Klapphingst enda förklaringen?

F

Fragvis

Har inte skrivit här innan utan bara läst. Många goda råd här :) Jag behöver också ett råd.

Min 6-åring gick fram till för två månader sedan i en blandad flock med både valackar och ston. Han låg på den nedre halvan i rangordningen i den flocken. Sedan bytte han stall där han till en början gick med ett ungt sto. Inga problem alls. De blev hur bra vänner som helst. Efter några veckor bytte han hagkompis till en ung, nybliven valack för att denne inte skulle behöva gå ensam. Inga problem där heller. Sedan blev valacken skadad och han fick tillbaka sin gamla hagkompis.

Förra veckan tog sig ett brunstigt sto in i hagen. Han känner inte henne sedan tidigare. Henne försökte min valack betäcka :crazy: "Apparaten" stod i full givakt och han var precis genomblöt av svett. Lyckligtvis var det en i stallet som fick ut stoet i grevens tid. Mot hagkompisen visade han fortfarande inget osedligt intresse.

Han kastrerades på ett välkänt stuteri strax innan han fyllde två. För några månader sedan kände en veterinär på skapet på honom. Han sa inget om några testiklar.

Kan det ha varit ren dominans mot det för honom okända stoet? Eller är den enda tänkbara förklaringen att han ändå är klapphingst?

Sv: Klapphingst enda förklaringen?

Det där är inte så ovanligt, dom kan få stånd fast dom är valacker.

Det är så att kastrering ger olika resultat på olika individer. Vissa blir helt ointresserade av ston andra är fortfarande både intresserade och betäcker som om inget hade hänt. Så som martha skriver är det inte all ovanligt utan tvärt om så vanligt att många aldrig skulle släppa en valack med sina ston för risken att det händer.
Tyvärr så är skaderisken på sto och valack större än om det är en hingst. Dessutom kan stoet få allvarliga infektioner så att hon kan bli dräktig i framtiden.

Tack för svaren! Jag visste att kastrering inte är någon 100%-ig garanti. Jag är bara så förvånad eftersom han aldrig visat något sådant intresse med de ston han gått med tidigare. Bara detta enda "inkräktarstoet".

Det finns ju olika snygga tjejer också:angel:

Vi har ett sto här som förvänder huvudet på alla pojkhästar oavsett ålder och om de är hingstar eller valacker. Alla blir hel hispiga och börjar stila för henne.;)
Själv tar hon det väldigt lugnt och inte speciellt intresserad pojkar ännu.

Det finns ju olika snygga tjejer också:angel:
Säger som han i Lorry: "Tänkte inte på det..." :rofl:

Det låter rimligt att vissa sto är intressantare än andra. Hon som kom in var "ny" och kanske mer spännande av den anledningen.

Nejdå, jag har också en valack som kan genomföra en betäckning fullt ut. Är ganska normalt, men förståss inte önskvärt.
Det kan hända att de bara vill betäcka vissa, min valack är väldigt sparsmakad, men är hon tillräckligt läcker så ska han alltså på. Han kan alltså funka att gå ihop med vissa ston.

Vår travare kastrerades för 15 månader sedan och har betäckt vid samtliga tillfällen han gått bland ston - Bara att inse att det inte fungerar då det även stört träningen lite, eftersom han bara skrek efter tjejer i stället för att trava. //Linda

Min valack har gått ihop med olika ston utan att någonsin vara intresserad, så plötsligt när han träffade en gammal bekant dam blev han som tokig och betäckte för fullt :o
Det räcker nu att han går i hagen bredvid stoet så går han omkring som en uppblåst hingst och skriar, skulle bestiga henne med än gång om han kom åt :crazy: Detta gör att han får gå ensam tyvärr, började med detta när han var 17 år... Gubbsjuk må tro :rofl::rofl:

Liknande trådar

R
Hästhantering Jag har ett äldre sto, pigg och fräch och som i hela sitt liv varit känd för sin dominans. Hon har ständigt varit ledaren i de flockar...
Svar
11
· Visningar
1 754
Senast: Qosack
·
Träning Hmm, behöver lite råd nu.. Har precis köpt en ny häst (6årig andalusievalack), köpt av en vän då han misstrivdes så i det stallet han...
Svar
6
· Visningar
1 329
Senast: caballera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama