Kli - bör man inte ge för att få upp fosforforhalten!??

Z

zazzabella

"Om hästen har större mängder spannmål i sin foderstat bör man inte ge vetekli eller kliblandning också. Detta beror på att alla spannmålsprodukter innehåller fosfor som är bundet till ämnet fytin, så kallad fytinfosfor. Fytinfosfor kan inte utnyttjas av djuren och har dessutom den egenskapen att det nedsätter utnyttjandet av kalcium och zink.

Kli bör därför inte ges i större mängder än 0,1 kg/100 kroppsvikt och dag. (Av: Agronom Cecilia Müller, Sveriges Lantbruksuniversitet)"

Blev ganska fundersam när jag läste detta. Menar hon att hästar inte kan ta upp fosforn som finns i kli????? :confused: Någon som kan förklara för mej??? *fattar inte* Många ger ju just kli för att just få upp fosforhalten, bör man undvikar att göra det??? Det är ju ingen mening att ge det om inte hästarna kan ta upp fosforn och det är ju inte bra att det nedsätter utnyttjandet av kalcium och zink... Någon som fattar hur det är!??? :smirk:


Mvh Bella :cool:
 
Sv: Kli - bör man inte ge för att få upp fosforforhalten!??

Jag ger kli för att öka fosforn... är detta fel?
jag förstår inte heller vad SLUs agronom menar. Någon annan som kan förklara för oss!?? :confused:
 
Sv: Kli - bör man inte ge för att få upp fosforforhalten!??

Jo hästen kan tillgodogöra sig en del av fosforn i vetekli men fytinsyran hämmar kraftigt upptaget av calcium så man måste ha ett rejält överskott av calcium när man ger kli. Dessutom hämmas upptaget av vissa andra mineraler – zink, koppar, mangan bl a så också här bör man ha överskott om man kontinuerligt ger vetekli. Andra spannmål innehåller också fytinsyra därför avråder Möller från att ge kli öht om man ger andra spannmålsprodukter i större omfattning. Det kan bli svåröverskådliga obalanser i mineralupptaget.
 
Sv: Kli - bör man inte ge för att få upp fosforforhalten!??

Aha, okej, då förstår jag.

Men då kanske man inte bör ge kli bara för att få upp fosforhalten, då inte hästen kan tillgodogöra sej allt ändå??


Tack för svaret!!
Mvh Bella :cool:
 
Sv: Kli - bör man inte ge för att få upp fosforforhalten!??

Har väl varit känt länge. Då förstår ni att det blir rätt så tokigt då icke utbildat folk sitter o ger råd
 
Sv: Kli - bör man inte ge för att få upp fosforforhalten!??

Ja, det förstår jag. Men jag har faktiskt inte vetat detta innan och jag vet MÅNGA som fodrar med vetekli bara för att få upp fosforhalten.. Då är det alltså fel att göra så???!!! Det är ju ingen idé att ge kli bara för fosforhaltens skull om hästen ändå inte kan tillgodogöra sej allt!!!????



Mvh Bella :smirk:
 
Sv: Kli - bör man inte ge för att få upp fosforforhalten!??

zazzabella skrev:
jag vet MÅNGA som fodrar med vetekli bara för att få upp fosforhalten..

Men så har dom ju inte läst fodermedelslära heller. Att sitta o kolla i en fodertabell och välja foder är väl inte så svårt. Grejen är ju att veta vilka fodermedel som bör användas i olika situationer och dessutom hur djuren hanterar fodermedlen invärtes, vilka balanser som bör råda i foderstaten beroende på djurets status och vad det ska producera, andra balanser som man bör hålla koll på är ju så att man inte blockerar upptaget av vissa ämnen.

Nä för tusan, det är minsann inte bara att slå i en fodertabell och tro att allt löser sig :crazy:
 
Sv: Kli - bör man inte ge för att få upp fosforforhalten!??

Jag har hört det förut, att hästarna inte tar upp så mycket fosfor ur kliet som man kanske vill. Men fortfarande är det en fosfor bonus till en i övrigt fosforfattig foderstat. Som jag förstod det rekommenderades det att inte ge för mycket kli, framförallt inte tillsammans med stora givor spannmål. Men det säger ju sig själv, eftersom stora givor spannmål = hög fosforhalt i foderstaten. Så jag förstår inte problemet riktigt?

Jag ger kli just för att hästarna får så lite spannmål i övrigt i foderstaten, och därmed lågt fosforintag totalt. Har rejält överskott på Ca från hösilaget redan och ger mineraltillskott, dock fortfarande med totalt något hög Ca/P kvot. Kan det bli fel?
 
Sv: Kli - bör man inte ge för att få upp fosforforhalten!??

Nej, det kan det ju inte vara många som har läst det..

Jag har precis börjat intressera mej mer för foder, då man har egen häst och vill göra allt rätt. :smirk: Så jag försöker snappa upp allt jag hör och jag är här inne varje dag för att lära mej mer om foderlära, har även köpt lite böcker. Då hittade jag detta om kli - så man lär sej ju alltid något nytt. :)

Så nu efter ett tag har jag märkt att det inte bara är att slå i en fodertabell och tro att allt löser sig. Man blir ju mer och mer intresserad av foder ju mer man läser om det. :) Man lär sej alltid något nytt intressant!!! :)


Mvh Bella :cool:
 
Sv: Kli - bör man inte ge för att få upp fosforforhalten!??

Har haft en del undervisning i foderlära med C Planck och det var det som definitivt fick mig att anse att mindre lull-lull och pytsande hit och dit är absolut bäst just för vet man inte vad och hur saker ges och har för effekt i kroppen kan man göra mer skada än nytta.

Problemet är ju just att alla tillskott och fodermedel innehåller ju inte ENBART det man är ute efter utan också mycket annat och då är ju risken stor att någon annan balans blir fel. Och det är när man börjar ge tillskottssfoder som man även måste börja ta hänsyn till andra annars "mindre" viktiga balanser som med en enkel naturlig foderstat inte skapar några problem. Tillskottsfoder är ju ofta multiberikade av allt möjligt och omöjligt.
 
Sv: Kli - bör man inte ge för att få upp fosforforhalten!??

Kirre skrev:
Har haft en del undervisning i foderlära med C Planck och det var det som definitivt fick mig att anse att mindre lull-lull och pytsande hit och dit är absolut bäst just för vet man inte vad och hur saker ges och har för effekt i kroppen kan man göra mer skada än nytta.

Problemet är ju just att alla tillskott och fodermedel innehåller ju inte ENBART det man är ute efter utan också mycket annat och då är ju risken stor att någon annan balans blir fel. Och det är när man börjar ge tillskottssfoder som man även måste börja ta hänsyn till andra annars "mindre" viktiga balanser som med en enkel naturlig foderstat inte skapar några problem. Tillskottsfoder är ju ofta multiberikade av allt möjligt och omöjligt.

Amen :bow: ........visst är det så. Är ju bara att läsa här, hästarna är hispiga, rännskit, ser dåliga ut, mår dålig, sätter inte muskler osv. Allt detta joxande gör ju att hästägarna kör ju hästarna i sank och så frågar dom sig här vad som är fel, hur ska jag göra osv köper mer o mer burkmat och dom hoppas o tror att hästarna SKA bli bättre. För dom pengarna borde man istället köpa sig en utbildning om vad det hela handlar om egentligen :idea:
 
Sv: Kli - bör man inte ge för att få upp fosforforhalten!??

Det har jag förstått, jag tror absolut inte på allt som står här! :smirk: Men jag försöker snappa upp endel ändå, och även läsa böcker och gå på foderföreläsningar och så.

Mvh Bella :cool:
 
Sv: Kli - bör man inte ge för att få upp fosforforhalten!??

Vad menar du med burkmat, tillskottsfoder eller???


Mvh Bella :cool:
 
Sv: Kli - bör man inte ge för att få upp fosforforhalten!??

Så mycket grovfoder som möjligt och utöver det om det verkligen behövs är det korn, havre, betfor och mineraler anpassade efter analys. Behövs inte det ena eller andra av ovanstående så ger jag inte det heller men det är de fodersorter jag utgår från.

Visst i år har många analyser varit katastrof men de som har visats här har jag lyckats pussla ihop vettiga foderstater på utan alltför konstiga saker. Har dock fått använda mig av Kraffts produkter vilka jag egentligen ogillar.

Det är dock främst alla tillskott och koncentrat hit och dit på vitaminer, mineraler, örter och det ena med det andra jag motsätter mig.
 
Sv: Kli - bör man inte ge för att få upp fosforforhalten!??

Aha, okej, då förstår jag. :smirk:



Mvh Bella :cool:
 
Sv: Kli - bör man inte ge för att få upp fosforforhalten!??

*forsätter*

Detta är väl känt hos människor också. Men där är det också väl känt att en adaption av mineralupptag sker i kroppen efter ett tag. Ex vis äter vegetarianer/veganer mycket fytin men har som regel inte järnbrist, trots att järnet i vegetabilier är svårare för kroppen att ta upp. Vad säger foderläran om detta? (Fytin försvårar upptag av flera mineraler och finns i skaldelarna hos säd, vilket ju är vad vetekli är.)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp