lady_vip
Trådstartare
Min sambo är väldigt inne på att skaffa hund, egentligen var det tänkt redan till våren och vi hade redan riktat in oss på ras och några olika kullar, men risken finns att hans jobb gör att det inte blir möjligt.
Så då kan man fundera mer och en gång till
Hans tanke/krav med hunden är
-Kortdrivande, gärna med skall
-Apporterande - främst typiska skånska ankjakter
-Följsam/relativt "enkel"
-Frisk, sund ras
-Mellanstorlek
-Ett extra plus är om hunden skulle funka på fågeljakt
Jag föreslog weimaraner först, men han gillar inte dem
Och i ärlighetens namn är det för mycket hund för honom.
Jag har föreslagit raserna i rubriken, och föredrar de första. Wachtlarna är knappast friska eller överlag följsamma, men de driver ju med skall...
Springer (jaktspringer) tycker jag uppfyller alla kraven, men ganska få linjer skalldriver - dock har jag hittat såna linjer.
Münsterländern är en liten joker, jag gillar typen, de är ändå relativt lika min ras i sättet. Känner att de tål lite mer än springern, många jaktspringers flyger runt som våta små trasor hela tiden och har noll stop - men münstern känns lite förståndigare
Om inte jobbet går i vägen har han supermöjligheter för en valp till våren, och jag har stor tro att vi kan hitta bra valpar i alla 3 raserna.
Men har jag glömt ngn ras? Vilken ras tror ni hade passa honom (oss) bäst? Vad är era erfarenheter av de olika raserna?
Så då kan man fundera mer och en gång till
Hans tanke/krav med hunden är
-Kortdrivande, gärna med skall
-Apporterande - främst typiska skånska ankjakter
-Följsam/relativt "enkel"
-Frisk, sund ras
-Mellanstorlek
-Ett extra plus är om hunden skulle funka på fågeljakt
Jag föreslog weimaraner först, men han gillar inte dem
Jag har föreslagit raserna i rubriken, och föredrar de första. Wachtlarna är knappast friska eller överlag följsamma, men de driver ju med skall...
Springer (jaktspringer) tycker jag uppfyller alla kraven, men ganska få linjer skalldriver - dock har jag hittat såna linjer.
Münsterländern är en liten joker, jag gillar typen, de är ändå relativt lika min ras i sättet. Känner att de tål lite mer än springern, många jaktspringers flyger runt som våta små trasor hela tiden och har noll stop - men münstern känns lite förståndigare
Om inte jobbet går i vägen har han supermöjligheter för en valp till våren, och jag har stor tro att vi kan hitta bra valpar i alla 3 raserna.
Men har jag glömt ngn ras? Vilken ras tror ni hade passa honom (oss) bäst? Vad är era erfarenheter av de olika raserna?