Klapphingst?

G

gladaeo

Min syster köpte för två månader sedan en 16-årig halvblodsvalack som nybörjarhäst, vilket det visade sig rätt så snart att han inte var. Så för två veckor sedan lånade vi hem ett kallblodssto på prov. Tanken var att jag skulle köpa halvblodet från mion syster så skulle vi behålla båda. Men redan från dag ett var valacken "kär" i kallblodsstoet. Han hade redan innan lite problem med att bli ensam, men finns hon inte i hans närhet spränger han staket = ohållbar situation.

Men så till det RIKTIGA problemet... Vi har som sagt, bara lånat hem stoet. Och nu har valacken börjat försöka BESTIGA henne. I mina ögon är inte det valackbeteende alls :eek: Först trodde vi bara att han var lite hormonstinn, att han blivit kastrerad sent osv - vi vet ingenting om hans historia innan 2005. Men nu går tankarna till om han är klapphingst? I hans papper står det tydligt att han är valack, men skrivs det ut av veterinären som tar bort pungkulorna, eller av någon som tar sig en titt mellan benen och konstaterar att ingenting hänger där?

Går det att undersöka på ett enkelt sätt via blodprov, "spermaprov" eller måste han in på klinik för att röntgas? Hur mycket kan en kastration av en klapphingst kosta och så frågan: är de mycket fertila?

(Stoet har varit inne på betäckning några år och har inte tagit sig. Men det är ju otroligt jobbigt för henne med en efterhängsen kåt karl. Och det vore ju Murphys lag om hon blev dräktig NU.)

Ägaren till stoet är utomlands och svår att nå, men jag har hört av mig till hennes kontaktperson i Sverige, men behöver ventilera och få svar på lite frågor först...

Sv: Klapphingst?

Visst kan han vara klapphingst.
Har för mig att man tar ett blodprov.
En klapphingstoperation kan bli dyr (10,000 & uppåt) beroende på var kulan finns, ju högre upp desto dyrare. går vanligen INTE på försäkringen.

Men det är ganska vanligt att en del valacker är uppe och hoppar på stona. Jag har 3 valacker hemma varav 2 är förpassade till egen hage då dom "betäcker".

Nu känns det som jag har skolkat från biologin i skolan, men när han hoppar på stoet har han även "sprutat", kan detta vara vätska ej innehållande sädesceller?

Har en liten flock och vill helst inte dela upp hagarna, speciellt inte som vi har lösdrift och han spränger som sagt staketet om han inte får vara henne nära :-(

Det är ju iofs bara en del av "sprutet" som är sädesceller, resten är ju bara utfyllnad typ. Det är väl i prostatan som utfyllnaden tillverkas, och den tas ju inte bort vid kastrering. Så tekniskt sett tänker jag att en valack borde kunna få ut sig lite vätska... men jag har aldrig hört talas om det, och att han är såpass till sig tyder ju ändå på en del hormoner som väl inte borde vara där.

Oavsett om han kan göra henne dräktig eller ej, så måste ni dela på dem. De kan båda bli allvarligt skadade om de håller på sådär, stoet kan sparka honom illa och han kan ge henne infektioner samt göra henne illa på ryggen.
Särskilt som stoet är lånat, om jag ägde henne skulle jag blir galen om jag fick höra att mitt sto blev utsatt för något liknande. :mad:

Fast när dom kastrerade borde dom sett om hästen var en klapphingst då klapphingstar har ena testikeln i bukhålan. Den kan ju inte bli klapphingst efter en kastrering. Dock kan ju kastreringen misslyckats. Därför brukar man mäta hormonhalten på sånna hästar en tid efter kastrering. Detta med bestigning av ston när det gäller valacker tycker jag är ganska vanlig företeelse. Inget märkvärdigt alls mer än irriterande för ägaren.

Jo, visst borde kastrerande veterinär ha noterat i passet om kastrationen inte kunde bli fullständig. Men när jag kastrerade min unghingst stod han på träning och hade inte passet med. Veterinären ville varken skriva där och han lämnade ingen förrättningsrapport efter sig heller. Den fick jag begära ut.
Så en oseriös ägare kan nog fuska bort att hästen är klapphingst.

Många valacker betäcker utan att vara klapphingstar.
Även äldre herrar.

Om det är en klappis så MÄRKS det. De är ofta betydligt mer hingstiga än hingstar, eftersom kulan ligger inne i värmen nånstans och galen-producerar hormon. De ligger ofta på skyhöga nivåer. (Jag har erfarenhet av ett gäng klappisar).

Klapphingstar är i regel INTE fertila - pga kulan ligger för varmt och spermierna dör, men det kan ändå komma vätska.

Kastrerade min klapphingst mars 2007,gick på strax över 6300:-

Genom blodprov kan man se hur hormonhalten ser ut.

Om det är en klappis så MÄRKS det. De är ofta betydligt mer hingstiga än hingstar, eftersom kulan ligger inne i värmen nånstans och galen-producerar hormon. De ligger ofta på skyhöga nivåer. (Jag har erfarenhet av ett gäng klappisar).

Klapphingstar är i regel INTE fertila - pga kulan ligger för varmt och spermierna dör, men det kan ändå komma vätska.

Nu har jag ju visserligen bara erfarenhet av min klapphingst, men han är synnerligen normal, beter sig oftast som en valack, kanske något busigare an medel men inte värre än att han säkert hade varit sådan även som vanlig valack.

Han är inte speciellt hingstig, har stått boxgranne med sin dotter utan problem, han pep lite på våren, men inte så farligt.

Så min är absolut inte mer hingstig än en hingst, han är dessutom stolt pappa till 2 ;), så föl kan det också bli, naturligtvis så visste vi inte om att han var klapphingst innan fölen uppdagades.

Nu går han bara med valacker i hagen såklart och det funkar mycket bra.

Antaligen låg (ligger) kulan gynnsamt så att spemierna inte dör av värmeslag och det blir heller inte så varmt att det blir galet mycket hormon. Logiskt ! Han är antaligen som en vanlig hingst.

Åtminstone två av de jag har sett var extremt hingstiga. Den ena gick tillslut inte att ha i närheten av andra hästar på våren. Däremot var han som en vanlig valack på vintern.

Antaligen låg (ligger) kulan gynnsamt så att spemierna inte dör av värmeslag och det blir heller inte så varmt att det blir galet mycket hormon. Logiskt ! Han är antaligen som en vanlig hingst.

Ja, kanske.

Han är i alla fall lika snygg som en hingst, med fin hals och mycket bra musklad, trots att han inte är riden ordentligt på snart 8 år. Pga av en långdragen sjukhistoria. Han är just nu mest gräsklippare.

Trots det så ser han fullt upptränad ut. Det tror jag vi har hormonerna att tacka för, utan dom hade han nog inte varit i livet.

Om han kan få föl idag vet jag inte, avkommorna blir ju 7 år i år. Vi har av förståerliga skäl inte haft honom i hage med ston något mer. De var ju av olyckshändelse med mammor som inte passade alls, avkommorna blev i alla fall ok.

Vårt ena sto har nog blivit "betäckt" av alla valacker hog gått med (och många gånger)... Hon bjuder aktivt ut sig ;-). För andra har bara en valack varit bra nog... Inga föl ännu...
(Har även sett ston bestiga...)

I ert fall skulle jag ta kontakt med säljaren och fråga. Om det är så att det är en klapphingst och säljaren inte har berättat det, så är det säljaren som ansvarar (åtminstone ekonomiskt) för föl(j)derna. Åtminstone skulle jag i så fall kräva ersättning... Men om det står i pappren att han är valack, så tror jag nog det är så...

Senast ändrad:

I vart fall bör hästen inte gå med ston. Valacker (om den nu är det) som betäcker kan dels orsaka skador och dels infektioner.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka