Klättra eller inte??

M

Marre.N

Hej alla.

Min häst står precis jämte en ås. Var gång jag rider i skogen ingår klättring mer eller mindre. Inga jättebackar utan mer seglånga både uppåt och neråt.

Nu till frågan. Tycker ni man ändå ska ta ett riktigt klättringspass i branta backar eller ska man spara hästen iom att han klättrar såpass mycket ändå?
 
Sv: Klättra eller inte??

Jag klättrar nästan varje dag. Jag har en lång och seg backe för att komma till dom bästa ridvägarna.
Men jag klättrar även i branta backar för att sätta muskler.

Jag tycker att vi ska göra båda delarna...både du och jag. :)
 
Sv: Klättra eller inte??

Då ska jag ge mig ut på söndag och kättra i dom branta backarna!!
Menar du att dom inte sätter muskler i backar med svag lutning eller bara att dom sätter mer muskler i branta??
 
Sv: Klättra eller inte??

Jag menar mest att lutningen ska variera.
Dom långa men inte fullt så branta är skitbra. Men även dom kortare med mycke lutning.
Långa sega backar ger dessutom bra flås.

Muskelsättning är en hel vetenskap som jag inte ens ger mej in på att försöka förstå mej på så jag tränar lite av varje. :)
Jag har backar av alla de sorter här och både går i dom själv och rider i dom.

Jag och hästen ser snart ut som dom Belgiska Blå Tjurarna. ;)
 
Sv: Klättra eller inte??

Kanske lite olika muskler som används vid olika lutningar...

Ja nån belgien blå blir nog aldrig mitt fullblod! Snarare en nydeffad bodybuildare på anabola iom att ha inte håller hullet för fem öre!!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 023
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp