Kliar svans under vinter

Edithduv

Trådstartare
Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad i stallet, så det kan vara nån form av stressbeteende. Men dock får han det bara på vintern och det får mig att tvivla på det. Har provat lite olika medel för svansen men inget som jag märkt stor skillnad med. Har inte provat några tillskott. Han får lätt skav av täcken så kan tänka mig att han har känslig hud. Har ni några tips på vad man ska göra? Eller om det är ett stressbeteende? Ska man kanske tvätta svansroten varje dag? Tacksam för svar🙂

Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad i stallet, så det kan vara nån form av stressbeteende. Men dock får han det bara på vintern och det får mig att tvivla på det. Har provat lite olika medel för svansen men inget som jag märkt stor skillnad med. Har inte provat några tillskott. Han får lätt skav av täcken så kan tänka mig att han har känslig hud. Har ni några tips på vad man ska göra? Eller om det är ett stressbeteende? Ska man kanske tvätta svansroten varje dag? Tacksam för svar🙂
Gör träckprov inkl tejpprov. Klåda på svans vintertid kan bero på springmask.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 193
Hästvård ja som rubriken lyder vad gör man??? min häst har fått för sej en fix ide att klia svansen mot ALLT!!!! hon kliar så mkt att de...
2
Svar
30
· Visningar
7 248
Senast: cillaozantos
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 786
Senast: axel
·
Hästvård Jag har sökt efter liknande trådar men de jag hittade handlade mest om eksem. Min märr började hur som helst klia sin svans på...
Svar
6
· Visningar
1 206
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama