klättring

K

knasenknas

när ni klättar hur klättrar ni då? hur brant backe? hur länge? skritt, tarv eller galopp? berätta hur ni gör... :banana:

Sv: klättring

lite olika.
blir mycket varierande underlag för oss nu snarare än långa branta backar, vi rider på klippor och i ojämn terräng så det blir både uppför och nedför i varierande lutning och underlag.
Personligen tycker jag absolut inte att man BARA ska rida uppför alt. nedför eftersom de tränar lite olika saker. Uppför tränar man flåset och skjut-musklerna. Nedför tränar man balansen och bärmusklerna mer. Jag brukar ha som kontroll på hur musklad hästen är att skritta sakta på lätta hjälper i en nedförsbacke och testa göra halt ibland. Pallar hästen att göra halt utan att trilla åp näsan är den ganska bra musklad, kan den gå sakta och göra halt var 4:e-5:e steg är den riktigt bra musklad. Kan den trava/galoppera sakta i nedförsbacke och även då göra halt har den riktigt bra balans ;)

Om jag vill vara bussig mot hästen låter jag den trava uppför branta backar, vill jagatt den ska jobba oh bygga muskler väljer jag faktiskt hellre skritt. Då tar det längre tid och kommer åt musklerna mer. Flåset tränas förstås medr om man travar eller galopperar.
Variation är bra :D

Svagt - medel uppförslut rider jag i trav i så lågt tempo att det blir en liten "paus" i varje steg, på så sätt tycker jag mig få bra träning på bär/skjut samtidigt. Variant är galopp - halt - galopp - halt med byte av galopp varje gång. Är hästen mycket vältränad kan jag fatta galopp ur ryggning, dock brukar jag vara försiktig med det eftersom det frestar på muskel- och senfästen mer. Nedför rider jag skritt - halt - skritt - halt för att senare lägga in ryggning uppför efter halterna. Brant uppför skrittar jag, men då blir det mer bara skjutträning.

Vad är det som gör att hästarna inte kan/ska trava och galoppera i nerförsbacke ? :crazy:

Går å går... Då måste hästen vara ordentligt musklad för att klara de... Annars står man ju på näsan... (eller mulen)

Instämmer - plus att ryttaren själv måste sitta i mycket bra balans.
Kruxet är ju att man ofta lutar sej bakåt i nedförsbackar, men då "låser" man hästens rygg och bakdel.
Jag brukar istället ta i som s**an med buk/magmusklerna och sätta mej så att det känns som att man lutar sej framåt, men i själva verket sitter man rakt i förhållande till hästen. Då kommer också det där med styrkan hos hästen in, för skulle man trava i det läget finns det risk att hästen blir bogtung om den inte verkligen har lärt sej balansera om i nedförsbackar (hästar är ändå otroliga på att lära sej det själv om man inte stör dom! och låter dom utsättas för det ofta :) )
Galopp i nedförsbacke, nu snackar vi alltså riktiga nedförsbackar inte bara svag lutning, det skulle jag vänta ganska länge med tills jag vet att hästen är stark nog i skritt och trav.

Jag har lärt mig att man klättrar i endera skritt eller galopp, inte trav, för trav är svårt som gångart i backe att få riktigt bra och jämn ryggverksamhet, och sliter på hästen :confused:

Hej hopp!

Klättar allt! Så ofta som möjligt :D ! Både kul coh nyttigt för båda... Vill jag bygga muskler skrittar jag upp, kondition galopp. Brukar rida upp och ner några gånger och variera gångart när jag hittat en riktigt bra backe (får ju passa på!). Halter i backar rekomenderas! Jag skrittar nästan alltid ner för att inte slita på framsenorna så mkt. Men ibland trav/galopp. Raca uppför är uppskattat hos polle :love: . All klättring är nyttig bara att köra på.. Tänk på att värma upp ordentligt, varva ner ordentligt, inte klättra mer än hästen är i form för, samt helst skritta nerför för att inte slita på framsenorna (som sagt).

Ha så kul i backarna :rofl:

Klättrar i alla bra backar jag hittar, inte för branta dock. Skrittar upp, ger bäst träning för ryggen. Men ibland så kan det ju bli lite busgallop uppför :D

Vi klättrar in en cross grop. Där finns väldigt varierande backar.
Korta-branta, branta-långa, långa-inte så branta osv. Dessutom är det för det mesta bra underlag!
Varierar att skritta trava och galoppera.

Det beror på vad det är för backe.

Branta med antingen bra eller sämre underlag är det ALLTID skritt för att träna upp musklerna.
Vi har en backe som vi brukar köra varannan gång i, sandbacke, ena gången skritt och andra gången trav och/eller galopp beroende på vad hästen vill ta (travare)

Bredare lite hårdare vägar med svagt uppförslutningar i skogen blir det skritt eller trav då hästen vägrar att galoppera på lite hårdare vägar. Är den mjuk så tar han mer än gärna galopp.

I stark branta backar neråt sitter vi ALLTID av pga att dom ska få slippa både sadlar och oss på bogen. Inte mysigt.
Men i svaga nedförslutningar är det alltid strävan efter rätt form då det är ett ypperligt tillfälle att få hästarna på baken med fina vinklade bakben inunder :d

Har tre olika klätterbackar i närheten, den jag klättrar mest i är lagom brant men lite för kort så det blir upp och ner några ggr.. skrittar alltid där eftersom det är rötter och stenar över stigen. Rätt jobbig backe för hästarna egentligen för dom måste hålla koll på var dom sätter ner fötterna samtidigt som dom klättrar.

Andra backen är kort men väldigt brant, där klättrar jag nästan aldrig längre eftersom den är nästan lika brant nerför som uppför, läskigt.
Skritt som gäller där också.

Tredje backen är nästan läskigt brant, kommer dröja ett bra tag innan jag klättrar där med valacken.. stoet klarar den men hon galopperar uppför... Men den är bra för den är inte alls brant nerför.

Andra backar på ridvägarna travar eller galopperar vi oftast uppför, alltid skritt nerför däremot, stoet kan trava för hon tar det lugnt men valacken plöjer bara på så han får skritta.

Finns ett grustag här i närheten men det är ca 7-8 km dit.
Har funderat på att klättra där dom har sprängt och gjort jättefina backar där dom bygger nya E4:an :angel:

jullii skrev:
Vad är det som gör att hästarna inte kan/ska trava och galoppera i nerförsbacke ? :crazy:

Det är en mycket stor belastning av hästens framben och sliter. Vanligen vill man ju i ridningen att hästen skall bära sig mer på bak för att avlasta fram, då ryttaren ger ännu mer belastning på hästens framben än vad den har utan ryttare.

Hälsning Maja

knasenknas skrev:
när ni klättar hur klättrar ni då? hur brant backe? hur länge? skritt, tarv eller galopp? berätta hur ni gör... :banana:

Har inga backar hoss mig om jsg inte rider 4 km... :smirk:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
254
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
808
Senast: Nevermind
·
Träning Jag har en föredetta varmblodstravare som är 7 år och vinglar lite fram och tillbaka i skritten och tar inte emot kontakt via handen...
Svar
2
· Visningar
707
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV