Klicker träning?

Sv: Klicker träning?

Klickerträning handlar om att kunna berömma på ett tydligt och konsekvent sätt.

Du använder en liten plastsak med en metallplatta i. När du trycker på plattan så klickar den till. Detta ska användas som beröm när hästen ufört en övning korrekt.

Klicket ska komma exakt då hästen gör rätt(i samma sek) och sen ska hästen genast belönas med godis.

Det effektiva med klicket är att det är så exakt och konsikvent. Klicket ges exakt på sekunden när hästen gör det som är rätt - inga undantag - därav vet hästen exakt vad det var han gjorde som belönades. Klicket låter också exakt likadant varända gång och detta gör att oavsett vad du är på för humör eller liknande så spelar detta ingen roll när du berömmer. Om du säger ngt så sänder du även emotionella signaler som hästen påverkas av - det sker inte med klickern. Sen är det också något som används endast när man tränar och det låter inte som ngt annat ljud som du ger hästen. Hästen kan därför lita tioll 100% vad klicket betyder och att det alltid följer godis efter det. Den lär sig också att endast rätt utförande ger klick - den kan alltså inte tigga eller fjäska sig till det.

Detta ger en positiv häst som själv provar och söker efter det som utlöser klicker och han blir väldigt koncentrerad. Har man lyckats bra kan hästen hålla på i flera minuter och bara prova saker. Lyfta på ben, ta ett steg bak, ett steg fram, vrida på huvudet etc.. Jätteroligt o se. :D

Tack för svaret. Det ska jag testa. Vart köper man en sån grejj? eller gör man den själv? Kan man använda den i ridningen oxå?

Man hittar dem på de flesta djuraffärer. De används främst för hundar i privat bruk. Men man tränar allt med dem; delfiner, katter, lamor, mös, elefanter etc. Fråga efter "klicker" så vet de direkt om de har ngn. Kostar under 100-ringen.

Det går utmärkt att använd i ridningen men man ska vara medveten om att godis är ett MÅSTE efter varända klick. Så då måste ju hästen stanna efter varje rätt utförd övning. Du måste också vara medveten om att när man klickertränar får man aldrig säga "nej" eller bli arg. Hästen ska bara få positiv förstärkning - beröm - och allt däremellan nonchaleras. Annars vågar hästen inte prova olika saker när du ber den om något - man kan inte begära att hästen vet exakt vad som ska göras på en gång. Därför måste du ha denna inställning jämt när du rider. Hästen vet inte skillnad på "klicker-ridning" och "vanlig ridning".

Börja med att använda den från marken och se vad du tycker, hur det fungerar för er. Sen kan du ta upp tankarna på hur du ska gå tillväga med den från ryggen. Tänk på att alltid vara konsikvent och tydlig - därav måste du veta hur du ska gå tillväga innan du börjar.

Lycka till! :)

pm:a gärna om du vill ha hjälp med o klicka in sen. :bow:

du kan även använda ett "klickerord", tex tack. Det går till på samma sätt som med metallklickern, så då hästen gör rätt säger du "tack" och hästen får då komma fram till dig för att få belöningen. tänk bara på att hästen alltid ska få belöning då du använder ordet.... lycka till!!!

cabetty skrev:
du kan även använda ett "klickerord", tex tack. Det går till på samma sätt som med metallklickern, så då hästen gör rätt säger du "tack" och hästen får då komma fram till dig för att få belöningen. tänk bara på att hästen alltid ska få belöning då du använder ordet.... lycka till!!!

det är det som är själva grejjen med Klicker-träning. Att man ska träna med klick, och inte med ord. Som du sa, "tack" eller varför inte "bra" som används ofta.
Till skillnad från klickerns snabba och direkta sätt att säga att "där gjorde du rätt! just den där millisekunden" Det kan vara svårt att vara beredd och att få in ett tack (för prosessen att säga ordet tack är längre än man tror) i precis rätt sekund och att det inte sträcker sig över till nästa sekund då hästen kanske inte längre gör det man ville ge beröm för.

Man skulle kunna slå med en spade på en hink också, eller klicka med munnen, men det är inte lika effektivt.

jag klickertränar alla mina dju(katter, hästar och råttor) med ett klickerord. Det fungerar utmärkt för mig, och jag tycker att det är jätteskönt att kunna ha båda händerna fria till annat tex. under ridning.
Jag använder mig av "good girl/Good Boy" när jag klickar, eftersom det är ord jag aldrig använder annars...det är det viktigaste i träningen- att ordet är unikt och att det VARJE GÅNG FÖLJS AV BELÖNING! Ingen belöning ges heller utan klickerljudet innan...tex. så ber jag alltid om något som jag kan klicka för innan jag ger kraftfoderhinken...

ja det är sant, kan bli lite bökigt när man rider. I vissa samanhang kanske man får göra som du, eller belöna på "traditionellt" vis.

Men vissa moment , iallfall för mig, skulle vara svåra med att säga ord. eftersom det handlar om delade sekundar där berömmet ska in.
"Man får det man förstärker – inte det man har för avsikt att förstärka.”

Men en sak.. kör du med klicker hela tiden? eftersom du säger att du inte ger mat förns du klickat? Jag använder bara det i inlärningsstadiet, vill väl lägga bort klickern fortast möjligt när jag fått djuret att förså vad jag ville den skulle göra/ändra på.

Senast ändrad av en moderator:

Citat från Migo:

"Klickerträning handlar om att kunna berömma på ett tydligt och konsekvent sätt.

Du använder en liten plastsak med en metallplatta i. När du trycker på plattan så klickar den till. Detta ska användas som beröm när hästen ufört en övning korrekt.

Klicket ska komma exakt då hästen gör rätt(i samma sek) och sen ska hästen genast belönas med godis"

Träningen kan genomföras med en plastsak med en metallplatta i, men det är, vad jag tycker, jobbigt att rida med i handen.

Jag har "klickat" min häst i snart ett år, och jag använder ordet "klick" rätt och slätt. Rösten är inte ivägen och tar inte upp plats i händerna.

Men att använda en "klicker" är ju inte fel, det är ju samma ljud hela tiden, oavsett om du har tappat rösten eller inte.

Ville bara lägga till det i ämnet.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
889
Senast: Trott
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 752
Senast: Anna-Bella
·
Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
509

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka