Klara sig utan hö ?

urkella

Trådstartare
Har suttit och läst på om vad nya ponnyn ska äta när han kommer enligt dom som föder upp och ställer ut den rasen. Många utav dessa get inte sina ponnyer något hö alls för att dom inte ska få hömagar. Istället får dom ca 3 l lusernhack + kraftfoder (de väger mellan 70-100 kg som vuxna). Men tycker det känns väldigt snålt. Visst nu är dessa ponnyer jättefina i hullet och mår säkert mycket bättre än många feta ponnyer. Men vad tycker ni om den foderstat baserat på inget hö, halm eller gräs ?
Killen jag kommer få hem är en 1 årig hingst, uppväxt på lösdrift untan någon vidare hantering. Men har gått på vad jag gissar fritt hö eller hösilage.
Tycker ni det låter vettigt att ge honom lika mkt hö och halm som mina mini-shettisar dvs runt 2 kg hö och 1 kg halm. Har inte fått höanalysen på nya höet ännu men det är en storbonde med fint ganska kraftigt hö.
Eller tror ni det blir för mycket/lite ? Kommer gå på lösdrift och fodras i höbox.
Ponnyn är en american miniature och kommer bli ca 76 cm hög och väga runt 80 kg som vuxen.

Sv: Klara sig utan hö ?

Lucerhack är grovfoder så det kan man gott ge, men 3 liter är ingenting.

Jag har dock ingen aning om hur mycket/hur lite man ska ge en sådan liten. :p

Dom ska visst vara väldigt lättfödda och bli tjocka på inget. Räknar man minimum i TS så är det bara mellan 1-1½ kg hö dom dagen dom ska ha :p Men som du sa 3 l lusernhack är inget.

Du ska absolut ge hästen hö! En amerikanare har samma metabolism som en stor häst, Visst ger man för mycket blir dom feta som vilka hästar som helst, Det som är viktigt är att se till att dom får jobba lite ;-) Mina hingstar är inte feta och dom har då fått både hö och kraftfoder, Stona är små mulliga men dessa ska bära föl, så då behövs det lite mull,
Som åringar tycker jag dom kräver mycket hö för att inte falla ur då deras hormoner går i gång, Jo ska kanske skriva att kraft får dom ca 3 ggr i veckan, men ska dom betäcka får dom varje dag .

En liten fråga vad säger att han blir ca 76 hög ? Hur hög är han nu den lille :-)
Och jättegrattis till en mycket trevlig ras
Tesora

Senast ändrad:

Min kille kommer få hö, ser det som en självklarhet i en foderstat :) Vet inte hur stor han är nu, men hans pappa är 71 cm och mamman 78 cm samt att han är den mista av unghingstarna så dom gissar att han hamnar där runt. Men man kan ju aldrig veta :p
Det var dina bilder en gång i tiden som fick en till att vilja skaffa sig en :D och snart får man hem honom om allt går rätt till :)

Nu har jag nog lite svårt att översätta till en miniminihäst :)

Men en häst som är mkt lättfödd och blir tjock av ingenting bör man inte ge kraftfoder. Jag tycker att det är den delen du ska ta bort i första hand. Sedan antar jag att man ska tänka som till en "vanlig" häst, svårigheten är nog att det lättare blir fel eftersom det rör sig om mindre mängder. Jag antar att den kommer att bli mindre än en minishettis (dum fråga kanske men jag har egentligen ingen aning). I vilket fall som så hade jag nog provat med att ge den 0,5 kg lusern och 1,5 kg hö. Minigivan till en 80 kg häst bör bli ca 1 kg hö (utifrån 1kg ts/100 kg häst). Rekommendationer brukar vara på ca 2kg hö per 100 kg häst och det blir 1,6 kg hö för din lilla ponny. Men kolla hur mkt en liter lusernhack väger. Det är inte så mkt.

"Hömage" är ju i princip tarminnehåll, så om man vill att hästen ska ha "finmage" till en utställning så bör det räcka att ändra foderstaten lite inför viktiga utställningar så att den äter mindre bulk, och då räcker det med ett par dagar för att den ska dra ihop sig. Att träna hästen så att den har starka magmuskler är ju också en fördel.

Då han kommer gå på lösdrift med mina mini-shettisar så vet jag inte till hundra hur mkt hö han kommer få i sig. Men hade tänkt att dom ska få dela på runt 7 kg hö/dag + 2-3 kg halm. Sedan att man ger honom lusern eller något unghästfoder utöver höet om det skulle behövas. Låter det rimligt ? Shettisarna väger 98 & 137 kg :)

Måste bara inlägga helt OT att :

Jisses vilka småttingar!! :love: Tre hästar som ska DELA på 10 kg grovfoder.... :bow:
Hur motioneras de??

Valacken körs, hur ofta beror på hur jag jobbar under veckan (har dygnspass) "Stor" hingsten går som handhäst samt håller på köras in. Den lilla har inte kommit ännu. Men han ska bara hanteras träna lite för utställning & få vara häst :D

Liknande trådar

Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
3 055
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 029
Senast: Twirro
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 738
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 408
Senast: Whirlie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama