Klinikbesök och försäkring?

pinky

Trådstartare
Jag tänker ta min häst till klinik för att utreda en massa konstiga hältsymptom som jag upptäckt. (Misstänker rygg/höft/bakben...) Jag har aldrig gjort det förut, och har heller aldrig behövt utnyttja försäkringen. Så hur gör man??

*Vad brukar ett klinikbesök med hältundersökning kosta? (Kanske jag inte ens behöver fundera på att blanda in försäkringsbolaget... :idea:Och jag förstår att det beror på eventuella behandlingar.)

*Ska man ringa försäkringsbolaget innan man åker och höra så att de "godkänner" den kliniken? (Tänkte åka till Borlänge)

*Försäkringen ersätter inte:
undersökning och behandling som
inte är medicinskt motiverad eller
utförts enligt veterinärmedicinsk
praxis.

Vad menas med det? Får jag inte ut något om de inte skulle hitta något fel? :confused:

Jag har en A1 försäkring i Folksam med 30 000 vet.vård och 10 000 liv. Har läst i villkoren, men det är lite luddigt språk ibland. :angel:
Lite förvirrad och orolig är jag också... :crazy:

Sv: Klinikbesök och försäkring?

pinky skrev:
praxis.

Jag antar att de menar bland annat att de inte ersätter vård som inte är utförd av legitimerad veterinär. Du behöver inte vara orolig att du inte får ersättning ifall vet inte hittar något, det ska inte ha betydelse.

Du behöver inte heller ringe och få kliniken godkänd, iallafall inte när du åker till en så stor klinik som Borlänge.

Lycka till!

Ullis

Det enklaste är att höra med kliniken om de direktreglerar med Folksam. Annars så kan du få betala allt själv på kliniken och sen när du skickar in kvittona till Folksam få betalt.

Det vanligaste är att man betalar självrisken som är 2000:- på alla Folksams försäkringar.

Om det skulle bli billigare än 2000:- så kopplas inte försäkringsbolaget in.

Det de menar i försäkringsbrevet är att du får inget betalt om du skulle gå till någon som inte är utbildad. Ex hästpratare m.m

Dessutom så har ju Folksam ändrat på 30000:- till 50000:- och den som var dubbel innan är nu obegränsad veterinärvård. :idea:

Lycka till med hästen.

pinky skrev:
praxis.

När jag behandlade min häst ersatte försäkringsbolaget inte equiterapeuten (har jag för mig att det heter), alltså "kotknackaren".

När jag var in med min häst till kliniken för lite diffusa hältsymptom gick det på 2800:- typ för böjprov, undersökning, röntgen av ett bakben, longeringsprov m.m. Tror att det var en ganska normal hältundersökning. Sen har jag varit på återbesök som gick på ungefär samma summa.

Så det kan ju finnas en poäng med att koppla in försäkringsbolaget redan vid första besöket även om det inte blir så många kronor på det som bolaget ersätter, eftersom du har en behandlingsperiod på 120 dagar hos Folksam och de då ersätter besök nr 2 helt och hållet. Det är ju ganska vanligt att man åker på ett återbesök och checkar av så att det är ok.

Att de inte skulle ersätta för att de inte hittar något fel tror jag inte du behöver vara rädd för. Enda gången jag kan tänka mig de kan hacka ner på det är om det är samma person som gång på gång på gång åker in med samma häst och det aldrig är något fel på den. Annasr är man ju faktiskt skyldig som hästägare att tillkalla veterinär om man tror att det behövs.
Och alla legitimerade veterinärer är väl automatiskt godkända av försäkringsbolaget, så länge de inte använder någon behandling som inte är godkänd, så ringa och fåga om kliniken tror jag inte du behöver.

Jag var inne för hältutredning på min shettis :p för ca 2 år sedan. Det jag reagerade på är de ska ha betalt för longering som jag själv utförde :confused: ,ska det vara så?? Det var första gången jag var på klinik med någon av mina egna.Så man funderade ju ang detta med betalning för longeringen?

Till alla:

Tack så hemskt mycket för era svar! Känner mig lite lugnare... :bow:

Ny fråga:
Hur brukar man betala om det inte går att direktreglera, faktura eller kontant på kliniken? :confused:

Kanske de debiterade tiden som gick åt när veterinären tittade på din häst medan du longerade?

När jag var på ATG så hade jag inte direktreg.De fakturerade mig då på beloppet.Men jag vet inte hur övriga kliniker går till väga.

Tråkigt att höra! Håller tummarna att det inte är allvarligt!

Var inne med min dam strax innan jul på hältutredning. Det gick på strax över 3400.- med böjprov, longering samt röntgen av vänster has och vänster bakknä. Tror det blev sammanlagt fyra plåtar. Försäkringsbolaget tog allt, utom självrisken förstås. ;)

//Alice

Jag fick fakturan direktreglerad när jag var på ATG i somras, de lade till en engångskostnad för direktregleringen på min faktura bara.

Min självrisk var på 1200 minns jag förresten, på Folksam! :D

Man kanske inte ska vara alldeles säker på att allt ersätts av försäkringen.

När min häst för en tid sedan fick återkommande kolikanfall, så ringde jag till mitt försäkringsbolag för att höra om de kunde godkänna endoskopi-undersökning.

Svaret jag fick var att försäkringen INTE ersatte undersökningar om hästen inte var dålig, så hon tyckte att endoskopi skulle göras under nästa kolikanfall :confused:

Jag förklarade att jag INTE tyckte att det var lämpligt att sätta Domocedan (stavning?) på en häst som behöver röra på sig under kolikanfallet och till slut insåg försäkringstjänstemannen att det kanske inte var det lämpligaste tillfället att göra endoskopi under kolikanfall.

H*n poängterade att det var noga att jag gjorde undersökningen i nära anslutning till ett kolikanfall och att jag skickade med en förklaring till varför jag inte gjort endoskopi medan koliken pågick - då skulle jag FÖRMODLIGEN få ut det på försäkringen.

/ HeJe

pinky skrev:
Ny fråga:
Hur brukar man betala om det inte går att direktreglera, faktura eller kontant på kliniken? :confused:

När jag var på Atg fick jag faktura, sen när jag kom ner till Helsingborg hade de glömt säga till mig att de inte skickar faktura. Detta var inte så lyckat! Som tur var kunde jag ringa hem till sambon och be honom föra över pengar till mitt konto.

Även om man har direktreglering blir det ju tyvärr ofta en hel del pengar endå att betala på plats.

Jag frågade faktiskt (kliniken) om det nu, och hon sade att jag inte betalar någonting alls där. De skickar allt direkt till Folksam, som sedan fakturerar mig självrisk + ev. annat som inte täcks av försäkringen. :)

Tråkigt att höra! Håller tummarna att det inte är allvarligt!

Tack! Jag är så orolig... :crazy:
Hon har ju alltid haft ryggproblem på vintrarna, och även på somrarna om det blir blött och kyligt. Det funkar med tjocka täcken, träning och liniment, men det ÄR ju något fel!

På träningen för 3-4 veckor sedan började vi med lite slutamässiga rörelser, där hon ska kliva fram och bära med ytter bak, och min tränare konstaterade att hon inte riktigt klarade det med höger bak. Hon "snabbklämde" lite på henne och konstaterade att hon inte hade direkta smärtor iaf. Vi konstaterade att hon nog tyckte rörelsen var lite jobbig bara. Sedan har jag inte tränat så hårt på de rörelserna på egen hand, men ändå har hon börjat markera lite på vänster fram. Inte direkt halta, men hon slår liksom ner vänster fram hårdare... :smirk:

Igår fick jag hjälp av en tjej i stallet att springa med henne, och visst ser hon lite kantig ut i bakdelen. När vi sedan släppte dem på minibetet så tog hon fram "den stora traven" ( ;) ), och då syntes det mycket tydligt att hon inte är helt 100 i bakdelen... :(

Hade jag kört henne ibland hade jag nog märkt det tidigare? :confused:

Jag är även lite orolig för att det ska visa sig att hon haft problem länge, men att det inte visat sig förrän nu när träningskraven ökat. Isf kanske inte försäkringen gäller... Eller att hon är helt slut och måste dömas ut... (Ja, man hinner tänka ut mycket på några dagar! :eek: )

Oj, nu kanske tråden flyttas till vård istället... :o

Med Agria så betalar jag självrisken på plats.Sen fick jag hem papper från dom om hur mycket de betalat för besöket osv.Smidigt.

Tror att de har en standardavgift på longerings- och ridprov oavsett tid det tar. Fick också betala för longeringen men då utfördes den av personalen där.

pinky skrev:
Jag frågade faktiskt (kliniken) om det nu, och hon sade att jag inte betalar någonting alls där. De skickar allt direkt till Folksam, som sedan fakturerar mig självrisk + ev. annat som inte täcks av försäkringen. :)

Jag har också Folksam och den kliniken jag var på direktreglerade det som förs.bolaget skulle betala direkt till dem och skickade mig en faktura på det jag skulle betala, men det kanske är olika från klinik till klinik?

Liknande trådar

L
Ekonomi & Juridik Hej! För tre månader sedan sålde jag en häst (varmblodstravare, 11år) som jag haft i 2, 5 år. När jag köpte hästen besiktigade jag...
Svar
6
· Visningar
3 113
Senast: Lisa_S
·
Hästmänniskan Jag har en valack på 11 år som jag vill byta försäkringsbolag på. Idag har jag Sveland, 20 000:- i A1, 20 000:- i A2. Jag hade tänkt...
Svar
6
· Visningar
1 738
Senast: Etienne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama