Klicker - bara bra eller?

F

FTW

Har funderat lite på det här med klicker-träning, sedan jag sett ett par klickertränade hästar "in action".
Det är ju himla imponerande och skojigt när man ser en häst glatt och ivrigt utför någon uppgift, för att sedan vänta in sin belöning.
Men får man verkligen inga negativa effekter?

Skapar man inte en situation där man ständigt MÅSTE ha fickorna fulla med godis? Och vad händer när man inte har snask med sig?

Om man t ex lär hästen att stå still med klicker, kan man då någonsin bara begära att den ska göra det utan att någonsin klicka? Jag vet att man klickar mer och mer sällan för ett beteende ju mer inlärt det blir, men om man helt slutar klicka - slutar då hästen också att stå still?

Och vissa saker går ju inte att klicka.
Exempel : om man lär hästen att gå in i transporten m h a klicker, så kan man ju belöna ända fram tills man stänger igen dörren och ska köra iväg. I det läget är det ju lite svårt att fortsätta klicka ... Kommer inte hästen att tappa bort det där poitiva med att gå in i tranporten när resultatet ändå blev att den blev instängd och ivägkörd?

Och till sist - HUR vet hästen vad det är man klickar? Vi människor är ju hopplöst sega och efter, så vi lyckas väl i princip aldrig att klicka i exakt rätt ögonblick. Säger det verkligen hästen något när vi står och klickar på löpande band?

Övertyga mig gärna - jag skulle vilja tro, men är född skeptisk ...

Sv: Klicker - bara bra eller?

Tror du har missuppfattat det här med klicker, så jag skall försöka bringa lite ljus i det hela :D

För det första - nej, du måste inte alltid ha fickorna fulla med godis för att du klickertränar. Effekten av ( rätt utförd ) klickerträning blir att du får en häst som aldrig är rädd för att pröva sig fram. Den lär sig att ha tålamod, för om man testar tillräckligt länge så blir det alltid rätt till slut. Eftersom klickerträningen är endast positiv och grundar sig på operant lärande får du en häst som "lär sig att lära", så att säga.

Ta exemplet där du lär hästen att stå stilla - hur gör du utan klicker?
Jo, du berömmer och belönar och minskar berömmet och belöningen tills dess att den knappt existerar. Stillaståendet har då blivit en självklarhet. Och hästen står fortfarande still. Likadant med klicker.

Samma sak med transporten. Du kan inte belöna hästen på vanligt sätt heller när du kör bilen. Det du lär hästen mha klicker är att gå in i transporten och stanna där, och den kommer att uppleva transporten som något positivt, såvida man inte kör som en dåre. Men det gör man ju i allmänhet inte.

Det där med att vara hopplöst seg - där kommer du till något viktigt!
Lyckas du inte klicka i exakt rätt ögonblick, så klicka inte alls utan vänta tills nästa gång hästen utför korrekt beteende och se till att vara lite snabbare den gången.
Du skall VERKLIGEN INTE stå och klicka på löpande band. Det säger inte hästen någonting.
Klickern är inte samma sak som ett bra. Tänk på klickern som en kamera - som skapar en minnesbild i hästens huvud av exakt det den gjorde då du klickade.
Varje klick skall följas av godis. Två klick är inte bättre än ett.

/
Susanne

FTW skrev:
Har funderat lite på det här med klicker-träning, sedan jag sett ett par klickertränade hästar "in action".
Det är ju himla imponerande och skojigt när man ser en häst glatt och ivrigt utför någon uppgift, för att sedan vänta in sin belöning.
Men får man verkligen inga negativa effekter?

Nu påstår jag mig absolut inte vara någon expert, men jag kan försöka svara ändå.

FTW skrev:
Skapar man inte en situation där man ständigt MÅSTE ha fickorna fulla med godis? Och vad händer när man inte har snask med sig?

Klickern används för att lära in saker. När du lär din häst något nytt, berömmer du inte då? Klappar och säger "duktig häst"? Men behöver du ständigt berömma allt hästen gör bara för att du gjorde det då? Nej, jag tänkte väl det.

Huruvida man vill gå med fickorna ständigt fulla av godis är nog individuellt. Jag använder inte klickern till allt, och tycker inte man behöver göra det heller - och alltså har jag inte vare sig klicker eller godis ständigt till hands. Av "vardagsbeteenden" är det nog bara "stanna" när jag har hästen vid sidan som jag tränat med klicker, och det funkar bra med eller utan klicker/godis numera.

FTW skrev:
Om man t ex lär hästen att stå still med klicker, kan man då någonsin bara begära att den ska göra det utan att någonsin klicka? Jag vet att man klickar mer och mer sällan för ett beteende ju mer inlärt det blir, men om man helt slutar klicka - slutar då hästen också att stå still?

Som ovan. Du använder klickern för att lära hästen hur den ska göra, men klickerinlärning ger inte någon magisk funkar-bara-om-matta-klickar-kunskap. Om hästen lärt sig att den ska stå stilla, på ena eller andra sättet, så kan den fortsätta göra rätt eller ej, oavsett hur du lärt in det. Om du aldrig någonsin berömmer din stillaståene häst på något vis så kommer den kanske att pröva att röra på sig, men det beror inte på hur du lärde hästen stå still. Och du kan fortfarande - när hästen lärt sig - ställa krav på att den ska lyssna på dig, oavsett om du lärt in någon med klicker eller på annat sätt.

FTW skrev:
Och vissa saker går ju inte att klicka.
Exempel : om man lär hästen att gå in i transporten m h a klicker, så kan man ju belöna ända fram tills man stänger igen dörren och ska köra iväg. I det läget är det ju lite svårt att fortsätta klicka ... Kommer inte hästen att tappa bort det där poitiva med att gå in i tranporten när resultatet ändå blev att den blev instängd och ivägkörd?

Du kan visst fortsätta klicka. Du kan kräva att hästen ska vara duktig längre och längre stunder för att få ett klick. Stäng dörren, gå runt och öppna skötardörren och klicka. Stäng igen, vänta ett tag. öppna igen och klicka.

Resten uttalar jag mig inte om, eftersom jag inte har särskilt mycket erfarenhet av att lasta hästar. (Hade jag eget släp skulle jag antagligen använda klicker för att få min häst att lasta sig själv, men i brist på släp blir det ingen sån träning.)

FTW skrev:
Och till sist - HUR vet hästen vad det är man klickar? Vi människor är ju hopplöst sega och efter, så vi lyckas väl i princip aldrig att klicka i exakt rätt ögonblick. Säger det verkligen hästen något när vi står och klickar på löpande band?

Hästen har inte bättre koll på vad vi klickar för, än vad vi människor kan precisera oss. Kan inte vi vara tillräckligt exakta så kan inte hästen - men "tillräckligt exakt" har ändå en hel del marginaler, är min erfarenhet. Men visst blir det missuppfattningar ibland. Jag håller just nu på att lära min häst apportera tvättsvamp, och noterar att han oftare gnuggar omkring svampen på underlaget än lyfter upp den - men det är bara för mig att vara noggrannare med vad jag belönar, låta bli att belöna gnuggandet och bara belöna minsta försök att lyfta svampen. Visst gör man misstag ibland, men det fungerar ändå.

FTW skrev:
Övertyga mig gärna - jag skulle vilja tro, men är född skeptisk ...

Nej. Om du inte tycker den metoden passar dig så ta någon annan. Det finns inga mirakelmetoder som alla borde använda. Det fungerar för mig, och många andra, och om du vill pröva så gör gärna det, men det verkar dumt att lägga ner tid och energi på något du inte tror på, när det finns så mycket annat roligt att pröva.

Du har fått bra svar av ovanstående så jag svarar inte på dina direkta frågor. Men det enda "negativa" jag upplevt är att en del hästar som kasnke är nafsiga till naturen är svåra att klickerträna. Sen är jag fullt medveten om att det framförallt beror på att jag är lååångt ifrån expert så därför låter jag bli att klickerträna hästar med den tendensen (som min shettis).

Nu har jag ju bara använt klicker på hund, men principen är ju den samma. Säg att du ska lära din valp 'sitt' tex, i början berömmer man ju och ger godis/belöning varje gång, men när man befäst momentet minskar man på belöningen för att skapa en förväntan.
Om hunden bara får belöningen då och då, och i oregelbundna mönster är den på alerten hela tiden, för man vet ju aldrig när det kommer godis....

Kul att positiv förstärkning träning sprider sig! Mitt tips är att du börjar med att sluka böcker. Köp Karen Pryors bok "Don´t shoot the dog!" Där ges en lättläst och roligt beskrivning av själva grundtänket i positiv förstärkning, den boken kommer att förändra ditt liv, både det runt hästen och överallt annars :0)
du kan också gå in på hennes hemsida www.clickertraining.co.uk där kan du beställa böcker. Hon har även tränat hästar och gett ut speciella böcker för hästträning, har dock inte själv hunnit läsa dem än så de kan jag inte rekomendera men en gissning är att de är bra :)
lycka till!

Om du väntar fem minuter innan du kör iväg, så räcker inte hästens hjärnkapacitet till att kombinera själv lastningen med det att du kör iväg. För att undvika att hästen börjar se lastningen som obehaglig, lasta ibland in hästen och ta ut den igen. Och hästen har väl hö framför sig i transporten?

Gnapp skrev:
Nej. Om du inte tycker den metoden passar dig så ta någon annan. Det finns inga mirakelmetoder som alla borde använda. Det fungerar för mig, och många andra, och om du vill pröva så gör gärna det, men det verkar dumt att lägga ner tid och energi på något du inte tror på, när det finns så mycket annat roligt att pröva.

Faktum är att jag HAR provat! Jag har klickat för att få hästen att gå in i transporten. Den hästen har alltid varit himla skeptisk till att gå in - hon har gjort det, men det har alltid varit negativt.
Döm om min förvåning - och lycka! - när hon faktistk med klicker efter inte alltför lång tid knallade in och ut med spetsade öron och avslappnad kroppshållning!

Men sedan kom mina frågor enligt ovan i tråden, så jag vågade inte riktigt fortsätta, med risk att få med negativa effekter.

Men nu känner jag mig ganska övertygad. Kommer att läsa mer och fortsätta så smått att klicka mina hästar.

För det var en himla go' känsla när min "tjuriga" häst plötsligt knappt kunde bärga sig att få gå på transporten! :rofl:

3Gringos skrev:
Men det enda "negativa" jag upplevt är att en del hästar som kasnke är nafsiga till naturen är svåra att klickerträna. Sen är jag fullt medveten om att det framförallt beror på att jag är lååångt ifrån expert så därför låter jag bli att klickerträna hästar med den tendensen (som min shettis).

Min häst är en smula tiggig när det gäller andra (som han ibland får godis av) - men av mig får han aldrig godis annat än i samband med klickerträning. Jag tycker snarare det har gjort honom mindre nafsig, eftersom han vet att det måste komma ett klick först, annars får han ju inget. (Ger jag honom godis i stallet så får han det i krubban, med sedvanlig väntan på "varsågod".)

Liknande trådar

Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 528
Senast: Ramona
·
Hästhantering Har spenderat en bra tid med att gå igenom trickträningstrådar här med förtjusning. :D Saknar däremot en aktiv tråd nu.:) Jag söker...
2
Svar
25
· Visningar
12 828
Senast: Krans
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 025
Senast: mackan
·
Hästhantering Ja, jag vet, ALLA hästar är klaustrofobiska, men här är det mycket mer än normalt… Det är inte min häst, men jag hjälper en kompis...
Svar
2
· Visningar
1 926
Senast: Fideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama