fick utav mumin där :)

Jag har min ute dygnet runt, året runt (utom nyårsafton och under riktigt oväder) och har än så länge klippt hela halsen och lite under magen och går otäckad men svettas rätt bra nu så snart blir det filtklippning.
Känns bra och lämna över ryggen och rumpan när dom går ute, då kan man även passa på och låta dom gå nakna under dagen vid fint väder :)

Ute kan du ju ha hästen även om du helklipper den, men då får du lägga på ett täcke.

Jag som rider min häst 4-5 dagar/vecka och har honom på lösdrift med så lite täcke som möjligt har precis klippt undersidan av halsen ner mellan frambenen + en rand över magen/virveln/bakbenet.
Inte jättesnyggt men jag tror det blir funktionellt för min typ av ridning och ändå ha hästen på lösdrift.

Finns ett bra reportage i senaste Ridsport ang klippning o täcken./L

tänkte precis skriva samma sak och nu slipper jag : )

Bra att det börjar uppmärksammas, just trenden att klippa som gått till överdrift, där alla klipper och istället övertäckar, utan att ha tänkt till i förväg. :bow:

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 552
Senast: Liten
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
790
Senast: Oknytt
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
853
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 578
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka