Kliar av sig manen och svansen

Smurfmodesty

Trådstartare
Hej

Behöver lite tips och råd.

Vi har en islänning i stallet (inte min häst) som har börjat klia av sig manen (inte alls mycket kvar om man jämför med hur mycket det var innan) och även svansroten håller han på att kliar sig på.

Han är avmaskad i augusti, jag vet tyvärr inte med vad.

Vi höll på att kika på honom så gott det går och kan inte se några kryp. Däremot verkar huden vara väldigt mörk under, nästan svart.
Hästen är isabellfärgad, väldigt ljus. På några ställen närmare manen var huden ljus.

Vad kan det vara?
Ägaren tänkte ta och skrubba honom ordentligt i helgen.
Jag har aldrig varit med om nåt liknande, vad tror ni att det kan vara?
Kan det vara någon typ av mask som är kvar?
// Smurfen

Sv: Kliar av sig manen och svansen

Eftersom det är en islänning så tänker jag direkt på eksem - kan det vara det?

Att den är avmaskad i augusti betyder ju inte nödvändigtvis att den är maskfri. Veterinären kan ta ett sk skrapprov som analyseras, kostar väl ca 400 kr.

En annan tanke - kan den ha löss eller annan ohyra? Det är inte alltid man lyckas se de små krypen. De kan ju klia sig för att de är riktigt skitiga också men det borde ni se i så fall.

Den har aldrig haft eksem tidigare (kom från island för ca 5 år sen kanske?? Är inte säker) och det här har kommit nu senaste månaden. Borde det inte ha kommit i somras isåfall när myggen och solen var framme? Vi har inte haft några mygg eller knott på länge nu.

Är det någon speciell typ av mask som gör att dom kliar sig? Eller kan det vara olika typer?

Han är inte skitig, och om det vore löss eller annan ohyra, borde inte någon av de andra hästarna ha fått det också då?

Tack för svaret!!!

Även fast hästen varit i Sverige i 5 år så garanterar det inte att han inte kommer att få eksem. Jag vet hästar som varit i Sverige i 11 år som fått eksem.

Men om det är eksem han har kan jag inte uttala mig om, det finns andra på detta forum som är mycket bättre än mig på eksem och islandshästar och vad det annars ev kan vara. Men jag tycker det låter som eksem eftersom det är både manen och svansen som ryker och då kan ägaren skrubba i all evighet utan att det ger nåt ;)

Anneli

Senast ändrad:

Men syns inte eksem på något mer sätt? Blir det inte i alla fall knottror eller något?

bettysmatte skrev:
Men syns inte eksem på något mer sätt? Blir det inte i alla fall knottror eller något?
Inte direkt knottror men svullen i mankammen. Man kan få eksem på vintern första gången, det fick min. Se till att få nåt klådstillande på hästen, annars har ni snart sår att ta hand om också om det vill sig illa.

Tack så jättemycket för alla era svar.
Ska vidarebefordra informationen till ägaren, och se vad vi kan göra.

När ni skriver om klådstillande medel, är det tex 4Ess salvan?

För hästar som inte tidigare uppvisat symtom på eksem, brukar utbrotten av detta vanligtvis ske på höstkanten. Eksem kan blomma ut precis när som, att hästen har varit i Svergie i 5 år ger som sagt ingen garanti, jag har sett hästar som varit längre än så som börjat klia sig under hösten. Året därpå är eksemet ett faktum, och dessa hästar brukar tyvärr få det rätt jobbigt sommaren efter.

Så jag tror nog att man får betrakta detta som eksem, tyvärr.

Ja det låter ju tyvärr som att det kan vara det.
Är det för sent att börja ge alger el B-vitaminer nu?
Eller hjälper sånt mest innan det slår ut?

Alger hjälper inte alla hästar, man får pröva sig fram vad som hjälper sin häst bäst. Det finns ganska många olika preparat som anses vara bra mot eksem så det är bara att börja leta efter det som hjälper denna häst bäst.

Lycka till håller tummarna för att han kommer lindrigt undan.

Anneli

Det finns massor av olika saker att ge hästen för att underlätta eksemen. Kruxet är bara att det skiljer sig från häst till häst vad som hjälper. Alger funkar på en del. Allt som man ger fodervägen är bra att börja med på vinterhalvåret. Kan vara dumt att trixa en massa med tillskott o dyl på eksemhögsäsongen. Hästar med bra mage och perfekt foderstat har bättre försvar mot eksemen. Tänk på att skaffa ett eksemtäcke och att det ska på i god tid innan vårens första mygga eller knott dyker upp!

Såvitt jag vet så har han alltid varit bra i magen och aldrig haft några problem så.
Jag vet att han var lös i magen ett tag här i sensomras, början på hösten.

Men jag ska framföra tipsen så fort jag träffar ägaren och tjejen som har hand om honom, missade dom idag.

Liknande trådar

Hundhälsa Min lille bichon havanaisvalp på 15 veckor har sen typ två veckor tillbaka plötsligt börjat klia sig massor. Först tänkte jag inte...
Svar
15
· Visningar
6 384
Senast: Freyja_bus
·
Hästvård Jag har ett halvblod som står på box på natten och i hage på dagen, har ätit samma foder i flera år och aldrig haft problem med huden...
Svar
9
· Visningar
3 207
Senast: niardasp
·
T
Hästvård Jag har en häst som kliar av svansen. Det började en sommar när det var mycket knott och blinningar. Men problemet är att han inte har...
Svar
5
· Visningar
810
Senast: Tind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar
  • Dressyrsnack nummer 18