kliniken idag - halt underlag vid lastning.

C

cerrox

jag märkte det att det är glashalt på hela gårdsplanen nu, det har liksom frusit till is på nätterna då det har varit ett bra par minus grader för att sedan tina upp lite när solen kommer fram på dagarna med sin värme. så jag velar lite om hur jag ska göra. vill helst inte lasta med isbroddar, då han är ovan åkare, dock vill jag inte riskera att han halkar & skadar sej vid lastningen. han har precis vant sej vid att ha transportskydd på sej, en högre & mjukare variant, som är väldigt följsamma & inte så styva. men undrar om det håller för ev. broddtramp mm om man har isbroddarna på vid lastning & under resan? ev kan vi backa in i hagen på ett ställe där det inte är någon direkt is alls, utan mest bara snö. hur hade ni gjort?

snabba svar tack, är mycket tacksam för era åsikter!! :bow:

Sv: kliniken idag - halt underlag vid lastning.

Jag hade nog lastat med broddar. Sätt på ett par boots under el över transportskydden eller linda ner över kronranden och sätt transportskydden över det, då borde det hålla. Ta inte risken att han ska halka:bump: :bump:

Definitivt ställt släpet på ett ställe där det är mest snö, det har jag kört med hela vintern och hästarna har glatt och villigt pulsat genom snön om dom bara har sluppit gå på isen bredvid. Skulle inte vilja komma till kliniken med broddar, tror jag. Lycka till.
/nocke/

det är så jag känner också att jag vill inte låta honom åka med broddarna & sedan vill jag inte att han ska ha dom på kliniken heller för den delen. men lastar vi där det är snö så borde det ju gå? men sedan är det ju också att hur ser det ut på kliniken? tänk om deras gårdsplan är likadan?

hmm, så kanske man kan göra, men tror nog att jag lastar i snön utan broddar, men det är ju det hur det ser ut på klinkens gårdsplan!? men vad brukar klinikerna säga om isbroddar i?

OM han ska longerad utomhus vid kliniken så är broddar en fördel. När jag var inne med min i vintras så hade jag inte fått ur broddarna (satt som berget) och de tyckte inte att det gjorde något. Snäll häst som inte sparkas ocxh bättre grepp vid longeringen. Jag kör med boots på och transportskydd fram.

ingen longering utomhus här inte, allt sker inne. men det är klart ska man vara på halt underlag så. men det är just vid in & ur lastningen som jag är orolig vid kliniken, vet ju inte hur underlaget är där.

Jag lastar med broddar! Har du bara skydd och boots på hästen så är det inga som helst problem.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka