Klicker-träning?

S

suddis

Någon här som gör det? Jag är väldigt intesserad av det, men kan inte så mycket!
Har ni några bra råd osv? har det funkat bra på era hästar m.m.?
Vill veta så mycket som möjligt! :D
Tacksam för svar!

Sv: Klicker-träning?

En onödig omväg att träna en häst. Varför krångla till det? Det passar nog bätre på agilitybabnan med en Jack russel! :cool:

Jag gillar att lära hästen tricks, men det ska vara utan godis (eller rep etc).

Såg en tricktränare, som skulle vara rätt duktig, häromveckan.. jag var rätt besviken. Såg ingen respekt från hästens sida, den gjorde det den skulle för att få godis, inte för att ''matte'' vill det.. kom inte på inkallning heller. Den kunde iofs ligga och sitta... men fortfarande ingen direkt relaion. Bara orädd och godis sugen..
Så jag rekommenderar inte någon häst träning som ha med godis att göra. (och det har ju klicker..)

Vaddå omväg?! Det är kul att lära hästen tricks. Man kommer närmare varandra och hästen får lite hjärngympa.

Och det passar minst lika bra på en schäfer på lydnadsplanen:smirk:

//Gilly

Man kan lära hästen göra saker utan klicker. Det är en modegrej som man lånat från agilitybanan och som påpekas , det innebär att du mutar hästen med godis från handen , och det är ju inte speciellt lyckat m h till ledarskapet. Men - jolla du på med din häst o klicker, mej gör det inget.

När sa jag att jag höll på med klicker?

Läs först och skriv sen, speciellt om du ska vara spydig.

//Gilly

mutar hästen med godis från handen , och det är ju inte speciellt lyckat m h till ledarskapet

När jag hör orden "muta", "häst" och "godis" i samma mening, är den första bilden som ploppar upp den av en häst som inte vill bli fångad i hagen:crazy: . Man försöker då locka den med en godbit i handen, och sen när hästen ska ta den försöker man grabba tag i grimman. Ibland lyckas det, ibland inte, men hästen kommer inte att lära sig att komma för att ägaren ropar ändå, den kommer att vänta tills den ser godiset, men även då sträva efter att ta godiset snabbt och sen sticka.
Slutsats för hästen: Om jag inte kommer när hon ropar, så tar hon fram godiset, och om jag då är riktigt snabb så kan jag snappa åt mig godiset utan att behöva fångas och komma in och jobba.

MEN, skulle jag klickerträna en häst att komma i hagen, så skulle jag (mycket förenklat)
1. Börja på ett avgränsat område, förslagsvis i boxen.
2. Kalla på hästen. Kommer den direkt så klickar jag, belönar och låter den gå igen. Jag kallar på den en gång till, och denna gången sätter jag på grimman, klickar, belönar och släpper hästen igen.
3. När man har hållit på så ett tag så kommer hästen i princip att försöka klä på sig grimman själv, FÖR ATT FÅ HÖRA KLICKET OCH FÅ BELÖNING.:idea:
4. Sen är det bara att utöka området, tills hästen kommer även på stora avstånd.

(Detta kräver förstås att hästen är inklickad och förstår principen, men det är inte så svårt).

Skillnaden som jag ser det mellan dessa två metoderna är att "mutar" man hästen traditionellt, d.v.s. locka med godisbiten i handen, så ser hästen bara godiset, inte mig.
Tränar jag däremot med klicker så måste hästen tänka ett steg längre, den måste kunna se belöningen för sin inre blick och istället koncentrera sig på mig, för det är bara om den gör som jag ber den som den kan få höra klicket och få belöning!

Och nej, en korrekt klickertränad häst blir inte tiggig, om man bara är konsekvent att man aldrig ger godis annat än efter klicket.
Jag lovar.
När jag klickertränar har jag fickorna fulla med godis och det VET mina hästar, men de tigger inte, utan står uppmärksamt och väntar på nästa order, så att de så snabbt som möjligt kan prestera och få belöning.

Har inte heller sett en tiggig klickertränad häst. Däremot har jag inte sett någon som har en bra relation med sin tränare heller. (ok, granted, jag har bara sett ett fåtal, men en av tränarna skulle iaf vara väldigt duktig).
När hästen inte varit sugen på godis har tricken inte fungerat.. t.ex. på en uppvisning stod den hellre och tittade på publiken än kom på inkallning. (men den la sig ner och satt upp fint).
Hade tränaren och inte godiset varit det intressanta så hade hästen nog kommit.

Men klickerträna på, funkar det för er och ni får den relationen ni vill ha så är ju inte det min ensak.

Däremot har jag inte sett någon som har en bra relation med sin tränare heller. (ok, granted, jag har bara sett ett fåtal, men en av tränarna skulle iaf vara väldigt duktig).
När hästen inte varit sugen på godis har tricken inte fungerat.. t.ex. på en uppvisning stod den hellre och tittade på publiken än kom på inkallning. (men den la sig ner och satt upp fint).
Hade tränaren och inte godiset varit det intressanta så hade hästen nog kommit.

Innan man börjar trickträna är det ju jätteviktigt att ledarskapet sitter, att grundgrejer som att ledas, stå still, repektera utrymme o.s.v. funkar.

Sen så är ju klickern en hjälp i INLÄRNINGEN, det går bra att använda klicker vid inridning, inkörning och även grundläggande hantering, för att förstärka och belöna önskvärt betteende.
Men sedan när hästen har lärt sig en sak, så behövs ju inte klickern mer!:idea:
Förutsatt att ledarskapet sitter, så kommer hästen att utföra beteendena för att vara sin ledare till lags och för att den vet vad som väntas av den.

Jo, jag vet att det är tanken, och det är väl bra om det fungerar. Jag har bara helt enkelt aldrig sett det fungera.

Jo, det fungerar.:)
Jag har en häst som bl.a. ler, nickar, skakar på huvudet och apporterar när jag vill, lika självklart som att han lyder hjälperna när jag rider eller tömkör. Däremot så är det klart att jag berömmer honom efter väl utfört jobb, men då med rösten, eftergift och kliande.

Klickertränig är LÅNGT mycket mer än inlärning av cirkuskonster... det är ett sätt att föra en artöverskridande kommunikation. Min häst provar saker, jag klickar när hon är på rätt väg, och hon fortsätter på det spåret.

Travaren som kom och var livsfarlig och folkilsk skulle lära sig gå undan för tryck, och för att förstärka den vanliga belöningen med eftergift användes klickerträning och jävlar vad fort det går in i skallen på dem.

Folk som fördömmer det har inte provat/förstått vad det handlar om. Så enkelt är det. Beteendevetenskap- modern forksning på hur inlärning fungerar och hur man lättast underlättar och motiverar. Kanonenkelt.
boktips: "Skjut inte hunden" av Karen Pryor

Kapplån

:D det är det jag vill göra med klickerträning! att lära hästen att ex. stå stilla .m.m. när man håller på med den på marken, inte lära den några tix, utan någonting jag kan ha användning av när jag hanskas med hästen! Att den ska lära sig att vara uppmärksam och lyssna på mig hela tiden (såklart så behöver man ju inte klickerträna för att få hästen uppmärksam, jag har ju själv aldrig använt denna metod). Men det gäller ju att man är ganska duktig, vet precis när man ska klicka och vara snabb i vändningarna, så att den verkligen får belöning när det är meningen!:D

Tycker det är intressant och se vad alla tycker, så fortsätt att skriva era åsikter!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 942
Senast: Shaggy
·
Lantbruksdjur Hej, jag behöver lite tips och råd, vi har relativt nyligen skaffat höns (Brahma) och det har hittills fungerat bra. Nu har dock tuppen...
Svar
7
· Visningar
918
Senast: Luff
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 829
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar