Klättra barbacka

Niki

Trådstartare
Är det någon som vet hur mycket jobbigare det är för hästen? Jag vet att om man sitter ner (istället för fältsits) måste hästen jobba mer, men är det ännu jobbigare att klättra barbacka?
Pga att sadeln inte passar (trots att den var utprovad :( ) så har det blivit bara barbacka i sommar och nu har vi börjat klättra lite i grustaget eftersom jag upptäckte att jag faktiskt kunde sitta kvar utan allt för stora problem.
Därför funderar jag på hur mycket jag egentligen kan kräva jämfört med sadel.

Sv: Klättra barbacka

Har inte märkt att det gör någon större skillnad. Iofs har det inte handlat om några långa backar. Man kan ju dock "hålla om" med låren och lyfta lite på rumpan trots barbacka. Minns rida-lätt-utan-stigbyglar-övningen på ridskolan. Det var ett tag sedan.

//n

Kan bara tipsa om att inte klättra i för branta backar på en blank o fin häst.....

.....för då kan man tappa taget o glida över rumpan på hästen, samt göra en liten kullerbytta ner för backen :D :angel:

Sitter du rätt, så är det nästan lättare för hästen att klätta i backar förutsatt att de inte är FÖR branta. Problemet brukar dock vara just det att ryttaren inte kna sitta i "klättringssits barbacka" (för det är inte alltid så lätt :D *pekar åt Heras inlägg* :D )
Vad man ska tänka på är att behålla kroppen i lod, fortsätta gunga med med sätet, men vinkla om hela anläggningsytan.
In med tårna, luta dig "framåt" och låt fram-/insidan av låren ligga an mot hästen. Dina sittben kommer nu att lyfta en bit från hästen. Men som du sitter nu, så kommer du ha mer anläggningsyta totalt mot hästen, fast den långa ryggsträckaren och musklerna närmast ryggraden går mer fria.

Prova gärna. Du märker direkt när du hamnar rätt. Och har du väl lärt dig, är det jätteenkelt att sitta så. Lutningen hjälper en att hamna i rätt position automatiskt.

Men till din fråga, huruvidare det blir jobbigare eler inte för hästen, beror på hur du sitter. Om du sitter med i rörelsen och lämnar ryggmusklerna fria, så är det inte mycket jobbigare. Om du däremot sitter mot hästens rörelser och tynger ner ryggen, då blir det jobbigt. Inte särskilt nyttigt för hästens rygg heller...

Hera skrev:
Kan bara tipsa om att inte klättra i för branta backar på en blank o fin häst.....

.....för då kan man tappa taget o glida över rumpan på hästen, samt göra en liten kullerbytta ner för backen :D :angel:
Påminner mig lite om en incident då jag i unga dagar skulle rida barbacka på min fasters shettis. Jag hade precis slängt över ena benet och knappt hunnit sätta mig tillrätta när shettisen ställer sig rätt upp på bakbenen. Jag hade långa tyglar och var inte beredd på något, så jag glider av och sätter mig pladask på rumpan :D
Det kan man väl kalla snygg avsittning...

Zenith skrev:
Påminner mig lite om en incident då jag i unga dagar skulle rida barbacka på min fasters shettis. Jag hade precis slängt över ena benet och knappt hunnit sätta mig tillrätta när shettisen ställer sig rätt upp på bakbenen. Jag hade långa tyglar och var inte beredd på något, så jag glider av och sätter mig pladask på rumpan :D
Det kan man väl kalla snygg avsittning...
mardrömsscenario att sitta och ha ansiktet i sparkhöjd!

Hera skrev:

ja, kan nästan hända att jag trillar bakåt trots sadel.. specielt när hästen trycker av med benbene och kastar sig uppåt i skritten.. dvs i en brant backe då..

BeastieBabe skrev:
mardrömsscenario att sitta och ha ansiktet i sparkhöjd!
Japp. :crazy:
Det var därför jag snabbt slängde mig åt sidan, kom upp på fötter och tog tag i hästen som min gravida faster stod och höll i. (Hästen var fortfarande på bakbenen och stod och viftade med dem i maghöjd på henne :smirk: )

oj, ännu ett mardrömsscenario.. va hemskt det skulle ha vart om hästen träffade magen hennes.. :(
tur att det gick bra iallafall..

BeastieBabe skrev:
oj, ännu ett mardrömsscenario.. va hemskt det skulle ha vart om hästen träffade magen hennes.. :(
tur att det gick bra iallafall..
:crazy: Konstigt nog verkade hon inte alls tänka på det (själv hade man släppt hästen och "räddat" sig själv), utan bara stod och höll i... Jag fick i princip putta bort henne och grabba tag i hästen.
Ja, det var tur det gick bra. Idag är han ett litet monster som terroriserar oss alla :love:

*knapplån*- svar till alla

Först: tack för alla svar :bow:

Först tyckte jag att det verkade som det blev så väldigt mycket jobbigare för hästen (men det var ett år sen vi var "hemma" och kunde klättra), men nu senast märkte jag ingen skillnad.

Angående sitsen: jag tycket det automatiskt blir som att man ställer sig i lätt fältsits - om inte annat för att sitta kvar. Ibland känns det värre att gå ner - känns som man lägger all vikt på frambenen - att flytta bak till normal position är ju lite svårt - manken är ju ett bra stopp...

Jag var rädd att jag skulle halka av första gången, men upptäckte att backen inte var så brant som jag trodde - behövde inte sätta fötteran på hästenshösftben som jag blivit tipsad om... :rofl:

och nej - jag har inte klättrat tre dagar i rad utan ungefär en gång i veckan (då det känns som det varit väldigt nyttigt för hästen.)

Glömde att tillägga: Vi klättrar i ett grustag, dvs relativt brant ca 100m lång backe och sandigt... Nio gånger upp och ner är för tillfället dosen, minst en gång i veckan.

Ett bra sätt att träna på så att u inte gör någon sådan där fin avsittning som jag lästa att några gjort är att rida lätt barbacka. Då tränar du balans, muskler, och tekniken att inte knipa åt med vader vilket betyder fortare för hästen. Det är urjobbigt men jätte bra!!

En gång i veckan lät ju bra. Musklerna måste ju vila emellan varven också :)
Kan berätta att under de fem månader vi var utan sadel så fick hästen betydligt mer utvecklade muskler trots att vi bara skrittade henne.
Bland annat har hon nu mycket bättre ryggmuskulatur, fast det beror delvis på att den dåliga sadeln ju inte tillät musklerna att utvecklas.

Knipa med vaderna är inget problem - mitt ridsällskap brukar skratta åt att bena står rätt ut nedanför knäet.... :D
Kanske inte toppen det heller - så jag jobbar på att lägga vaderna intill hästen istället (men tycker balansen är bättre utan vaderna)

Annars är det ett jättebra tips! Särskilt med tanke på hur jobbigt det är...

Det höll på att hända mig för ett par år sedan. Jag hade sprejat hästen med pälsglans och gjort henne jätte snygg, tror att jag till och med hade gjort en inbakad fläta i manen, det var tider :crazy: :angel: :D

Så red jag ut på en ridtur i skogen och hästen tyckte att det var jätte kul och drog järnet när jag galopperade, galoppen gick att jämföra med en kapplöpningshästs :crazy: Som tur var fick jag förmånen att sitta kvar ;)

du kan ju gå :smirk: , jag tar en sväng med hästen till klätterbackarna på terrängbanan ca 1 gång i veckan och då knatar Dusten och jag sida vid sida upp och ner för backarna, det är kul att ser hur han använder hela sin kropp. Så får man själv lite fastare figur och bättre flås ;)

det me att hästen har bättre muskler när ni red barbacka och BARA skrittade= skritt är det mest uppbyggande gångarten så då hade de ju inte spelat nån roll me sadeln lr inte

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 969
Senast: super
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 018
Senast: Wingates
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 903
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 858
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar