Klädkod kavaj

Lycanthrope

Trådstartare
Jag ska på en konferens om några veckor och på kvällen är det en middag.
Det står att klädkoden är kavaj.

Vad ska jag som tjej då ha på mig? Lång aftonklänning känns för uppklätt, medan byxor och skjorta känns trist. Någon form av klänning/kjolkombo har jag gärna.

Förhoppningsvis har jag kommit ett steg närmre mitt viktmål till dess, men det är ändå så att jag har mindre byst och är stor kring mage-rumpa-lår. Vilken modell på klänning passar då? :)

Det mesta "normalsnyggt" funkar väl till kavaj?

Elegant och om du har klänning knälångt-isch. Jag hade tagit valfri festklänning som jag känner mig fin och bekväm i :)
Vad tycker du själv om för modeller?

Jag tycker inte jag är fin i klänning alls, men jag tycker klänningar är väldigt fint
:o
Jag har gått ner en del i vikt, men det sitter nog kvar; "En gång en tjockis, alltid en tjockis".

Någon modell måste ju finnas som kan passa.
Jag tycker det är svårt att veta hur den ska vara utformad för att dölja/framhäva rätt delar. Magen putar ut framåt och lite över höfterna, det vill jag ju helst dölja så gott det går. Jag är dessutom rätt svankryggad.

Man måste inte ha klänning om man inte vill :)

Jag är nog inte rätt person att svara på vilka modeller som passar till vilken kroppsform. Brukar inte tänka så mkt på sånt när jag shoppar..

Ja, jag har gärna klänning. Har någon tips på modeller som kan vara lämpliga? Jag tänker mig inte för urringar, och kring knälång.
Jag kikar lite på asos och nelly. Men får köpa lite närmre när jag vet mer vad jag kommer ha för mått då.

Om det är klädkod kavaj hade jag inte haft aftonklänning utan en normalsnygg klänning eller tvådelat, med kavaj/bolero/motsv under middagen och som man kan droppa efter om det blir dans. Inte för kort eller urringat när det är ett jobbsammanhang. För din kroppsform kan väl A-linje passa, kroppsnära upptill och utställd nedtill.

Ja, jag har gärna klänning. Har någon tips på modeller som kan vara lämpliga? Jag tänker mig inte för urringar, och kring knälång.
Jag kikar lite på asos och nelly. Men får köpa lite närmre när jag vet mer vad jag kommer ha för mått då.

Omlott klänningar eller såna som är lite draperade gömmer lite mage men visar ändå en fin figur :)

Jag ska på en konferens om några veckor och på kvällen är det en middag.
Det står att klädkoden är kavaj.

Vad ska jag som tjej då ha på mig? Lång aftonklänning känns för uppklätt, medan byxor och skjorta känns trist. Någon form av klänning/kjolkombo har jag gärna.

Förhoppningsvis har jag kommit ett steg närmre mitt viktmål till dess, men det är ändå så att jag har mindre byst och är stor kring mage-rumpa-lår. Vilken modell på klänning passar då? :)

Kan du inte ha kavaj då med tex kjol?

Kavaj är den lägsta klädkoden, strax under mörk kostym och de två överlappar ibland. Själva kavajen är bara ett måste för män, kvinnor kan bära kavaj men då i funktionen av en jacka eller bolero. Långklänning ÄR för uppklätt. Skjorta och byxor är för nerklätt om det inte är "festskjorta" och "festbyxor". Knälång klänning eller kjol funkar alltid (knälängd är längre än lårkort men kortare än ankellångt så man har en spännvidd) men till klädkod kavaj hade jag inte valt den allra tjusigaste klänningen i garderoben, jag skulle hålla igen lite på urringningen också.

Ibland måste man ju dock tänka till på vad som är själva poängen med en klädkod på en konferensmiddag. Varför har arrangörerna satt en klädkod? Är det människor som normalt sett inte brukar vara på konferens så de inte riktigt vet vad som gäller, eller är det bara för att helt enkelt markera att till middagen så önskas att man klär upp sig, dvs inte har sina vardagskläder på sig?

Jag skulle tänka mig att det är för att poängtera att de vill att det ska vara en finare middag, varpå deltagarna ska klä upp sig. Det handlar alltså inte om att man måste följa klädkoden till pricka såsom vid tex ett bröllop. Utan det handlar mer om att man klär upp sig.

Jag hade själv tyckt att det var lite trist med kostym till middagen. Vi kvinnor kan ju ha klänning på oss och det blir ju bara extra kul att ha någonting att klä upp sig för. Hur ofta får man använda sina fina klänningar liksom? Man går ju mer ofta omkring i jeans och en top än vad man gör i sina fina klänningar, så man får ta tillfället i akt att använda de när tillfälle ges. :)

Jag hade också valt en snygg klänning. Precis som Ramona säger, hur ofta har vi tillfälle att ha en finklänning på oss?

Jag hade själv tyckt att det var lite trist med kostym till middagen. Vi kvinnor kan ju ha klänning på oss och det blir ju bara extra kul att ha någonting att klä upp sig för. Hur ofta får man använda sina fina klänningar liksom? Man går ju mer ofta omkring i jeans och en top än vad man gör i sina fina klänningar, så man får ta tillfället i akt att använda de när tillfälle ges. :)
Lite så känner jag :D

Är bara rädd att klä upp mig för mycket. Det blir iaf inget gnistrande och jättepråligt.
Har kikat runt varenda sida på internet och knappt hittat något. Alla fina är så korta, kring knäna känns lagom.

Vad har du tänkt dig? Prisidé, färg, ärm/ärmlöst....? Själv skulle jag tycka att en knälång klänning, inte allt för urringad och med kort ärm vore passande.

Vad har du tänkt dig? Prisidé, färg, ärm/ärmlöst....? Själv skulle jag tycka att en knälång klänning, inte allt för urringad och med kort ärm vore passande.
Pris - så billigt som möjligt :o Gärna max 500, vi lever bara på min lilla lön just nu.
Färg är inte så noga, men svart/mörkt är väl bäst när man är rund?
Ärmar är inte så noga så länge dom inte är sådär halvkorta så dom precis täcker axeln, då ser mina armar så otroligt tjocka ut. Så antingen bara axelband eller helt utan, eller lite längre ärmar.

324451908-dbae9525-5e33-44a6-bb41-b3b4e318bc1e.jpg

Liknande trådar

Samhälle Jag minns en tråd för länge sen där klädkoder diskuterades här på Buke, och det var delade åsikter om det. En del verkade tycka att det...
15 16 17
Svar
337
· Visningar
17 214
Äldre Skulle behöva Bukes samlade trupp av fashion lions känner jag! Ska iväg på någon mojäng som jag, min sambo samt alla hans syskon med...
Svar
0
· Visningar
600
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama