Kläder på bröllop - men inte som gäst

Killaloe

Trådstartare
Vad har en på sig om en ska närvara på bröllop, men inte som gäst utan om en har ett uppdrag att utföra (på amatörnivå, inte anstllälld som ex sångerska, fotograf eller barpersonal)?

Ska en följa klädkoden? Är det skilland på vad en ska göra? Om en ska närvara i en kyrka (inte som präst)? Beror det på hur nära brudparet en är? Hur tänker ni som gör sånt här lite oftare (eller om ni gör det professionellt)? Eller om ni anordnar/anordnat bröllop - vad förväntade ni er då?

Jag tänker att det nog beror på vad man ska göra.
Typ, servering, fotograf eller liknande kanske svarta byxor/kjol och nån skjorta/blus kan vara fint. Barnvakt, nåt liknande eller nån "lagom fin", praktisk klänning, t.ex.
Om man står nära brudparet kan man ju alltid fråga vad de tycker är lagom :)

Även om det är säg högtidsdräkt och en ska vara fotograf? :D
Jag tänkte att det oftast är typ ”finklädd”, ”kavaj” eller liknande på bröllop :). Jag hade ju inte kommit i jeans och tröja på ett bröllop oavsett uppgift. Men jag hade inte köpt en högtidsdräkt för att gå på bröllop. Det hade jag nog knappt gjort om jag var bjuden heller ;).

Jag tänker som @Petruska , kläder som funkar för uppdraget. I kyrkan råder ju heller ingen klädkod, utan dit kan även personer som sen inte ska på festen komma. Så prydligt och ändamålsenligt och lite lagom fint utan att vara uppklätt.

Fint, men diskret. Inte samma klädkod som gästerna tänker jag. Men diskret och neutralt utan att sticka ut. Såvida man inte är underhållningen för då kan man sticka ut. Men servering, fotograf, bar osv.

En kompis till mig som är amatörfotograf på hobbynivå men väldigt duktig bad jag att vara brölloppsfotograf på min brors bröllop förra året.
Eftersom bruden själv är hobbyfotograf och ville redigera bilderna själv passade det inte att hyra in en riktig fotograf då du betalar ohyggligt mycket för typ 15 foton som kommer redigerade och du får inte ändra ett smack.

Det var min och sambons bröllopspresent till brudparet.

Iafl. Han, fotografen, som inte kände nån annan än mig där, kom i kostymbyxor och ljusblå skjorta. Enkelt, stilrent, inte sticka ut men inte vara lodis heller.
Han knäppte nog 200 foton och en vecka senare hade han laddat in fotona på ett usb och skickade till brudparet :)

Tack för svaren! :) I linje med ”sitt uppdrag” låter klokt resonerat tycker jag. Det blir nog, i mitt fall, vettigare att göra det iom att jag inte ska vara med under någon fest :)

@Killaloe

Jag har fotat bröllop som glad amatör åt vänner och bekanta. Svarta byxor och skjorta eller en (praktisk) knälång svart klänning har jag kört på och det har funkat bra. Undvik starka färger för att inte "synas" så mycket om du ska fota under själva vigseln.

Annars - fråga brudparet!

Det låter som en vettig tanke, att försöka vara diskret och inte synas för mycket om en fotograferar - känns som en dum grej att ta för mycket uppmärksamhet.

Följ klädkoden fast så simpelt som möjligt. Om det är mörk kostym alltså en enkel kostym med ljus skjorta eller en enkel mörk klänning utan iögonfallande urringning. Bara små diskreta smycken och en neutral slips. Alternativt gå ner en klädkod men fortfarande väldigt neutralt i färg och mönster.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka