Kliande häst

Mitrolle

Trådstartare
Behöver förslag på vad det kan bero på. Min häst har nu sen en vecka kliat sig på bålen, mestadels bakdelen men även ljumskar och lite på buken. Hittar ingenting konstigt i pälsen alls. Hästen är tvättad med Hexocil utan resultat, har provat switch utan resultat samt provat att sprita, men inget funkar.. Börjar nu verkligen fundera på vad det är för fel. Hon är pigg och glad, äter/dricker som hon ska, ingen feber och är bra i magen och allt sånt. Det enda är att det verkar klia något ofantligt.
I natt hade de missat att ta på stalltäcket så då hade hon kommit åt att klia sönder sig med tänderna. Känner att jag måste få ordning på det här nu, synd bara att det är helgdagar...
Ska självklart prata med veterinär men tänkte att det kanske är någon som har varit med om något liknande som kan berätta om det.

Senast ändrad:
Sv: Kliande häst

Min häst vill gärna klia sig mkt runt ljumsken och magen och vill ha "hjälp" av mig när han har infektion i skapet som ger mkt klåda där.
Du verkar ha ett sto? Det kanske sitter massa lera mellan spenorna som kliar? värt att prova kanske?

Nej där är rent. Hon har en helt annan teknik när hon vill bli kliad där. Det här är mer panik-klia, hon skrubbar sig mot väggarna och slår nästan knut på sig själv när hon vill klia ovanpå korset. I morse hade hon bitit ett sår i ena ljumsken själv.

Har läst lite om kliande och det låter som löss, trots att jag inte sett något i pälsen, mer än de sår hon tillfogat sig själv med tänderna. Frågan är var hon fått lössen ifrån :confused: i sådant fall.
Måste ringa min veterinär i morgon tror jag, och fråga om det finns nåt lusmedel man kan prova. Har ju provat att hälla på Switch men det verkar inte hjälpa.

När jag trodde att mitt föl fått löss så var det switch som gällde mot det enligt veterinär, även om det inte står det på förpackningen. Sen var det inte det som hon hade, det var solklåda... men det kan det ju inte vara i ditt fall...

Lycka till, vad det än är..

Vi har en ponny som kliar men hon har vita flagor i pälsen typ som "mjäll". Hon kliar som en idiot iaf... Vi har testat en del och mjällschampo fungerar alldelles utmärkt på henne.

Men lycka till med din häst vad det nu är för ngt!

jaha, då är det inte det då.

Vi hade en häst i stallet för längesedan som bet sig själv i ljumsken. Kommer inte ihåg, men jag tror inte de kom på varför, men de trodde att det berodde på smärta :crazy:. Hoppas det ordnar sig Kanske är bra om veterinären tittar på henne.

Eftersom ni faktiskt verkar ha uteslutit ohyra är det dags att ta ut en veterinär för utredning. Jag tror inte att det rör sig om smärta. Hästen kan ha utvecklat en allergi eller ha en hudinfektion. Rent spontant vill man ju ta en biopsi, men det är upp till din veterinär att avgöra!

Ja jag ska ringa på måndag när det blir vardag och ta ut någon. Det känns som det endera är löss (fast då borde switch ha hjälpt?) eller nån form av allergi. Det enda nya hon blivit utsatt för är att hon står på torvbädd med halm ovanpå och hon har inte haft torv förut. Kan de bli allergiska mot torv?

Jag har ju en tinker som kliar sig i perioder. Löss och soleksem är uteslutet då han även kliar sig vissa vintrar.

Jag tror att underlaget i boxen kan ha betydelse, min reagerar på om halm som är kortstråigt och spån. Jag har också haft ideér om det är allergiskt från magen, och någon ev brist.
Just nu i höst har det blivit bättre, han kliar sig mindre, och jag har haft honom på torv och boostat på med mineraler och selen.

Jag har även provat hexikil och switch vissa år, men det har inte hjälp mot denna klåda.

Tror det är en spånbal medblandat i torven, kanske är spånet då.. För hon har haft halm hela sitt liv och aldrig kliat sig förut. Men inne har hon haft täcke hela vintern och det är mest där täcket suttit som hon kliar, det borde ha skyddat mot underlaget tycker jag.

Begriper ingenting, får prata med veterinär så får de säga vad de tror eller ta prover osv.

Jag skulle tippa på eksem eller svamp. Har hon någon dag varit svettig eller för varm under täcket? Har det varit något oväntat väderomslag från kyla till varmare? För om det var på väg att bli eksem och du sen tvättade med hexocil (?) och sprit kan det ha torkat ut den skadade huden så den nu kliar.

Ett tinkersto som stod på lösdriften tidigare började klia sig i vansinne på vintrarna framförallt.. Hon kliade upp stora sår, vet. skrev ut salva som inte hjälpte alls. men då vaccinerade ägaren henne mot ringorm och besvären försvann, trots att kliandet och såren inte likande ringorm alls. Hon kliade främst i ljumsken (virveln), under manen, "armvecken". kanske nått likande? Det var dock inget smittsamt (som ringorm brukar vara) för ingen av de andra hästarna fick det.

En del människor kan ju bli allergiska mot tvätt medel och då få kliande utslag. Om det är mest under täcket så kanske hon har reagerat på tvättmedlet? Bara en tanke

Tack för alla tips.

Tvättmedlet tror jag inte, tvättar inte täckena oftare än det verkligen behövs och då bara med Ocean oparfymerat, har gått bra i alla år.

Reaktionen kom dagen efter en hoppträning där hon blivit svettig. Kan mycket väl vara något av det. Men frågan är ju hur man nu blir av med kliandet?

Nu kliar hon mest bakdelen, bogen och halsen.
Ska prova att helklippa henne igen i morgon, då kanske man ser bättre hur huden ser ut också.

Min valack får klåda och biter sönder sig såhär års ungefär, om han äter betfor samt för blött hösilage.
Har fodret ändrats från förra vintern?

Min teori är att min häst just vid årsskiftet har sin sämsta period immunförsvarsmässigt, och då pallar han inte längre att äta betfor och blött ensilage. Det verkar vara kombinationen som är värst, på bara ensilage kliar han sig bara lite. Och i februari ungefär blir det bättre, oavsett om jag tagit bort det han inte tål, då är väl immunförsvaret bättre igen.

är hon klippt?

min ena häst kliar sig om han får för tjock päls. han arbetas inte ens så beror inte på svettning, tror det helt enkelt blir för tät för hans hud.

är ju även enklare att se vad det är och att tvätta rent om hästen är nyklippt. om hon har lång päls nu och du tvättar så måste det ta lång tid innan det torkar = kliar ännu mera.

Jag klippte henne igen ikväll, hon är helklippt sen tidigare men det har vuxit ut igen. Hittade 'våtexem' i huden när jag klippt som inte synts när hon hade pälsen. Antagligen har det som Centaur trodde, varit för tät päls fast hon inte haft sååå mycket päls eller svettats vid mer än ett tillfälle.

Nu ska jag bara försöka få bort skiten. Kletade in fläckarna med svampsalva, får se om det hjälper nåt. Kliar gör det ju ändå...

Tips på hur man behandlar 'våtexem', regnskållor eller vad man nu kallar det mottages tacksamt.

Senast ändrad:

Eftersom ni faktiskt verkar ha uteslutit ohyra är det dags att ta ut en veterinär för utredning. Jag tror inte att det rör sig om smärta. Hästen kan ha utvecklat en allergi eller ha en hudinfektion. Rent spontant vill man ju ta en biopsi, men det är upp till din veterinär att avgöra!

Min veterinär tror att det är en allergisk reaktion av något i fodret. Vi har tagit bort det vi gissar på (pellets med innehåll av soja) och hon har ikväll fått första behandlingen med cortison.
Hade nämligen ökat mängden av just det fodret ungefär samtidigt som kliandet började så vi gissar att det kan komma av det.
Hon har tidigare i livet inte ätit den sorten utan ett annat märke utan soja. Nu är det bara att vänta och se om hon slutar klia sig och om besvären försvinner.

Liknande trådar

Hästvård Har en gammal häst (fjordning) snart 33 år som i vinter börjat klia sig. Har lokaliserat klådan till främst under magen, men eftersom...
Svar
13
· Visningar
4 141
Senast: ptr
·
Träning Hej! Min tidigare ganska spralliga häst har under hösten/vintern börjat bete sig lite underligt. Han har blivit sjukt seg på ridbanan...
2
Svar
24
· Visningar
4 643
Foder & Strö Mitt snart sexåriga fullblod har hela bakdelen full med små kliande krustor som inte lägger sig trots salvor och utspädd jodopax. Nu...
Svar
14
· Visningar
4 856
Senast: Mitrolle
·
K
Hästvård Nu finns det ju mängder av gamla trådar inom detta ämnet som jag har försökt läsa igenom för att få klarhet, men jag hoppas ändå att...
Svar
5
· Visningar
1 278
Senast: Kellie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V