Klädsel på Klubbmästerskap?

Spirit

Trådstartare
Ska delta med min ena häst mest på skoj & har aldrig tävlat i dressyr tidigare.
När det är klubbmästerskap på LB:1, ska man ha vita ridbyxor, kavaj då?
Eller det är "godkänt" med "vanlig" vårdad klädsel.

(Har tävlingsutrustning någonstans, får nog leta)

/Spirit som ser chansen att prova på tävla utan behöva lösa licens & göra bort mig på offentlig tävling :cool:

Sv: Klädsel på Klubbmästerskap?

Det finns inga bestämmelser (enligt TR) om klädsel på tävlingar som är lägre än lokal nivå (klubbtävlingar är lägre). Sedan kan det vara så att det finns vissa bestämmelser som gäller inom klubben. (prata med någon ur tävlingsektionen, eller ur personalen) Det som är viktigt är säkerhetsbestämmelserna som hjälm och stövlar. Men visst är det skoj att ta på sig tävlingskläderna även fast det "bara" är ett klubbmästerskap. :D

Jag ha inget emot att dra på mig full utrustning, men lite pinsamt om jag är ensam tävlingsklädd :D

Hos oss har alla full tävlingsklädsel, så jag skulle satsa på det om jag var du. Ta med en mörk tröja så kan du ju byta ut den mot kavajen om du känner dig lite utanför ;) Men vita ridbyxor är aldrig fel tycker jag.

Jag tycker det ska vara snyggt när man tävlar, det kvittar om det är klubb eller inte. Jag har alltid kavaj och vita byxor även om jag brukar vara ganska ensam om det på min klubb :cool:

Jag ha inget emot att dra på mig full utrustning
Gör det för om du inte vinner kan du ju iaf känna att du var snyggast klädd, alltid en bra ursäkt :D

Soranto skrev:
Men vita ridbyxor är aldrig fel tycker jag.
Håller med dig. Är det tävling tycker jag att det skall vara vita ridbyxor (bakläxa till Jan Brink som matchar ridbyxorna till sin hårfärg :p)

Senast ändrad:

hehe, ska ringa & höra.
På klubbhoppträningarna så är det ingen som är tävlingsklädd, men nu är ju detta klubbmästerkap :d

På min första tävling, också på klubbnivå (och säkert inofficiell och hela köret), drog syrran fram sina vita ridbyxor, sin vita polo och sina blanka stövlar. Ovanpå det hade jag en vinröd ridväst (inte säkerhetsväst) och vinröd hjälm.

Och ja, jag kände mig asdum när jag stod ensam i stallet med den utstyrseln. Resten av de tävlande var yngre tjejer som red på ridskolan en gång i veckan och jag kände inte dem
(jag hörde egentligen inte till klubben men fick vara med då min syster hörde dit)

Och jag hörde hur de andra tjejerna sa till varann att de trodde att jag skulle vinna eftersom jag var så fint klädd. ("Hon rider säkert jättebra")
Grejen var att jag var ju minst lika nervös som de! De hade sina favorithästar och jag hade fått låna en häst som jag inte ens kände.

Nu vann jag iofs, men det har nog inte att göra med att jag var finast klädd utan mer att jag hade något mer ridvana än dem (och jag hade en väldigt lättriden häst). Hon som kom tvåa hade (om jag minns rätt) ett enda poäng mindre än mig, men var den enda som hade fått en 7a.
Det här är rätt många år sedan nu, och jag antar att ingen förväntar sig att man ska få 9or på sin debut.

Hur som helst, åter till ämnet, min syster tyckte att jag skulle lära mig att ha tävlingsklädsel ifrån början.
De små tävlingar jag har varit på efter det har jag haft ljusa ridbyxor och mörk tröja, ev med en vit polo under.

När vi har klubbtävlingar och KM så ser man alla oilka klädslar.
Många av de små har full tävingsmundering och de som är äldre har oftast ljusa byxor och mörktröja med vit polo under. Men det är väldigt individuellt.
Det finns inga krav förutom att man ska vara hel och ren, ha stövlar/shortchaps samt hjälm och väst (vid hoppning under 18 år)
Sist frågade jag i gästboken för klubben vad som gällde så slapp jag skämma ut mig :-D

Det är lite olika från klubb till klubb har jag hört, kan skilja en hel del beroende på vilken klubb det är. Så bästa är mog att höra med Din klubb :)

Tävlingsklädsel är snyggt och proffsigt. Var inte rädd för att klä upp dig! Men om du inte äger någon så behöver du ju inte köpa men finns det hemma så skulle i alla fall jag absolut vara tävlingsklädd till ett KM.

nu är det här inte någon fråga om klädsel, men någon kanske vet hur det är med bett på klubbdressyr? får man rida med pelham?

Jag tänker köra på tävlingskläder iaf, tom knoppar ;)
Folk har tom ringt och frågat om de ska ha tävlingskläder, då sa vi att det är frivilligt men de flesta kommer nog ha det och det ser trevligare ut.

Lycka till! (Misstänker att det är samma KM vi ska på nämnligen :) )

Vi har KM i helgen (första året jag rider för denna klubb) och tävlingsledaren svarade att hon tyckte man skulle ha full mundering, som svar på en direkt fråga. Så jag får väl dra fram kavajen även om det känns lite overkill...

Japp, samma KM, såg du skulle rida LA:P1 i programridningen i startlistan med den lilla gula :love:

Sitter själv & pluggar program för fullt, kommer säkerligen göra bort mig fullständigt, har knappt koll på hälften :crazy:

Tar det stora fuxstoet imorgon,utb. msv dressyr. Men är inte riktigt igång pga gammal utläkt rskada, lullar mest runt hemma eftersom hon är dräktig & inkompetent ryttare (jag).
Lämnar Nattis hemma denna gången, han är fullständigt sjövild att rida för tillfället.

Ses imorgon

Senast ändrad:

KL (lite)
har ungefär samma fråga, eller ja...typ.
Om det står "klädsel enligt TR" måste hästen ha vitt (ljust) shabrack då? Och vilket bett är mest ok att rida med, rakt äppelbett eller typ ett tredelat eggbett?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 136
Senast: Bison
·
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 217
Senast: Freazer
·
Dressyr Hej! Det börjar närma sig min fösta klass i LB:1 i dressyr men även min första tävling utan med min medryttarhäst. Och nervositeten...
Svar
6
· Visningar
2 850
Senast: Amanda_F
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka