Klädkod kavaj

Vill du ha en klänning som sitter snyggt ska du inte handla på nätet. Det finns inga genvägar, man måste prova! Och så vansinnigt många kilon hinner du inte gå ner på två veckor om du inte slutar äta helt, vilket inte är att rekommendera.

Vill du ha en klänning som sitter snyggt ska du inte handla på nätet. Det finns inga genvägar, man måste prova! Och så vansinnigt många kilon hinner du inte gå ner på två veckor om du inte slutar äta helt, vilket inte är att rekommendera.
Det är nästan fyra veckor kvar och jag kan utan problem gå ner 5 kg på det. Jag tränar och äter bra och har hittills gått ner nästan 15 kg. Jag har tänkt prova men kikar på nätet efter modeller jag är intresserad av.

Jag har haft ett jobb som innebär många större middagar/konferenser/galor och ofta med samma människor vilket innebär att jag ville ha mer än en klänning. Jag tycker typ H&M kan ha riktigt snygga festklänningar, men även tex Esprit har en hel del fint!

Den här är jag sugen på att köpa, från Kappahl:

660076_F_02.png

För ursprungsfrågan säger Wikipedia följande:
Kavaj är numera den minst strikta av vedertagna klädkoder. För män innebär det hel kostym, inte udda kavaj. Kostymen kan vara mörk eller ljus beroende på sammanhanget. Skjortan bör vara ljus. Fluga kan användas istället för slips. Kvinnor bär klänning, kjol, dräkt eller byxdress som är elegantare än vanlig vardagsklädsel och omkring knälång.
---

Egentligen handlar det ju om att man byter inför middagen, till något som inte är jeans eller kontorsklädsel. Inte galastassen, men man kryper i den lite mer uppklädda fjärderskruden.

En klänning är ett alternativ, tvådelat med kjol hade jag själv nog satsat på. Eller möjligen en festbyxa med snygga tillbehör (för mig cigarettbyxa, kort kavaj, högklackat och ett partylinne med snygga smycken och ordentlig håruppsättning).

Ellos tycker jag har många snygga klänningar, just nu får man tydligen en bolera på köpet om man handlar från Esprit (hittade en jättesnygg och användbar klänning i prickigt http://www.ellos.se/esprit-collecti...&rcnt=100&Ns=Freshness|0&Nao=36&selArt=366196)

Hoppas ni får en trevlig middag!

Jag hade själv satsat på en mörk pennkjol ( är bred om baken med mage), höftlång mörk kavaj och en glittrig topp i ljusare färg. Håller länge och beroende på vad och hur man kombinerar kan man få många olika finhetsgrader. Alternativ två en mörk klänning med kort ärm och en (glittrig) jacka

Jag tycker att den är för urringad för en jobbmiddag.

Ang. TS kroppsform kanske en lätt utställd klänning skulle passa bäst. Lite 50-tals stil sådär. Jag hade valt trekvarts eller lång ärm alt en kavaj över. Om klänningen är utställd nedtill och markerad i midjan bör kavajen vara kort

Pris - så billigt som möjligt :o Gärna max 500, vi lever bara på min lilla lön just nu.
Färg är inte så noga, men svart/mörkt är väl bäst när man är rund?
Ärmar är inte så noga så länge dom inte är sådär halvkorta så dom precis täcker axeln, då ser mina armar så otroligt tjocka ut. Så antingen bara axelband eller helt utan, eller lite längre ärmar.

Men snälla du, kan du inte sluta skämmas över din kropp?
Du har ingen anledning alls till att gömma dig i tråkiga kläder.

Oavsett kroppsform så ska man hitta kläder som passar just sin egen kroppsform.
Jag är rund och kurvig med stora tuttar, rumpa och lår men har lite midja för att ta ett exempel.
Jag behöver ha kläder som har uringning och markerad midja.
Hög halsringring och raka kläder gör att jag ser ut att vara stor som ett hus, ser mycket större ut än vad jag är då.
Vi runda kan ha färger precis som alla andra!
Vi behöver bara ha rätt skärning på kläderna som alla andra.

Jag tycker absolut att du ska våga prova kläder med färg och var inte rädd för att be personalen i butikerna att hitta en klänning som passar just dig :)

Jag är rund och kurvig med stora tuttar, rumpa och lår men har lite midja för att ta ett exempel.
Hög halsringring och raka kläder gör att jag ser ut att vara stor som ett hus, ser mycket större ut än vad jag är då.

Jag tycker absolut att du ska våga prova kläder med färg och var inte rädd för att be personalen i butikerna att hitta en klänning som passar just dig :)

Fast att vilja klä sig så man tycker att man ser bra ut och känner sig bekväm behöver väl inte vara samma sak som att skämmas över sig själv?
Sen är jag personligen lite allergisk mot att man alltid till varje pris måste "framhäva" sin kropp, tex om man har stora bröst så ska man ha urringat, har man smal midja ska man ha skärp i midjan till allt osv.
Jag tycker att man ska tänka igenom vad man vill framhäva och sedan klä sig efter det. Om TS tycker att hon har tjocka överarmar och helst inte vill visa dem så är ju tex holkärm det minst smickrande medan en trekvarts eller lång rak ärm (gärna med ngt markerad axel) är bättre.

Om ngn annan tycker att TS armar är feta eller ej är ju inte direkt relevant tycker jag

Eller för den delen: ha på sig de kläder man tycker om och vill ha på sig, oavsett vad omgivningen tycker och tänker? På vilka grunder man gillar kläderna (urringat, framhäver midjan, fräck färg, bra material) kan ju kvitta.

Jag vill inte gärna klä ner mig, och väljer kläder som gör mig till mitt bättre jag. Även om jag tycker rosa är snyggt får det mig att se ut som en fläskkorv, även om jag inte är tjock. Därför undviker jag rosa. Svårare är det inte.

Jag skäms inte så värst mycket, det jag mest vill dölja är att magen hänger ut framtill :o

Jag gillar färg! Men vet inte vad jag passar i, jag gillar rött men får för mig att det framhäver rött i min hud.

Jag skulle säga, köp bra underkläder. Det finns bekväma, snygga trosor med höööög midja som håller in putet om du är obekväm med det. Sen en underklänning så klänningen faller snyggt.

Hade jag ägt några byxor hade jag haft det och kavaj, i mitt fall blir det en svart klänning och en kavaj.

Fast att vilja klä sig så man tycker att man ser bra ut och känner sig bekväm behöver väl inte vara samma sak som att skämmas över sig själv?
Sen är jag personligen lite allergisk mot att man alltid till varje pris måste "framhäva" sin kropp, tex om man har stora bröst så ska man ha urringat, har man smal midja ska man ha skärp i midjan till allt osv.
Jag tycker att man ska tänka igenom vad man vill framhäva och sedan klä sig efter det. Om TS tycker att hon har tjocka överarmar och helst inte vill visa dem så är ju tex holkärm det minst smickrande medan en trekvarts eller lång rak ärm (gärna med ngt markerad axel) är bättre.

Om ngn annan tycker att TS armar är feta eller ej är ju inte direkt relevant tycker jag

Det jag reagerade på var att ts 'ville' klä sig mörkt bara för att man 'ska' det om man är rund.
Jag tolkade hennes inlägg som att hon skulle dölja sin kropp bara för att någon satt ett ideal att smal =fint och rund=fult och är man rund så ska man döljas till varje pris.
Det är jag innerligt trött på. Hade varit så mycket skönare om folk bara kunde vara nöjda med den form dem har.
Sen har jag inte sagt ett endaste dugg om att man inte ska dölja sina skavanker (för ja alla har ju någon), jag är själv obekväm i bara armar, jag har också lite mage som jag inte vill framhäva.
Men för det krävs det inte svarta/mörka kläder.
Det kan man göra med färg och kläder med rätt skärning.
Sen har jag aldrig påstått att man ska bära kläder man inte trivs i?
Det trodde jag var självklart och att det inte behövde påtalas?

Jag skäms inte så värst mycket, det jag mest vill dölja är att magen hänger ut framtill :o

Jag gillar färg! Men vet inte vad jag passar i, jag gillar rött men får för mig att det framhäver rött i min hud.

Det förstår jag såklart :)
Å där kommer ju modell och skärning in, du behöver en där 'skavanken' inte framhävs.

Nu har ju jag ingen aning om hur din hy ser ut, men jag tänker att någon nyans av rött kan du säkert bära upp fint :)
Men färger som passar dig brukar bra butikspersonal hjälpa till med och få ett lyckat resultat.

Liknande trådar

Samhälle Jag minns en tråd för länge sen där klädkoder diskuterades här på Buke, och det var delade åsikter om det. En del verkade tycka att det...
15 16 17
Svar
337
· Visningar
17 214
Äldre Skulle behöva Bukes samlade trupp av fashion lions känner jag! Ska iväg på någon mojäng som jag, min sambo samt alla hans syskon med...
Svar
0
· Visningar
600
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama