Klippa, bränna hage?

O

Opi

Plannerar att fräscha upp en hage som efter många års användande tills största delen är "hästtoalett" och där vi vill rensa bort de delarna så hästarna kan beta igen på dessa områden. Hagen är relativt plan så vi funderar på att
1. Klippa och då skall förhoppningsvis skitarna smulas sönder och maskarna dör väl då av solen?
2. Elda

Någon som har tips på hur man gör detta bäst.

En annan viktig fråga. Om man eldat, hur länge skall man vänta med att släppa ut en häst där?
 
Synd att ingen svarat för jag skulle oxå vilja få dessa svar !
Puttar upp tråden så kanske.... :)
 
Vi brände(eldade) hagarna på landstället när vi hade hästar där förr. Vi gjorde det typ i maj, och sommaren året efter hade det växt till sig nytt, färskt betesgräs utan masksmitta, så då släppte vi dem där.
Så - ett år fick hagen "vila" alltså :)
 
Just det, HUR vi gick till väga när vi eldade måste jag fråga pappa om, kommer inte ihåg så den frågan får jag återkomma till! :)
 
Bra bra!!! skynda dig och fråga pappsen för jag är också nyfiken :bump:
 
Nu har jag pratat med pappsen och elda får man göra fram till 1:a maj.Tidig vår,i april brukade vi göra det(inte maj alltså som jag trodde), gräset ska vara torrt, men det ska vara fuktigt i marken.
Sen ser man till att ha vinden i ryggen, och tänder på.Vi gjorde små brasor så elden fick fäste. Bra att vara några stycken som står beredda med kvastar(och några hinkar vatten), och så eldar man en bit i taget, släcker elden,och tänder på nästa bit osv. Så inte hela hagen brinner på en gång, det kan ju bli lite riskabelt :smirk:.
Inga tillstånd krävs,förutom markägarens då, men det kan vara bra att meddela brandkåren att man tänker elda så de slipper rycka ut i onödan(och oj vad pinsamt :o) i fall grannar börjar ringa om att det brinner :)

Sommaren efter har man rent bete ;)
 
Fråga närmsta bonde om han kan slå "ratorna" helst m betesputsmackapär. Att elda är inte snällt mot småkryp o fåglar.
 
Maskarna dör inte av bara solen...dom måste brännas på gödselstackan eller eldas upp. Harva en fåra på 2 meter innanför staketet å sen är det bara att tända på, elden kan ju inte brinna i jorden... Ring brandkåren innan å säg att ni ska elda hage så att inte dom kommer i onödan...
 
Varför väntade ni ett år me at släppa hästarna? När vi eldat förut (dock inte hagar) har det växt till sig väldigt fort och blivit grönt lagom till sommaren... E de kanske nån sotningsfara?
 
Vi har väldigt mycket mark där, så det var inga problem för oss att undvara en stor hage i ett år,därför gjorde vi det.
Sen tyckte jag inte att det växt till sig ordentligt förrens det var dags för oss att åka hem till sthlm igen(detta var ju på vårat landställe).
Nån sotningsfara har jag inte hört talas om, Så visst går det att släppa hästarna så fort det växt till sig igen :)
 
Därför ska det inte vara snustorrt när man eldar, utan marken/jorden ska vara fuktig.
 
Vi brukar hyra in en kille som kör betesröjning i hagarna vår och höst tycker det funkar bra !!Då slår man sönder högarna och de torkar ut och maskarna dör.Sen blir man ju av med ratorna också så det får en chans att växa upp nytt där...
 
Så en vanlig betesputs går bra att smula sönder "högarna" och därmed jämna ut hästarnas bajsställen??
 
Ja,det funkar så.Nu har ju vi relativt stora hagar cirka tio hektar till tre vuxna och en unghäst så det blir lite utspridda högar här och där koncentrerade tilll vissa "toaställen".Betesputsen smular sönder högarna och maskarna torkar ut och dör.Samtidigt blir det ju lite näring till marken.Vi har också ganska högt obetat gräs på sina ställen och det putsar vi av.De klarar inte att beta av allt.Men betesputsen kör över hela hagen så gott han kan och jag tycker att den tar sej fram väldigt bra mellan stock och sten.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
13 941
Senast: Marvin
·
Utrustning Mycket skall man vara med om, iofs är jag väldigt tacksam att det inte hände under färd med hästar i lastbilen, hästlastbilens ena...
Svar
1
· Visningar
913
Senast: KrullTroll
·
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
162 966
Hästmänniskan Nu behöver jag lite hjälp om hur jag bemöter ägaren till en häst som gått på bete med min... Historian är ganska lång. Får i maj tag på...
2
Svar
35
· Visningar
5 356
Senast: Lyraolissy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp