klinik eller ej?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare never_again
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 796
N

never_again

Ja, jag vet att det är svårt att svara när man inte har sett hästen ifråga, men vill ändå ha lite råd! Har en häst med symptom som kommit och gått den senaste veckan. Svullet ben från kotan upp till knät, ökad värme och markerar i trav. Reagerar inte när man trycker och klämmer längs med svullnaden. Ser annars ut att må som vanligt, äter, dricker och är glad. Rör sig spontant i hagen i alla gångarter. Inga synliga sår. Tilläggas ska att hästen fick denna "skada" under en lång viloperiod med enbart hagvistelse. Har ringt distriktsvet. som kan komma om ett par dagar (båda har tagit semester samtidigt:smirk:) och även klinik i "närheten". Distrikts.vet. tyckte att klinik inte var akut i dagsläget då hästen allmäntillstånd är som vanligt och rör sig spontant i hagen, kliniken började prata om akutbesök och att röntga utan att ens ha sett hästen eller lyssnat färdigt på symptomen.

I dagsläget tror jag på någon form av inflammation eller hovböld, och det känns lite "onödigt" att åka iväg till klinik akut (som dessutom har dåligt rykte gällande hältutredningar:crazy:). Skulle ni väntat ett par dagar på distrikts.vet? Hovis kommer dessutom ut imorgon så han får självklart titta efter hovböld... Så vad skulle du gjort?

Sv: klinik eller ej?

Jag skulle bett hovisen kolla på det och avgöra vad han tycker..Sedan utgå från det, ha/hon är ju trotts allt en kunnig person..

Jag hade först kontaktat hovis och sedan (om hovis inte hittar något) så hade jag åkt till en klinik som har bra rykte angående hältutredningar.

Att ta ut distriktare är ingen ide om det inte handlar om sårskada (och det gör det ju inte här).

Vilken lättnad! Det var en hovböld:banana: Hovis kom ut redan igår kväll för att kolla över hoven. Han letade och letade men kunde inte hitta något. Men han tyckte att han kunde göra vid hovarna när han ändå var där, och gissa min förtjusning när han under verkningen hittade en redig hovböld i trakten... Har nog aldrig varit så glad över en hovböld innan! Hade han inte bestämt sig för att göra vid hovarna när han ändå var där så hade vi stått på klinik imorgon med en fet räkning i handen. Skönt att man kan ha lite flax ibland:D

Liknande trådar

Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
639
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 208
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 839
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 645
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka