Klicker träning *snack och bilder*

urkella

Trådstartare
Är det några här som klicker träna sina hästar ?
Började träna Tibbe lite smått i boxen igår vilket han tyckte va skitkul :p
Då han står i sjukhage om dagarna blir han sjukt rastlös så tänkte att via klicker får han iaf tänka lite utan att han springer runt. Igår glyckades han nästan gå ner i en bugning + han gjode yoga på ena sidan :D
Tränade mkt klicker med förra pållan hon kunde bland annat; buga, lyfta bakben, och fram, taxen, yoga & kompliment, fast fotografen va sen så hon va på väg upp :p

Så in med era bilder, ideer och tja allt möjligt angående klicker ^^

Sv: Klicker träning *snack och bilder*

Jag lärde min häst att apportera när hon hade boxvila. Jag lärde henne också att skaka på huvudet till veterinärens namn och nicka om jag frågade om hon i alla fall inte var snäll :)
Hon lärde sig också att titta åt höger respektive vänster. Hon hade boxvila i 8veckor så det hann bli en del ;)
Lite tips att jjobba med medan hon är skadad.
Lycka till!

Heej:) Tänkte slänga in en fråga till dig, då jag också har en ponny som ska vila i 3-4 mån:(. Jag skulle gärna vilja testa klickerträning på henne. Jag själv kan endast litegrann om klickerträning, och vill gärna lära mig mera.

Har du något tips på hur jag ska börja?

MVH Sofia

Ja tränar hunden lite (lär sig superfort med klicker!!) men.. Jag tycker det blir lite mycket godis-matande för att träna hästen! Jag är rädd att min häst blir för tiggig, vilket är skitjobbigt.
Hur funkar det på era hästar?

Ja tränar hunden lite (lär sig superfort med klicker!!) men.. Jag tycker det blir lite mycket godis-matande för att träna hästen! Jag är rädd att min häst blir för tiggig, vilket är skitjobbigt.
Hur funkar det på era hästar?

tigger hunden?
Det funkar precis likadant med hästen. har man en matgalen häst är det ju idealt att klickerträna med godis eftersom de ser godiset som belöning. annars kan det ju kvitta. gör man rättmed inklickning och regler så tigger de inte. Belöningen ska ju vara det som hästen anser belöning, inte det vi anser. En del vill ha kli mm. Min unghäst är inklickad sen 1 år och det funkar super, inridningen gick på en helg bl.a :) använder hennes kvällsransion av kraftfoder. Vi tränar upp maten helt enkelt. Tränar i ridningen, långa tyglar, vardagshanterningen överallt och allting! Hon är en väldigt nyfiken och positiv häst som ställer upp på allting och en del av det har jag operant betingning att tacka för det.

Det finns en hel del forskning nuförtiden som visar att djur/hästar lär sig mycket fortare vid positiv förstärkning kontra den traditionella negativa förstärkningen.

Kör hårt! Min häst har lärt sig att han ska vända bort huvudet för att få godisen. Mycket effektivt!

Det är inte maten/godiset som ger en tiggig häst, det är den dåliga timingen. Hunden kommer också börja tigga om man sticker till den godis då och då utan att den gjort något. Som med all träning: Var konsekvent!

Sedan är det bra att komma ihåg att tiggbeteendet är en del av inlärningen. De allra flesta hästar och hundar jag har klickertränat kommer in i en fas ganska tidigt i utbildningen där de tigger på olika sätt. Det går över, eller så gör man som jag gjort med mitt matmonster till häst; man lär dem att mulen ska bort från handen/kroppen för att man ska få godiset.

Jag håller på att klickerträna både mitt halvblod och min shettis. :D har dock inga bra bilder.
Fick hem shettisen för ca 2 veckor sen, hon kan puss, lyfta hovarna och nästan buga. :)
halvblodet Har jag mest till ridning, därför har jag bara lärt henne lyfta på hovarna än så länge. :)
Men shettisen är tanken att lära in massa grejer, så följer gärna denna tråden! Lite tips på trix att lära in och effektiva sätt! :laugh:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka