Sv: Klarar jag av en häst?
Jag anser inte att man behöver vara en särskilt bra ryttare för att köpa häst.
Jag köpte min häst när jag var 13 år. Jag hade aldrig ridit på ridskola, haft foderhäst, eller ens medryttarhäst. Red privat hos en kompis i 6-7 år, vi "gled" runt på hästarna under hela den tiden.
Man kommer långt med tålamod, intresset och lite sunt förnuft! Du bör veta lite om hästen som individ. Du ska dessutom veta vad du gör ifall hästen blir sjuk, och hur du känner igen olika symptom. Du ska veta om fodring, daglig skötsel och träning. Men allt det här är ju egentligen sunt förnuft, men det är lättare att skaffa häst med baskunskaperna.
Sen måste du fundera på huruvida du verkligen vill ha en egen häst. Det kräver en hel del jobb. Ska du ha hästen inne så ska det hämtas spån, boxen ska mockas, du ska rida, pyssla, samtidigt som du måste sköta skolan. Nu har jag ju i och för sig bara egna hästar och egen lösdrift/stall, men så hör brukar mina dagar se ut:
De få veckor under vintern hästarna står inne:
05:45 - Gå till stallet, mocka åt mina två hästar. Skölja vattenhinkar, sopa stallet, och föra hästarna till en hage en bit bort.
07:25 - Åker med buss till skolan
15:15 - Kommer hem
16:00 - Går till hästarna, mockar hagar, tar min häst till stallet, pysslar och gör i ordning henne, rider
19:00 - Kommer hem
22:00 - Går till stallet och fixar vatten, hö, rent spån och sätter in hästarna
När de går ute:
06:30 - Går till hästarna, ger dem frukost
07:25 - Åker till skolan
15:15 - Kommer hem
16:00 - Går till hästarna, mockar hage, tar min häst till stallet, pysslar och gör i ordning henne, rider
19:00 - Kommer hem
22:00 - Går och ger kvällsmat
Där emellan ska de ha mat några gånger, jag ska sköta läxor, sadlar och sådant ska rengöras och smörjas, spån ska hämtas nån gång i veckan, hö ska hämtas (beror på om man slår eget eller köper, vi köper 10 mil bort), avmaskningar ska göras, hästarna ska verkas osv.
Det är en hel del jobb med att ha en häst, och dessutom kostar det en hel del. Även om hästen är relativt "billig" så tillkommer allt annat såsom verkning, hö, spån, ev. stallplats, veterinärvårdskostnader. Det tar även en hel massa tid, och man får räkna med att man inte har mycket över till annat. Men det är det värt, för att ha häst är det bästa som finns! Dock måste man ju veta om man själv vill och har tid och pengar.
Men visst klarar du av att ha en häst, det tror jag. Man lär sig otroligt mycket genom att ha egen häst. Man kan ju även gå kurser och sådant tillsammans med sin häst, sådant är alltid kul.
Lycka till med häsköpet Sofia!