Klickers träning

N

Nadin

Frågade förut om den ,men fick en enda svar.Så gör jag ett nytt försök.
Rider en gammal travhäst,som vart riden då, då,av olika personer.
Ingen som red henne regelbundet.Hon är van att bli styrd med bettet,och ibland måste man ta i ganska hårt att hon ska lyda.
Tänkte träna henne,med klickers + belöing vid minsta lydnad.Först så klart klickar in henne d.v.s. godis klick.
Målet att få lyda henne vid minsta täcken från mig,even kommandå.
Har någon av er provat detta metod??
Jag är ingen riktig ryttare ännu nybörjare,så jag kommer att använda mycket kommandå och bettstyrning.Vill uppnå att hon reagerar på mjuka styrningar.

Nejdu jag är för gammal för att hört talas om sådan klickersträning.

Men jag tycker du skall träna på i skogen och rida mycket,hästen är ju 19 år och visst det går jättebra att lära henne nya saker ändå.

Om det är lite dressyr du vill lära henne så kan jag ge en liten övning.

Du skrittar och gör då och då halt,direkt hon står stilla gå fram med handen och hon ska förbli orörlig tilss du kramar om med skänkeln,är det så hon går innan du givit skänkel håll emot i tygaln enda tills hon är still lätta snabbt.

Så småningom skrittar du på en fyrkant.gör halt mot varje hörn,stå stilla med eftergift,sedan leder du fram delen åt det håll du ska samtidigt som du lägger till ytterskänkeln,fånga upp med innerskänkeln,rid mot nästa hörn halt upprepa,o.s.v.

Det finns många bra böcker där du kan läsa olika övningar.

Lycka till//Stally

Själv är jag en Prrrr mäniska..... :D

Jag använder rösten mycket i träningen.

När du sedan kan denna övning väl kan du fortsätta med att göra hörn i skritt på samma sätt sedan så småningom i trav,delvis du vänder med ledande tygeltag och vändande ytterskänkel,fångar upp med innerskänkeln.

Dessa övningar finns dokumenterade i Kyraboken och på hennes videos,om du har tillgång till dem.

Sv: Klickers träning

Till att börja med så förstår jag inte riktigt din fråga, men jag provar ändå :-)
Jag klickertränar själv min häst sedan två år med MYCKET goda resultat.

Inlärningen av klickern fungerar Klick-godis, inte godis-klick som du skrev (felskrivning).
Jag gjorde sen så att jag började med en enkel övning från marken, (rygga tror jag det var) för att befästa klicken. Bra då med en övning som hästen redan kan kommando för (kroppsspråk eller ord spelar ingen roll).

Jag tycker att klickerträningen är ett utmärk sätt att få en glad och lydig häst och all inlärning går med än dubbelt så snabbt som det gjorde innan. Iallafall fungerar det så på min häst och jag har mött andra hästar som fungerat likadant. Klickerträning används ju med stor framgång inom hundträning och som ändå inlärningsmetod vid delfinträning. Och vad kan man inte få delfiner att göra???

Vill du veta mer så kan jag tipsa om Ellen Ofstads hemsida, www.ellenofstad.com, där om du letar lite kan hitta mycket bra artiklar om klickerträning. PM:a gärna om du har några konkreta frågor också.
Lycka till!

Jag har sett detta in action med några hundar och tänkte prova i höst när jag tömkör. MEN, jag tänkte inte klicka, utan pipa - med en liten ganska mjukpipande hundleksak. Är det som gjort för att misslyckas, eller kan det ge bra resultat, kanske?

Nån som har ett tips på var man ska ha redskapet vid ridning? För om man klämmer med handen när man håller i tyglarna upplever ju hästen ändå en ändring i signalerna... Hmm... Vad tycker ni? Munnen?

malumbub skrev:
Nån som har ett tips på var man ska ha redskapet vid ridning? För om man klämmer med handen när man håller i tyglarna upplever ju hästen ändå en ändring i signalerna... Hmm... Vad tycker ni? Munnen?

Boken jag har tycker att man ska gå över från klicker (dvs sak som är ivägen) till att klicka med tungan eller liknande ljud ganska snart, och då slipper man problemet. Själv har jag inte kommit dithän än - jag använder fortfarande klickern, men så använder jag den just nu mest vid löslongering, när jag ändå inte har så mycket annat att hålla i.

Kan du kortfatta beskriva vad klickersträning går ut på , på svenska. Ellens hemsida verkade intressant, men alla norska ord går inte in. En klickers, är det alltså en grej som "låter"? Som jag som har en häst som bara ställer sig med alla fyra i backen, ska man då typ ställa sig och klicka tills han rör sig och då sluta?

Klickning använder man som belöning... T ex istället för godis, eller "bra" eller så...

Man lär djuret att ljudet är en belöning, och sen klickar man när den gör rätt...
Vill man att den ska göra halt, klickar man när den gör halt...

Problemet med ljud från munnen är att jag ofta blir torr i munnen efter ridning/tömkörning, samt att jag omedvetet kan ibland använda "fel" ljud vid belöning... T ex kan jag säga Duuuuuuktiiiig istället för braaaaa ibland, då hästar lätt förknippar ord vid speciella saker - vilket är mkt bra när man ger kommandon, men inte så bra när man vill att hästen ska veta att den gjort rätt men ändå fortsätta jobba... Därav tänkte jag börja med klickning...eller ja, pipning i mitt fall...
Men men, jag får väl testa och se...

Ok, så när pålle står som ett fån och plötsligt rör sig, så börjar jag klicka då. Men hur får man dom att uppfatta klickandet som en belöning? Är det inte rätt irriterande att höra ett konstant klickande, det tycker i alla fall jag. Själv kom jag på att jag kanske skulle börja smiska pålle på rumpan i en jämn takt, bara lätt, och sedan sluta när han gör som jag vill. Någon som testat det?

Belöningen är godis i BÖRJAN ,sen förknippar hästen klicket med godis så du kan ge det när ni slutat övningen. Malumbub har också beskrivit hur. Själva klicket förstår dom inte i början, men kom ihåg det måste komma precis när den gjort rätt, inte två sek senare.

På samma sätt som du inte säger "duktig häst" hela tiden när din häst går framåt så ska du inte klicka hela tiden heller. Börja med att din häst ska flytta en fot för att få ett klick, kräv sen att den ska ta ett steg, två steg, osv innan den får sitt klick. När du kommit till "många steg" har hästen fattat vad du menar, och du behöver inte ta till klickern annat än om du verkligen vill forma beteendet ännu mer - snabba igångsättningar eller liknande.

För att löra hästen att klick betyder godis kan du göra så här:
* Välj en sak hästen ska lära sig att peta på. Jag använde en tvättsvamp eftersom det var något jag hade till hands.
* Ha en klicker (dvs vad som helst som ger ett tydligt ljud) och en massa godis.
* Håll fram saken. Så fort hästen sträcker fram nosen mot den, klicka och ge godis - i den ordningen. (Börja inte plocka fram godiset innan du klickar, då blir det det hästen triggar på istället. Ha en eller ett par bitar redo i handen.)
* När hästen börjar fatta (vilket oftast går förvånansvärt fort) höjer du gränsen för vad som ger klick. Hästen måste peta på saken för att få klick, till exempel. Klick följs fortfarande alltid av godis.
* Fortsätt med att kanske lägga saken någonstans (jag började med att lägga den i fömstret, i belväm huvudhöjd). När hästen petar på saken får den klick och godis. Flytta sen ner den på golvet och fortsätt samma sak.

Viktiga punkter att tänka på är:
* Tvinga inte hästen. Du ska inte "kommendera" hästen att peta på saken, och absolut inte bli arg om den inte gör det. Gör övningen lite lättare igen till hästen är med på noterna.
* Klicka precis när hästen gör rätt. Ju snabbare du är, desto snabbare lär sig hästen att göra det du vill (peta på saken).
* Den här övningen är egentligen framför allt till för at hästen ska koppla ihop klick och godis, och för att man själv ska lära sig göra rätt. Att hästen lär sig peta på en sak är inte det väsentliga i sammanhanget.

Jo, jag använder som sagt fortfarande klickern själv, så jag har inte testat något annat.

Mitt stora problem annars är att hitta godisar av vettig storlek. Jag använder oftast morötter, skivade och sen skurna i halvor eller fjärdedelar, dvs jag vill ha mitt godis smått för att det ska gå snabbt att svälja, och för att jag ska kunna ge hur många som helst utan att det blir onyttigt. Men jag skulle vilja ha något torrt i ungefär samma storlek, som jag kan ha liggande i jackfickan utan att det blir dåligt, och utan att behöva planera. Men alla färdiga hästgodisar är ju jättelika; stora som tre-fyra sockerbitar som sitter ihop. Finns det smågodis för hästar någonstans och i så fall var? (Jag har testat havre också, men det är för smått, istället, och svårt för honom att få tag i.)

Hej! Gick på hundträning förut med min hund, då använde vi klickers.. Hundtränaren trodde även att det skulle gå att få min kompis häst att bli mer lätt lastad och så om hon använde klicker, men vad vet jag....!?

Du förklarar bra. Men är inte risken att hästen blir bortskämd/får för sig att han alltid ska ha godis? Jag är inte så pigg på att handmata hästar, tycker dom blir odrägliga och buffiga. Men som sagt är jag trött på det eviga stannandet.

Där har du ju rätt...
Har tyvärr inte sett några små godisar till hästar... Om man ger foder i pellet-form kanske man skulle kunna använda det? Torkade äppelbitar?
Nä, för mig lutar det åt att bli det jobbiga morotsfixet... Man kanske får stå ut med det?

Tack!

Min häst är väldigt godisglad - men eftersom jag aldrig ger godis annat än efter klick så väntar han sig inget för att han tigger. Jag har snarare fått en mindre tiggig häst, skulle jag nog säga. En övning de rekommenderar att man börjar ganska tidigt med är också "backa", dvs "ut ur mitt utrymme!". Då har man något att ta till när hästen försöker buffa på en, gå över en, äta godis tvärs igenom fickan, och liknande.

Och, som sagt, meningen är inte att hästen ska få klick-och-godis varje gånt - tvärt om. Om den får belöning bara ibland så förstärks beteendet ännu mer än om det alltid kommer godis.

Liknande trådar

Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 696
Senast: ainasoja
·
Övr. Hund Hej på er! Jag funderar lite över hur det här med hårda / mjuka metoder eller vad man nu kallar det då det gäller hund V häst. Jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 708
Senast: Jenka
·
Trav Har gått och köpt min gamla passhäst, hästen i fråga är verkligen otursdrabbad (om jag inte minns helt fel så har jag surrat om honom...
2
Svar
23
· Visningar
4 136
Senast: Tagliabue
·
Övr. Hund Jag föredrar ju att kombinera en mild men konsekvent hand med motivering för att uppfostra och träna mina hundar. Och så har det även...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 732

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka