Klicker träning?!

G

Gilan

Jag har några frågor gällande klickers träning!
Läste igenom lite andra trådar men hittade inget bra svar!

alltså dte jag funderat mest över är hur gör ni när ni rider??
Använder ni klickaren då med?
klick är alltid lika med godis är jag rätt där?
men om ni ex hoppar ska man mata hästen över hindret då lr???

Sv: Klicker träning?!

Poängen är ju attt du inte behöver "mata" mitt över hindret för ditt klick (eller om du har en person som står bredvid och klickar) betyder "bra! nu får du snart din belöning".

Jag har använt klicker tex för att träna halter, att hästen flytar ett bakben på kommando etc.

Började med att klicka in pållen och sen lärde jag honom att buffa på en röd burk. Därefter började jag använda klickern till "vanlig" träning.

alltså dte jag funderat mest över är hur gör ni när ni rider??
Använder ni klickaren då med?
klick är alltid lika med godis är jag rätt där?
men om ni ex hoppar ska man mata hästen över hindret då lr???
Som HannaZ skrev så är poängen med klicket att du ska kunna berömma i exakt rätt tillfälle - alltså på exakt rätt sekund. Klicket är berömet som säger "det där är rätt" och hästen kan då komma och hämta en godisbit.
För tillfället använder jag inte klicker men jag har gjort det mycket tidigare - så även vid ridning. Man klickar när hästen gör rätt - den stannar och tar emot godisen. Vid hoppning - klicka när hästen ska berömmas och ge hästen godis när den stannat efter hindret.

Klick är alltid lika med godis.

Klicker träning och hästhantering

Frågan var uppe om hur man använder klicker. Det är inte lätt att läsa sig till. Man behöver lära sig i praktiken. Det bästa är att gå en kurs. Ellen Ofstad är pedagogisk och suverän på att förklara tex klickerträning och inlärningspsykologi. Hon har platser kvar på kurs i Linköping som handlar om hästhantering i största allmänhet den 12 och 13 mars. Kolla på hennes hemsida www.ellenofstad.com
/susanne

Okej då fattar jag men om ni ex tävlar då vi säger en CR klickar ni då vid varje hinder och ger hästen godis i slutet av banan lr klickar ni över sista hindret bara lr hur?

Jag vill haka på och fråga hur det funkar om en "medhjälpare" klickar istället för ryttaren. Vi började lite med klickerträningen men eftersom det främst behövdes som ridhjälpmedel och ryttaren blev så stressad av att hålla reda på både tyglar, spö och klicken så la vi av. Jag kom inte ens på tanken att jag själv från marken skulle kunnat klicka när jag uppfattade att ponnyn gjorde rätt. Så berätta gärna lite mer hur det funkar!
Tack på förhand /nocke/

Jag skulle inte klicka i en miljö där jag inte kan ge godis. Antingen tar jag det som en träning, och klickar vid hindren och ger godis efter varje(men frågan är om jag inte i så fall skulle ha övat mer hemma först?) eller så klickar jag inte (troligare - jag har för mycket i huvudet om det är tävling, även om det bara är en CR).

Kom ihåg att bara för att du klickertränar så behöver hästen inte få klick varje gång den gör en sak. Tvärt om är det mycket mer effektivt om den bara får belöning (klick-och-godis) ibland - när den väl fattat vad den ska göra. förstås.

Tanken är att man börjar med att klicka efter varje hinder, men sedan ökar man successivt insatsen för ett klick. Hästen måste hoppa två hinder för klick osv tills den måste hoppa hela banan innan klicket. Tanken är att alltså att innan man tävlar ska hästen kunna vänta en hel bana på klicket.

Det går utmärkt att ha en medhjälpare på marken! Tänk bara på att framförallt i början är det viktigt att hästen får godiset i direkt anslutning till klicket. Tänk på att i början koncentrera er på en sak som ni klickar för, tex en korrekt halt. Då ska ni bara klicka när hästen står uppställd perfekt, annars får den göra en ny halt. Man får det man förstärker, dvs klickar man först bara för att hästen stannar lite hursomhelst blir det svårt att få den ändra sig senare. var alltså inte "snäll" i början! Du får det du klickar, inte det du vill...

skrocken skrev:
Tänk på att i början koncentrera er på en sak som ni klickar för, tex en korrekt halt. Då ska ni bara klicka när hästen står uppställd perfekt, annars får den göra en ny halt. Man får det man förstärker, dvs klickar man först bara för att hästen stannar lite hursomhelst blir det svårt att få den ändra sig senare. var alltså inte "snäll" i början! Du får det du klickar, inte det du vill...

Jag håller inte helt med dig där. Jag vill snarare höja kraven successivt när hästen förstår vad den ska göra, dvs börja med att klicka för halter oavsett vad. (Sen beror det förstås på vilken nivå man är på. Talar vi om en häst som redan kan göra hyfsade halter är det förstås en annan sak än om man försöker lära en häst stanna helt utan några förkunskaper.) Sen klickar man för de bästa halterna hela tiden, för att lära hästen skilja ut vad man vill ha, och höjer kraven allteftersom hästen lär sig. Men om man bara klickar perfekta halter, för en häst som gör en perfekt halt av hundra, och i de övriga 99 fallen säger "duger inte, gör igen" så hjälper inte klickern särskilt mycket med inlärningen.

Men du har en poäng i det sista du skriver. Det finns alltid risken att hästen får för sig att man klickar helt andra saker än man tror. Att den nickar med huvudet, t ex - och har man lärt in det (vilket man gör) så är det förstås en del jobb att lära bort det igen. Så det gäller att försöka vara vaken på att man gör, och ser man något icke önskvärt som hästen gör oftare och oftare så får man förstås se till att låta bli att klicka just de gångerna, för att få bort det beteendet.

skrocken skrev:
Tanken är att alltså att innan man tävlar ska hästen kunna vänta en hel bana på klicket.

God poäng, i ditt inlägg. En fortsättning värd att notera är förstås att hästen ska kunna hoppa (eller vad man nu gör) utan klick såsmåningom, på samma sätt som vid all inlärning, så man ska inte behöva famla efter klicker-och-godis efter mållinjen. ;)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 304
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 566
Senast: Sasse
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 741
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama