Kläder på lokaltävling?

Atlas

Trådstartare
Nu är det dax:eek: min dotter ska ut på sin första tävling. Jag får ont i magen bara jag tänker på det. Det är en lokaltävling där vi anmält till clearround o Lc. Då hon har b-ponny hoppar hon då 60 o 70cm, är det så? Men ska hon ha kavaj o vita ridbyxor el något "enklare" typ blå ridjacka el så..?? Då hon ska ut på dressyrtävling helgen efter har vi köpt hela kittet så jag vill bara veta vad man brukar ha? Säkerhetsvästen - ska den vara innanför el utanpå? Schabrak, är det vitt som gäller då el? Svara gärna med bild på er, det är roligt att se hur ni ser ut när ni tävlar:)

Sv: Kläder på lokaltävling?

Jag har ingen bild, för jag tävlar inte själv..:(
Men jag brukar hjälpa till och tycker att det är synd att det är så många tävlande som ser ut som om de är ute och tränar.. visst, TR tillåter ju klubbjackor osv men jag tycker det ser nonchalant och tråkigt ut. Så jag tycker; gör er så fina som ni kan, det ser bäst ut. Det ska synas att man tävlar! Ang säkerhetsvästen, tror jag, så måste den vara utanpå kavajen om det inte ändrats. Jag har inte TR här så jag kan inte kolla tyvärr :smirk: Men de flesta har det i alla fall.

Lycka till!
(och skriv gärna här hur det gick :) )

Du får tävla i klubbjacka på lokala och regionala hopptävlingar. Ha en vit polotröja under så ser det prydligt ut.
Min son har alltid haft västen under klubbjackan, om det gäller annat för kavajer vet jag inte, men västen fungerar ju bäst ju närmare kroppen den är, och det är viktigast för mig.

Du kan även ha jodhpurs med svarta shortshaps istället för ridstövlar på den här nivån.

Jag tycker inte att ni ska känna tvång att köpa en massa dyra tävlingskläder till barn som ändå växer ur dem på en gång, när det ändå är tillåtet med klubbjacka.
Jag skulle inte heller bry mig ett smack om de som evetuellt tycker att det ser tråkigt ut med denna klädsel. (Det tycker för övrigt inte jag, vår klubbjacka är jättefin...)

Bild på Fredrik med klubbjackan, dock inte med ljusa ridbyxor o vit polo. Men visst ser jackan fin ut? http://home2.swipnet.se/~w-27238/vinter05.htm

Senast ändrad av en moderator:

Det är upp till var och en om man vill ha kavaj eller kubbtröja, men klart
att det ser snyggare ut med kavaj ;)

Jag orkar inte köpa kavaj utan kör med klubbtröja/jacka.
SUC51080.jpg

Så såg jag ut i höstas, utan klubbjackan här dock. Hade skor+shortshaps
på fötterna :)

Jag tycker att det är helt okej att inte ha kavaj och vita ridbyxor.
Tävlingskläder är så pass dyra och man växer fort ur dem.
Själv kör jag med vita ridbyxor, kavaj och allt det andra.. Tycker det är lite kul att få sätta på sig lite fina kläder ibland :)

Just nu kör jag med en blå randig kavaj, vita ridbyxor, rosa skjorta och svarta stövlar och en blå hjälm.

Kolla gärna.. www.fotogalleriet.se/alb69290

fritidsjacka utan kapuschong eller kavaj- valfritt på lokaltävling
säkerhetsväst- får sättas både utanpå och innanför jacka/kavaj, välj själv
Ridbyxor- finns ingen regel alls om färg på svenska tävlingar
schabrak- samma här, finns ingen regel om färgen. vitt/ljust är vanligast på dressyr, i hoppning är det ner varierande.

Höjderna- LC-klassen är 70 cm för B-ponny, clear round klassen går inte att säga höjden på eftersom clear round bara anger bedömningsformen. Titta vad det står i propositionen. Det bör stå antingen t.ex. "LD clear round" och då är det LD-höjd på hindren eller något som "70 cm clear round" alterntivt "clear round 70 cm" och då är hindren 70 cm för alla.

Tack för alla svar:) . Vi har ju redan köpt stövlar,byxor,kavaj m.m inför dressyrsäsongen så då kan hon väl ha det. Tänkte om det ¨såg "fel" ut när det är hennes första tävling någonsin.
Jag har beställt TR hopp men då hon förut enbart varit fokuserad på dressyr så har det inte varit aktuellt. Hon är 10år precis. Hur var det med schabraket då? När jag tittar på bilderna på chatten så verkar det som om nästan ingen har vitt på hopptävlingar, är det så?

Det är lite mer fritt att ha vad man vill på hopptävlingar,gällande hästens utrustning.Min dotter har lie olika färger.Har hon vitt schabrak har hon vita skydd på ponnyn och har hon svart schabrak har hon svarta skydd... Hon har ibland klubb jacka och i bland kavaj.Men alltid rida ridbyxor.Lycka till på första tävlingen.Det är ju så himla nervöst...herregud jag har hjärtklappning varje gång.Och ändå har dottern tävlat några år nu.Jag håller på att kräkas varje gång......lycka till och försök andas,det underlättar..:)

Liknande trådar

Hoppning Främst en fråga till er som tävlar lokalt då det inte är krav på kavaj. Vintertid när det är tävling i svinkalla ridhus och ett gäng...
Svar
6
· Visningar
1 819
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
5 129
Senast: Unafraid
·
Fälttävlan Vad behöver jag? :D Nummerlappshållare & medical card har jag koll på. Nåt mer "special" man ska investera i? Får man ha hat silk i...
2
Svar
21
· Visningar
2 975
Senast: Speedway
·
Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 708
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar