Kliar i rumpan

tott

Trådstartare
Vad kan det bero på att min hund åker på rumpan ganska mycket nuförtiden? Hon har aldrig haft problem med analsäckar eller annat förut och nu är hon 11 år.
Då jag kollade vad hur det såg ut där bak (bearded collie - därför ser man inte sådär direkt ;) ) så var hon helt klart röd och irriterad vid analen. Smetade på lite analsårs-salva för människor :o

Sv: Kliar i rumpan

Problem med analsäckarna kan uppstå när som helst och jag gissar på att det är problemet (kan vara annat också men det är väl det man direkt tänker på).

Gissar också på analsäckarna...det är det vanligaste. Gå och töm dom hos vet. Att hon är röd/irriterar beror ju på friktionen av rump-åkandet. Åka kana på rumpan kan ju få vem som helst skinnflådd/irriterad ;)

Våran hund blev opererad 2ggr för analsäckarna innan vet konstaterade att det inte var detta som orsakade att han åkte på rumpan. Nu är det 1,5 år sedan han opererades och vår hund åker fortfarande kana utan att någon vet varför........... :confused:

Skulle nog också åka till veterinären och be dom kolla upp analsäckarna- låter som att det kan vara det som spökar...

Min hane kanar också omkring lite till och från, även om vi precis varit hos veterinären och tömt analsäckarna. Nu har jag börjat tvätta honom i rumpan :o :D med jämna mellanrum, och det har hjälpt. Han når inte själv att slicka sig där, så jag tror att det helt enkelt kliar ibland.

Gå till veterinären på en gång. Det har gått långt när de åker kana på rumpan. Det röda kommer sig säkert av att hon blir irriterad av åkandet men kan även vara ett tecken på att det är riktigt allvarligt.

Hur har hon varit i magen? Om hundarna har mjuk avföring eller väldigt lite avföring så töms inte säckarna ordentligt och de kan bli tillfälligt irriterade.

Jag tippar mask eller analsäckarna men om jag var du skulle jag rådfråga vet.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 643
Senast: Amaranthe
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 977
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 491
Senast: Urigurien
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 696
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama