Klippa benen

M

Moja

Pållen ska bli klippt andra gången för hösten imorgon :), har dock aldrig klippt benen på honom vilket vi ska göra denna gång. Är det något man bör tänka på?

Sv: Klippa benen

Att pälsen skyddar benen mot ytliga rispor etc,och beroende på päls innan kan klippa benen ända ner till kronranden ge ökad risk för mugg osv. (En häst med monsterpäls som alltid är blöt om den in på skinnet nere i karlederna kan klippning dock minska muggrisken)

I övrigt så akta senorna! Det kan få förödande följder om ett vasst klippmaskinsskär 'slår emot' en böjsena, t ex för att hästen viftar med benen. Så se till att hästen verkligen är LUGN, och be gärna någon lyfta andra benet, och var beredd på att snabbt ta bort klippmaskinen helt.

Ska du bara klippa ner till knä/has så är det ju inte faran för senorna. Men oavsett hur långt ner du klipper så du måste sträcka frambenet framåt när du klipper i 'armhålan' annars nyper du hästen i vecken som finns där. Och vissa är kittliga på insidan av bakbenen.

dels pga. att han har "monsterpäls" på benen vilket gör att han nästan alltid svettas ända ner på benen, ofta är blöt där, och att han är svår att hålla ren..

dels pga. att jag tycker det är snyggt.

dels pga. att han har "monsterpäls" på benen vilket gör att han nästan alltid svettas ända ner på benen, ofta är blöt där, och att han är svår att hålla ren..

dels pga. att jag tycker det är snyggt.

Klipp ner till framknä resp bak has. det räcker på de lurvigaste:

20072207.jpg

Att det är snyggt tycker jag inte är någon anledning att klippa.

Ta de bara lugnt och klipp sakta så att de inte börjar tugga så är de inga problem:) Jag har klippt benen på flertalet av våra hästar och ingen har fått mugg eller dött av det.

Klipp ner till framknä resp bak has. det räcker på de lurvigaste:

20072207.jpg

Att det är snyggt tycker jag inte är någon anledning att klippa.

Den där är INTE speciellt lurvig om benen =) Shettisar ser oftast horribla ut i sina pälsmoonboots om man lämnar från knä/has, medan din ser helt okej ut =)

Ah, jo vätan gör säkert sitt till. Fast även på bilden där i hagen, så man ser benets konturer, dvs det syns att den har en kota osv. Det syns inte på pälsbollen härhemma. Förutom att det ser ut som han har två honungsmeloner till knän nånstans mitt på. Jisses så många ggr i början jag fick halv panik och kastade mig på knä vid intag första vintern, helt säker på att han måste skadat sig allvarligt när han var SÅ svullen.

Bara för att inse att det var 'bara päls'.

Honom tänkte jag faktiskt klippa BARA benen på, för han fick stora iskokor i all päls. Men när jag klippt frambenen insåg jag han såg ut som ett tändsticksfår. Så han fick frambenen och framdelen klippt.

Dum fotovinkel, och han är blöt på ytan av pälsen så den är 'nedtryckt', men här börjar man förstå hur mycket päls det är.(Ignorera hullet, när han nyss kommit)
4ejan201034.jpg

Annan dålig bild, men trots att han böjer benet ser man knappt konturerna av frambenet. Blöt där med dock. (Ignorera hullet, när han nyss kommit)
hulllucia09emil3.jpg

Syns jag inte har ngn bild där han inte står i djupsnö, från när han är torr och det är kallt. Det ser himla roligt ut när han formligen ser ut som en BOLL för han rest all pälsen =)

Dock, jag skulle inte klippa ben - eller något annat utom man/svans - av estetiska skäl enbart. Utan jag klippte benen för han skulle slippa det fastnade så förbannat med snö och is i dem, och han slippa vara blöt inpå skinnet dygnet om. Bak tunnade jag bara ur med effileringssax dock - de klarar sig ju bättre då de inte gräver/skrapar med dem på samma sätt.

haha ser verkligen ut som ett litet får på den första bilden! söt!

Ja halva benen kanske vore ett alternativ, dock tror jag att det skulle se ut som att han har världens moonboots då. Han är nämligen mörkbrun (nästan kolsvart) och är grå längst in, så när man klipper blir han helt grå...
Det allra bästa skulle ju vara om man bara kunde korta av håret på benen en aning, kanske klippa med sax?, dock är det ju svårt att få snyggt då..

haha jovars! :) ska iallafall klippa kroppen idag så får jag fortsätta imorgon annars. Kan ta kort så får ni se hur det ser ut!

Om du nu inte ska klippa hela benen tycker jag det ser bättre ut om man slutar under framknät och hasen, ofta är det lite mindre päls där och man kan täcka det med benskydd eller lindor så det inte syns när man rider :laugh:

Annars är det inte speciellt svårt att klippa benen, bara hästen står still... Tänk på att ha koll på sladden när du håller på bara.
Sen är det ibland lättare att hålla upp benet när du ska klippa på vissa ställen, över senan och i karleden tex.

Och man kan absolut klippa för att det är snyggt!! Det ser inte riktigt klokt ut om hästen är jätte hårig och man har klippt allt utom ben.
Kan man tex. rycka manen kan man väl klippa benen eller?
Dessutom är det mycket lättare att hålla de torra, rena och muggfria när de är klippta tycker jag

Tycker du ska lämna pälsen från knän/ haser i alla fall om hästen ska gå i snö / terräng då pälsen skyddar mot småsår, men du gör ju som du vill;).
Hästar överhuvudtaget är väl snyggare oklippta kan jag tycka men ska man använda dom så känns det som ett måste!

Fast, det praktiska för hästen måste väl ändå gå före människan betraktelser vad som är snyggt eller hur ?

Först måste man väl utgå från hästen. Sen om det ser skitmärkligt ut för en människa har väl inget med saken att göra. Hästen ska väl knappast vara med i Top Model ?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 472
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 960
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 123
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka