Kliade svansen inne i natt...

fettso

Trådstartare
Hade henne inne utan täcket på i natt,hon kliade svansen=inte kul.:(
Vad kan man göra??Linda svansen?Ha täcket på?:bow:

Sv: Kliade svansen inne i natt...

har din häst eksem??? Om den har det så smörj med Equielotion och ha täcke på. Jag har en eksemhäst och vet vad man kan göra för att underlätta kliandet. Men mina metoder funkar på min häst och jag vet inte om det funkar på din häst. Men prova kan man göra. Sen har jag salisylsyra var tredje dag i man o svans.
Om du vill veta mer om det sök på eksemhäst eller på mitt alias. Jag har skriv i många trådar om hur jag behandlar min häst. Eller så kan du pm:a mig.

Svansklåda kan bero på olika saker, det kan tillexempel vara exem som Maxmax skrev, springmask, solexem eller insekter som tex lusflugan. Det kan också vara man och svansskorv, som vissa hästar kan få i samband med betessläpp.

Försök ta reda på varför hon kliar sig, är hon avmaskad, känslig mot stark sol? håll svansen ren, tvätta med tex lactacydtvål.
Se till att hon inte kliar sig så att det blir sår, då kan de bli infekterade.

Min eksemhäst ställer sig i kliposition direkt när hon kommer in i boxen. Hon njuter i fulla drag. Krubban är det som får utstå denna behandling. Därför får hon vara ute dygnet runt under sommaren. Då har hon annat att tänka på och låter bli att skrubba svansen.

Men du använder ju Probolja. Behandla svansen också om du inte redan har gjort det. Jag har också sett att en del sätter upp borstar på boxväggarna. De är nog inte lika farliga som krubbor och vattenhinkar/koppar.
Om jag var som du skulle jag låta hästen vara kvar ute om det finns vindskydd/ligghall för hästen att komma in i när knotten är som värst. Det fungera alldeles utmärkt för mina hästar. De lär sig snabbt.

Men att hästar kliar svansen pga mask är rätt ovanligt. Skall maskstatus kollas så är i så fall träckprov det bästa - avmaskningsmedel är ju faktiskt ett gift och är det en importhäst har den en hyfsad foderomställning att göra ändå.

Alla hästar kliar sig dock, mera eller mindre. Det är om det blir frenetiskt man får börja oroa sig/ åtgärda problemet.

Vet allt det du skrev,hon är en exsemhäst,så det beror nog på att när hon äntligen blir av med boett-täcket är det skönt att klia sig!
Tvättar henne ordentligt en gång i veckan,tvättar också täcket regelbundet.
Ska köpa Salisylsyra som ngn förslog.:bow:

Avmaskade gjorde jag innan dom gick ut på bete för 3 veckor sedan.

Har tyvärr bara lösdrift i vinterhagen,och där vill jag ju inte ha dom sommartid.:(

Liknande trådar

Hästvård Alltså HUR håller ni svansarna vita på era skimlar? Vickan har en rejäl svans, räcker till åt säkert tre svansar! Tjockleken gör den...
2
Svar
21
· Visningar
1 184
Senast: IngelaH
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 229
Utrustning Mitt gammelsto får väldigt svullna bakben när hon står inne över natten. Jag lindar med vanliga stallbandage men skulle gärna ha något...
Svar
16
· Visningar
916
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 404
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka