Klassa upp?

J

jessie90

Det här kanske är en dum fråga, men i hoppning kan man tävla d ponny i storhästklass. Kan man det i dressyr också? Kan man skaffa storhästlicens åt en C eller D ponny?

Sv: Klassa upp?

Du måste klassa upp ponnyn som storhäst, för att få tävla mot stora hästar i dressyr. Har en bekant som har klassat upp sin D-ponny, så det går iaf. Däremot vet jag inte hur det är med C-ponnyn

Det går bra, om ekipaget är proportionerligt. Jag har tävlat mammas kat C fjord som stor häst sen 1996, hon har hästlicens osv. Man får dock inte tävla över vissa klasser om man inte visat väldigt goda resultat. Undrar om det var max Msv man fick starta. Sen finns det undantag, om man haft många plac så får man starta högre klasser. Vet att Tralopp här på Buke rider St Georges på sin kat D arab.

När det gäller mig så var jag 20 år då vi köpte hästen i fråga och jag ville tävla henne så det var bara storhästklasserna att välja på. Men hon har hävdat sig riktigt hyggligt, tycker jag. Oftast placerad i LC/LB och precis utanför plac i LA på lokala tävlingar, något längre ner poå regionala.

jaha, så för en ponny som tävlar storhästklasser så räknas inte åldersgränserna längre? :idea:
Kan man klassa upp alla kategorier eller bara C och D?

Klassar du upp en ponny till storhäst, så får du tävla den som storhäst, dvs samma regeler gäller(ang ålder) däremot får du inte rida ponnyklasser med den, då den räknas som storhäst.

Bara kat c & d. Och du får ju naturligtvis bara tävla mot ridhästar med den då. Om den ska tävla som ponny krävs ett stadigvarande ryttarbyte & att man fixar ponnylicens.

Tycker inte ponnier har i storhästklasser att göra öht. Är man över 18 år och vill tävla får man skaffa stor häst. Det är ju inte för inte som det finns regler eller hur??

Loppanpoppan skrev:
Tycker inte ponnier har i storhästklasser att göra öht. Är man över 18 år och vill tävla får man skaffa stor häst. Det är ju inte för inte som det finns regler eller hur??

Man kanske är för kort för att ha/rida storhäst, t.ex en tjej som jag träffade när jag provred en häst, hon var för kort för en häst som var 1,52:crazy: Dessutom kanske man vill ha kvar sin älskade ponny:love: (själv har jag ingen ponny och rider inte ponny)

Darbhanga skrev:
Vet att Tralopp här på Buke rider St Georges på sin kat D arab.

Har ponnyn aldrig haft ponnylicens utan tävlats som stor häst hela tiden gäller inte maxgränsen på MsvB, utan då tävlar man helt som stora hästar.

MichaelsBeerbaum skrev:
Man kanske är för kort för att ha/rida storhäst, t.ex en tjej som jag träffade när jag provred en häst, hon var för kort för en häst som var 1,52:crazy: Dessutom kanske man vill ha kvar sin älskade ponny:love: (själv har jag ingen ponny och rider inte ponny)

Vill man ha kvar sin älskade :love: ponny får man nöja sig med att inte kunna tävla helt enkelt. Väldigt få ponnier har på storhästars plan att göra öht. :cool: Visst finns de, men de är . Likaså finns det små vuxna som inte kan rida en häst på 149 cm i mkh och därmed tävla storhästklasser.

Varför inte skippa alla kategorier och slå ihop hela högen?? :angel: Rättvisa åt tävlingsfolket! :bump:

Men hur många ponnyer finns det som är uppklassade? Det stör väl ingen att den reglen finns?

Tänk även på de hästar av mindre raser som är viktbärande: haflinger, islandshäst mfl. De kan lätt ridas av mindre vuxna och ska väl få tävlas även de?

Loppanpoppan skrev:
Vill man ha kvar sin älskade :love: ponny får man nöja sig med att inte kunna tävla helt enkelt. Väldigt få ponnier har på storhästars plan att göra öht. :cool: Visst finns de, men de är . Likaså finns det små vuxna som inte kan rida en häst på 149 cm i mkh och därmed tävla storhästklasser.

Varför inte skippa alla kategorier och slå ihop hela högen?? :angel: Rättvisa åt tävlingsfolket! :bump:

Ser ni inte båten som driver?????? :D :D :rofl:

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
581
Senast: Mli
·
Tävling Kan en slutmätt d ponny som har växt till 155cm i mankhöjd bli storhäst? Om den skulle tävla på ponnytävlingar i hoppning, kan då den...
2
Svar
25
· Visningar
1 935
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
923
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 192
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?