Klädsel - Programridning?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Satt just och funderade på just det nu.
Kalla mig löjlig, men redan på typ KM och Pay&Ride har jag kavaj och hela kittet. Gillar att spöka ut mig, ok? ;)
Men på programridning, som jag ser mer som en träning, vad ska jag ha på mig då?
Om det blir aktuellt någon gång, tänker jag mig något i stil med: Tävlingsskjorta (ev. med V-ringad tröja över beroende på temperatur), vita ridbyxor, ridstövlar, "fintränset" och "fin/tävlingsschabraket". Är jag inne på rätt spår? För kavaj och hela kittet känns definitiv för uppklätt, men bara allmänt "hel och ren" som jag kör på vanliga träningar känns lite lite... Eller? :)

Kalla mig löjlig, men redan på typ KM och Pay&Ride har jag kavaj och hela kittet. Gillar att spöka ut mig, ok? ;)
Men på programridning, som jag ser mer som en träning, vad ska jag ha på mig då?
Om det blir aktuellt någon gång, tänker jag mig något i stil med: Tävlingsskjorta (ev. med V-ringad tröja över beroende på temperatur), vita ridbyxor, ridstövlar, "fintränset" och "fin/tävlingsschabraket". Är jag inne på rätt spår? För kavaj och hela kittet känns definitiv för uppklätt, men bara allmänt "hel och ren" som jag kör på vanliga träningar känns lite lite... Eller? :)
Sist jag red programträning så körde jag på mörkblå ridbyxor, svart kingsland topp, cavallo ridstövlar, min one k ridhjälm och vita ridhandskar och vitt schabrak på hästen och håret uppsatt i en knut :)

Så här såg vi ut senaste PnR vi var med på. Typ som alltid annars mao:p.
11908418_10206387161229771_1035525169849624165_n.jpg

Ja snygg och prydlig räcker gott och väl, ingen idee att dra fram de vita och få fläckar på dem ;)

jag ska iväg på programridning ikväll och då blir det ljusbeiga ridbyxor, vit pike, långärmad enfärgad tröja - troligen ljusrosa och svarta chapsen tror inte jag ska fläta något, ev bara pannluggen.

Eftersom jag ser programridning som ett sätt att öva inför Pay and Ride, och det i sin tur som övning inför tävling brukar jag passa på att klä upp mig och hästen lite, för att få "rätta känslan". Så på Pay and Ride kör jag gärna hela kittet, möjligen utan kavaj och med tröja i stället. På programridning också samma, men aldrig kavaj utan tröja, och i bland med beiga ridbyxor och annat schabrak än vitt.

Jag kör på hel och ren (samt matchad :p) men jag "slösar" inte på vita ridbyxorna och kavajen om jag inte måste.

Ibland kan det faktiskt vara bra att prova att ta på sig hela munderingen från topp till tå och fläta och göra allt, jag har gjort det för några Pay & ride på klubbar som jag åkt till.

Då upptäcker man tex om dragkedjan på stövlarna har börjat åka upp av sig själv och om kavajen fortfrande går att knäppa och att man kan föra armarna framåt i kavajen. Man kan även få kommentarer av dommarna om utrustningen är korrekt och enligt reglerna, så man kan åtgärda det innan man ger sig ut på "riktiga" tävlingen. och framförallt om man har ett par finstövlar som man inte använder så mycket - kan man få tid att inse att man får hiskligt skav i knävecket :p man får även öva på att göra snygga flätor/bullar med sitt eget hår som sitter stadigt hela ritten och samma med hästens knoppar & man lär sig hur lång tid det ta ;). plus att man lär sig att man ska ta med någon extra trasa för att finputsa både det andra och det ena... säkerhetsnål ifall någon dragkedja ger med sig osv osv. :) och att man lyckas fästa nummerlappen på ett bra ställe och att den sitter fast ;) många detaljer med andra ord man kan behöva öva på för att inte känna sig stressad på tävlingsplatsen.

Är inte programridning och pay and ride samma sak?
Nej, iaf inte här uppe i Sthlm. Då är Pay&Ride = Man åker till något ställe, rider ett program och får köpa clear round rosett om man fått över 60%. Programträning = Du rider ett program för en tränare, som ger dig poäng. Sen, direkt efter, har du möjlighet att rida om programmet och/eller de delarna som gick sämre och få feedback på det. Men du får inga rosetter oavsett, och det är inte alls en träningstävling på det sättet. :)

Jag har aldrig åkt på just programridning, däremot har jag åkt iväg på Pay & Ride.
Sist jag var iväg hade jag en vit långärmad piketröja, marinblå ridbyxor och marinblått schabrak. Enkelt och snyggt :D

Jag ska iväg på min första p&r om två veckor och jag tänker gå smått "all in". Blir vita brallor, vit piké och en svart v-ringad stickad tröja över :) Vitt schabrak på hästen med bling, för att det är fint och jag tycker det är kul :p
Måste ju få nytta av min fina tävlingsoutfit nån gång ;)

Jag tycker det är ganska kul att få klä sig snyggt och göra hästen snygg - till skillnad till den "skitiga" vardagen :D. Det ska vara lite avbrott från det vanliga. Sen, ska jag träna för tävling så ska jag. På något sätt skärper jag till mig när jag sätter på mig de vita ridbyxorna och kavajen. Det är också vilken häst man har. En unghäst som ska miljötränas bör ju få hela kitet, den vet ju inte att det är pay and ride. Många av de rutinerade säger att hästen fattar vad som är på g redan när man börjar fläta manen så...

Exakt, min tränare påpekar alltid " så ser du till att knoppa och göra allt som om du skulle tävla.
Just för att hästen (och jag) ska ha tävlingshjärnan påslagen.
Att rida runt hemma och träna program gör jag ju ändå, det är inte samma sak.

Programridning och pay and ride mm är att öva på att tävla, då är det bästa att gå "all in". :D

Programridning och p&r är åtminstone här detsamma.
Jag kör på hel och ren. Har annars samma jag har hemma. Finstövlarna har jag om det inte är pissväder, för att de ska ridas in lite mer. Och ngn gång har jag haft tävlings topp under v ringad tröja. Där det är mest under km jag haft det (klubben har det i p&r/p&j format)

Ser ingen anledning att ha vita ridbyxor eller kavaj om jag inte måste :p, blir bara mer jobb med att försöka hålla sig ren och mer tvätt när man kommer hem.

Jag ska iväg på min första p&r om två veckor och jag tänker gå smått "all in". Blir vita brallor, vit piké och en svart v-ringad stickad tröja över :) Vitt schabrak på hästen med bling, för att det är fint och jag tycker det är kul :p
Måste ju få nytta av min fina tävlingsoutfit nån gång ;)
Undra om vi sak på samma p&r. Så därför undrar jag av nyfikenhet, vart ska du?

Jag ska på P&R om en och en halv vecka och tänkte då ha: Marinblåa ridbyxor (mina vita är oskodda och det kan jag inte rida i :o), pike med skjortkrage från HV polo, v-ringad tröja, stövlar, min extremt plastiga ridhjälm (borde köpa ny, men hittar ingen som passar mitt huvud), samt ett gråt schabrak från hööks med bling.

Liknande trådar

Dressyr Här kommer ännu en klädsel-tråd. Om den ska ligga på utrustning flyttas den väl, och om någon nyligen ställt samma fråga och jag missat...
Svar
15
· Visningar
4 814
Senast: Mountains
·
S
Dressyr Jag har nu hört lite olika bud om hur ryttarens klädsel ska vara på en lokal dressyrtävling. Eftersom jag inte har något TR hemma...
Svar
7
· Visningar
1 561
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama