N
never_again
Ja, jag vet att det är svårt att svara när man inte har sett hästen ifråga, men vill ändå ha lite råd! Har en häst med symptom som kommit och gått den senaste veckan. Svullet ben från kotan upp till knät, ökad värme och markerar i trav. Reagerar inte när man trycker och klämmer längs med svullnaden. Ser annars ut att må som vanligt, äter, dricker och är glad. Rör sig spontant i hagen i alla gångarter. Inga synliga sår. Tilläggas ska att hästen fick denna "skada" under en lång viloperiod med enbart hagvistelse. Har ringt distriktsvet. som kan komma om ett par dagar (båda har tagit semester samtidigt:smirk
och även klinik i "närheten". Distrikts.vet. tyckte att klinik inte var akut i dagsläget då hästen allmäntillstånd är som vanligt och rör sig spontant i hagen, kliniken började prata om akutbesök och att röntga utan att ens ha sett hästen eller lyssnat färdigt på symptomen.
I dagsläget tror jag på någon form av inflammation eller hovböld, och det känns lite "onödigt" att åka iväg till klinik akut (som dessutom har dåligt rykte gällande hältutredningar
). Skulle ni väntat ett par dagar på distrikts.vet? Hovis kommer dessutom ut imorgon så han får självklart titta efter hovböld... Så vad skulle du gjort?
I dagsläget tror jag på någon form av inflammation eller hovböld, och det känns lite "onödigt" att åka iväg till klinik akut (som dessutom har dåligt rykte gällande hältutredningar