Mia&Sally

Trådstartare
Hej alla! Ska ha min gamla sköthäst till Mars (hon är en shettis och för liten för mig) och undra lite saker. Hört mycket om kli, kligröt osv. Mina frågor är: Kan man ge kligröt till hästar? Och kan man ge det till alla hästar(oavsett ras,ålder osv)? Något som har ett recept isåfall? Något tips hur jag kan motionera henne? (Vill tillega att hon är 27, och ganska viktbärande) Hästiga kramar
 
Du utgår ifrån höanalysen och räknar ut vad som fattas. Kligröt kan man ge om det tillför foderstaten det som fattas.

Hur du ska motionera henne tar du med ägaren.
 
Jag håller också med om att kolla på analysen för att sedan räkna ut vad hästen behöver! Kan du inte räkna foderstat själv finns många som kan hjälpa dig :)
 
Fråga ägaren. Du ska inte ha henne så länge så det bästa är om du fodrar henne likadant som hon är van vid.

Är du för stor för henne ska du ju inte rida henne. Men promenader, tömkörning (om hon kan det), frihetsdressyr om du är intresserad. Är hon inkörd och du kan köra och har utrustningen så kan det vara ett alternativ.
 
Kli var vanligt att hästarna fick förr tillsammans med betfor. Det tillför Kalk/fosfor till dieten. Men är inte så vanligt nuförtiden. Jag tycker att hästarna blir bättre i magen av Kli om de har diarré. Varför vet jag inte men det brukar hjälpa.
Om det är en liten shettis så ska du nog vara försiktig med att ge massa onödiga saker, de är väldigt lättfödda och klarar sig oftast på bra hö och mineraler.
 
Ska flytta henne till ägarens stall, annars går hon på lösdrift året om, jag har bara hört att kli gröt kan vara något ”extra” att ge hästen på vintern
 

Liknande trådar

Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 450
Senast: L(i)FE
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 047
Senast: LiviaFilippa
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 140
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 864

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp