Klarar jag av en häst?

M

Miyuki

Hej, ja är 14 & ridit i 6 år, på en väldigt bra ridskola där det var omkring 4-7 elever i en grupp, alltså fick man bra hjälp om det var något, sen har min mamma växt upp med hästar & ridit sen hon var 8(är nu 44 ) & haft 3 egna hästar.Tror ni att jag klarar av det,? Det enda jag är osäker på är att tävla, men eftersom jag inte tycker det är kul , så är det ju inget problem? & om ja köper häst så ska jag och mamma "dela" hon rider när ja är sjuk eller så. Skulle vara väldigt glad om någon som kan hästar kan "hjälpa" mig med det. :bow: :bow:

/Sofia-:d

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Klarar jag av en häst?

Eftersom du har god hjälp av din mamma så tror jag att du kommer att klara av en häst. Naturligtvis inte vilken häst som helst, men köper ni en som passar till dej (storlek, ridkunskap, tuffhet m m) så borde det gå bra.

Jag anser inte att man behöver vara en särskilt bra ryttare för att köpa häst.

Jag köpte min häst när jag var 13 år. Jag hade aldrig ridit på ridskola, haft foderhäst, eller ens medryttarhäst. Red privat hos en kompis i 6-7 år, vi "gled" runt på hästarna under hela den tiden.

Man kommer långt med tålamod, intresset och lite sunt förnuft! Du bör veta lite om hästen som individ. Du ska dessutom veta vad du gör ifall hästen blir sjuk, och hur du känner igen olika symptom. Du ska veta om fodring, daglig skötsel och träning. Men allt det här är ju egentligen sunt förnuft, men det är lättare att skaffa häst med baskunskaperna.

Sen måste du fundera på huruvida du verkligen vill ha en egen häst. Det kräver en hel del jobb. Ska du ha hästen inne så ska det hämtas spån, boxen ska mockas, du ska rida, pyssla, samtidigt som du måste sköta skolan. Nu har jag ju i och för sig bara egna hästar och egen lösdrift/stall, men så hör brukar mina dagar se ut:

De få veckor under vintern hästarna står inne:

05:45 - Gå till stallet, mocka åt mina två hästar. Skölja vattenhinkar, sopa stallet, och föra hästarna till en hage en bit bort.
07:25 - Åker med buss till skolan
15:15 - Kommer hem
16:00 - Går till hästarna, mockar hagar, tar min häst till stallet, pysslar och gör i ordning henne, rider
19:00 - Kommer hem
22:00 - Går till stallet och fixar vatten, hö, rent spån och sätter in hästarna

När de går ute:

06:30 - Går till hästarna, ger dem frukost
07:25 - Åker till skolan
15:15 - Kommer hem
16:00 - Går till hästarna, mockar hage, tar min häst till stallet, pysslar och gör i ordning henne, rider
19:00 - Kommer hem
22:00 - Går och ger kvällsmat

Där emellan ska de ha mat några gånger, jag ska sköta läxor, sadlar och sådant ska rengöras och smörjas, spån ska hämtas nån gång i veckan, hö ska hämtas (beror på om man slår eget eller köper, vi köper 10 mil bort), avmaskningar ska göras, hästarna ska verkas osv.

Det är en hel del jobb med att ha en häst, och dessutom kostar det en hel del. Även om hästen är relativt "billig" så tillkommer allt annat såsom verkning, hö, spån, ev. stallplats, veterinärvårdskostnader. Det tar även en hel massa tid, och man får räkna med att man inte har mycket över till annat. Men det är det värt, för att ha häst är det bästa som finns! Dock måste man ju veta om man själv vill och har tid och pengar.

Men visst klarar du av att ha en häst, det tror jag. Man lär sig otroligt mycket genom att ha egen häst. Man kan ju även gå kurser och sådant tillsammans med sin häst, sådant är alltid kul.

Lycka till med häsköpet Sofia!

Tack så mycket för svaren :bump: Känns bra, men usch, nu kommer ni säkert direkt ta tillbaka det, men... när ska hästen verkas,vaccineras,avmaskas,& fila tänder? det skulle ju vara väldigt bra att veta... det är det enda ja känner mig orolig över...

verkas o skos - ca var 6-8 vecka
vaccineras - 1 gång per år
kollas i munnen av tand.veterinär ca 1 gång per år
avmaskas innan under o efter betet på sommaren.

verkas o skos - ca var 6-8 vecka
vaccineras - 1 gång per år
kollas i munnen av tand.veterinär ca 1 gång per år
avmaskas innan under o efter betet på sommaren.

Tack så jätte mycket :)

Jag tycker, som nån skrev innan, att du kommer klara det eftersom du har en såpass erfaren mamma som haft hästar förut. Du kan lära dig både av henne och av hästen och ni kommer nog ha kul tillsamamns.
Men om du känner dig osäker, varför inte först skaffa en medryttarhäst eller liknande ett tag? För har man bara ridit på ridskola så har man oftast inte varit med så mkt i skötseln, kanske bara borstat, ridit och släppt ut i hagen eller så.
Kanske du borde ha en medis eller foder häst ett tag för att "få in" rutinerna så att du känner dig säkrare sen med din egen häst.
Fast samtidigt, och som jag sa tidigare, så kan du säkerligen lära dig allt detta av din mamma när ni köpt hästen!
Lycka till! :)

Jag tycker, som nån skrev innan, att du kommer klara det eftersom du har en såpass erfaren mamma som haft hästar förut. Du kan lära dig både av henne och av hästen och ni kommer nog ha kul tillsamamns.
Men om du känner dig osäker, varför inte först skaffa en medryttarhäst eller liknande ett tag? För har man bara ridit på ridskola så har man oftast inte varit med så mkt i skötseln, kanske bara borstat, ridit och släppt ut i hagen eller så.
Kanske du borde ha en medis eller foder häst ett tag för att "få in" rutinerna så att du känner dig säkrare sen med din egen häst.
Fast samtidigt, och som jag sa tidigare, så kan du säkerligen lära dig allt detta av din mamma när ni köpt hästen!
Lycka till! :)

Tack så jätte mycket, haft foderhäst :'D

Låter ju bra, jag tycker du ska satsa på det! Blir nog inga problem med det, du har tur som har så hästbiten mor! :)

Du kommer absolut klara av det. Jag och min mamma köpte häst när jag var tolv, då hade jag också ridit på ridskola sen jag var 6 år, Min mamma höll också på med hästar när hon var ung. Du behöver nog inte oroa dig, Jag hade jätte kunniga människor runt mig, och det gick jätte bra.

Lycka till!:)

MVH VIckan

Du kommer absolut klara av det. Jag och min mamma köpte häst när jag var tolv, då hade jag också ridit på ridskola sen jag var 6 år, Min mamma höll också på med hästar när hon var ung. Du behöver nog inte oroa dig, Jag hade jätte kunniga människor runt mig, och det gick jätte bra.

Lycka till!:)

MVH VIckan

Vad skönt, :D

Du klarar det nog! ta reda på massor om hästägande medan du letar efter "den rätte" tillexempel här på buke!

Ja hade tänkt det! Kollar runt massa här på ,hovslagare & sånt :)

Jag fick min häst när jag var tolv och då hade jag ridit på ridskola i två år, men också ridit privat i fyra år. Mamma och pappa kunde inget om hästar, men jag hade min häst i ett stall fullt med hästkunniga som gärna ställde upp och hjälpte mej när jag behövde det ( :love: ). Eftersom du har din mamma som kan hjälpa dej och som är van med hästar plus att du verkar väldigt villig att lära dej så mycket som möjligt tror jag att du kommer klara det galant :) Lycka till!

Det tror jag aboslut:)
Din mamma verkar kunnig och det är superbra!

En lugn och snäll läromästare vore nog aldeles perfa till er:)

vad roligt , är lite avundsjuk nu :D är lika gammal som dig

som alla andra säger tror jag du klarar av en häst. Desuutom lär man ju sig av hästen man köper , och din mamma är ju kunnig.

Lycka till :bump:

Jag tror det kommer gå bra :D Eftersom du har en hästvan mamma så borde det gå finfint!

Man utvecklar sin ridning ENORMT mycket genom att ha en egen häst! (Med förutsättning att hästen mår bra o.s.v)

Hoppas du får många trevliga år med en god vän vid din sida! :)

Jag tror det kommer gå bra :D Eftersom du har en hästvan mamma så borde det gå finfint!

Man utvecklar sin ridning ENORMT mycket genom att ha en egen häst! (Med förutsättning att hästen mår bra o.s.v)

Hoppas du får många trevliga år med en god vän vid din sida! :)

Ja precis :'D

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 393
Senast: Roxy
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 038
Senast: MiniLi
·
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 753
Senast: sjoberga
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 586
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar