Klia en eller båda?

Soffe

Trådstartare
När jag är ute i hagen hos mina två hästar vill de gärna bli kliade såhär sommartid. MEN, den ena vill ta bort den andra och bli kliad alldeles själv. Vill jag ha med båda blir jag mest polis och får lite svårt att koncentrera mig på var de visar att jag ska klia! Så, hur skulle ni gjort, bry er om den ranglåga när jag har den för sig själv, som typ efter träning i lugn och ro och annars klia den som bestämmer, eller inte accepterat att den föses undan. Vad blir bäst för relationen egentligen tror ni?

Jag hade nog inte kliat någon om det blir ett sånt problem. Ist kliat när man ändå tar in och borstar etc.
Dels för att undvika eventuella konflikter dels så hittar de sätt att klia sig själva om det krisar.
På varandra eller på ett träd eller buske eller att rulla kanske.
Dvs klia på dina villkor eller inte alls.

Vi kliar inte i hagen :) Min häst är längst i rang och därför vill jag inte skapa stress genom att hålla på gå mellan hästarna. Men skulle vi klia i hagen när jag ska hämta in honom så jagar jag bort ev andra hästar som försöker bråka i min närhet. Jag har 0 tolerans för bråk runt om mig eftersom det snabbt blir livsfarligt.

Vår märr vill ju gärna gå på oss för att bli kliad. Förr när vi hade en ranglåg märr till så "flyttade" jag den envetna så hon fattade att jag bestämde vem som skulle bli visiterad. Sen krävdes det ett argt Nähädu då och då för att hålla henne på avstånd. Jag kände ju på "skinnet" på den ranglåga om den andra närmade sig när jag kollade armhålor o dylikt. Hon spände sig direkt.
På ett sommarbete blir det ju ohållbart om man ska behöva ta in varenda en för att kolla eventuella fästingar och slabba på flugmedel.
MEN jag fick närapå hjärtattack när maken skulle försöka visitera den ranglåga då han var klar med den envetna och jag inte var klar med valacken. Han kan bara inte läsa av dom, han har inga ögon i nacken, han använder inte sin hörsel. Han höll på att bli översprungen. Så att tro att alla ska ha den koll som behövs för att hantera "visitering" i flock rekommenderar jag inte. Nu är den ranghöga envetna hans häst så det funkar utan problem när hans ska ta ut henne och så.

Jag gör som med svartsjuka hundar, bestämmer vem jag ska kela med och den andra är inte välkommen. Det hjälper inte hur mycket den andra joddlar, skäller eller försöker bråka med den jag bestämt mig för att kela med. Det är jag som bestämmer.

Det inte ens säkert att det är den "ranglåga" utan det kan vara den "ranghöga" som viker om den inte är på humör att lägga energi på att få kel.

Sedan kan det vara extremt mycket svårare med hästar eftersom de är större och "farligare" i dessa sammanhang. Då hade jag gjort som @Magnum låtit bli allt som allt.

När jag umgås med mina hästar vet de att de inte får pyssla med sådant. De vet att runt matte bråkar man inte för matte är ömtålig och går sönder då. När jag kommer in i hagen kan man alltså inte springa, busa, sparka eller köra bort någon för riskerna för skador är för stora. Annars får de göra precis som de vill i hagen när jag inte är där. Det brukar ta någon månad från att en ny häst kommer tills de förstår fördelarna helt med det här men när de har förstått så är det inga problem. Regler runt dig som alltid i alla typer av relationer är alltså vad som gäller.

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 113
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 747
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 168
Senast: Ridinglady
·
Relationer Hej! Undrar om någon här varit i liknande sits och som kan dela med sig av sina erfarenheter. Jag har träffat min kille snart ett år, i...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
6 610
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II