Klaustrofobi i transport

alv1

Trådstartare
Hej! Tinkern som jag har på foder får klaustrofobi när mittväggen i transporten är i. Han har blivit körd utan och då är han helt okej att lasta/lasta ur och köra. Även om man bräddar mittväggen vill han inte gå in och när han väl kommer in vill han ut igen. Vill åka ut och tävla lite smått, men p.g.a att vi inte vill åka utan mittvägg så kan vi inte åka (mittvägg = bakbom, ej mittvägg = ingen bakbom). Går det att träna bort eller skulle man kunna hitta någon som gör bakbommar som man kan sätta fast utan mittväggen?
Tack i förhand!
 
Sv: Klaustrofobi i transport

Köp en lång bakbom, det finns nog till alla märken? Om hästen vill åka brett, varför då tvinga den att åka smalt?
 
Sv: Klaustrofobi i transport

vartenda märke av häst transport såvida trailern inte är från dacke fejden, har helbommar bak och fram att erbjuda till sina släp. Bara att kontakta och köpa.
 
Sv: Klaustrofobi i transport

Om hästen vill åka brett, varför då tvinga den att åka smalt?
Det kallas förstängning av last, och är i grunden en rätt bra idé.
Och absolut, att tvinga in hästen i en situation som den inte trivs i är ju varken särskilt trevligt eller säkert, men jag menar att det är först när seriösa försök med vänjning/träning misslyckats som det är dags att titta på andra lösningar som att ta bort mellanväggen helt. En mellanvägg med mjuk och varför inte transparent underdel och som kan vinklas ut till t.ex 2/3 bredd bak är en bra bit bättre än ingen mellanvägg alls. :)
 
Sv: Klaustrofobi i transport

En enhästarstransport kan vara den ideala lösningen! Ifor Williams har jättebra. Har man ett b-körkort och kör stor häst har man eg ingen användning för en två-hästars. Den för en häst har gott om utrymme, bom bak mm. Min kompis har en sådan och den är toppen!
 
Sv: Klaustrofobi i transport

Tack! Ska försöka hitta en bakbom som passar, vilket låter enklast. Tack för hjälpen!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
647
Senast: misswilma
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
12 521
Senast: Sel
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 537
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp