Kläder godkända för D-tävling?

S

Sasse_

Oki... har inte riktigt hunnit fixa tävlingsreglemente än... Men är ändå nyfiken, lite så här i förväg inför säsongen vad jag måste skaffa mig! :)

På D-tävling, duger det med:

*Skjorta
*Jeans
*Skor (vilka som helst, med klack)
*Hjälm

Det har man ju liksom i garderoben hemma ändå! ;)

Eller måste man införskaffa sig:

*Chaps
*Boots
*Hatt
*Bälte osv osv...

Tänkte det vore ju trevligare att införskaffa lite i taget (inte så dyrt), plus att man kanske lär sig lite mer vad man vill ha i färger osv... än om jag ska ut som novis och bli tvungen att inhandla rubbet! :)

Men vad säger reglerna om klädsel på D-tävling? (obs obs!!! Nya reglerna... förr fick man ju tom. rida i eng. sadel, men det får man ju inte längre sååå... Sadel jakten är på G!!! ;) )

Sv: Kläder godkända för D-tävling?

Det första man bör skaffa sig när man ska ut och tävla är ett TR! Där står allt man behöver veta av vikt.

Vad det gäller klädsel:

Det är obligatoriskt för ryttare att bära lämplig westernklädsel, vilket innebär: Byxor av jeanssnitt, långärmat med krage(ståkrage, frackkrage, skjortkrage o.s.v.), westernhatt eller hjälm(obl.upp till 16 år med hjälm) och westernboots.

Sporrar, chaps, handskar, tröja, jacka eller väst i passande stil är valfri utrustning.

Det första man bör skaffa sig när man ska ut och tävla är ett TR! Där står allt man behöver veta av vikt.

Vad det gäller klädsel:

Det är obligatoriskt för ryttare att bära lämplig westernklädsel, vilket innebär: Byxor av jeanssnitt, långärmat med krage(ståkrage, frackkrage, skjortkrage o.s.v.), westernhatt eller hjälm(obl.upp till 16 år med hjälm) och westernboots.

Sporrar, chaps, handskar, tröja, jacka eller väst i passande stil är valfri utrustning.

Måste man just ha westernboots? Går det inte bra med vanliga ridskor (har själv ett par bloonestoone, det är stålhätta.) tacksam för svar:') vart kan man isf hitta snygga westernboots?

hmm... undrar bara varför man måste be om ursäkt när man ställer TR frågor som nybörjare här?

Skrev tom. en inlindad ursäkt i tråd starten att jag inte hunnit fixa TR än och ändå är det, det första man får höra...

Man kan väl få fråga utan att känna sig som en idiot?!?:confused:

Roligt att du ska komma ut och tävla! :banana:

Får man fråga vilka grenar du tänkt tävla i? :)

jag har tävlat med bruna jophurs upp till c-nivå, skorna har väl hängt med ca 10olika tävlingar och än har ingen anmärkt på mina skor. vet fler som också tävlar i jophurs, ha långa jeans så att skorna inte syns om du blir osäker ;)

jag har ett vanligt skärp som jag annars brukar ha i skolan, jeansen likaså, och skjorta brukar man kuinna låna av tex förälder ;)

Senast ändrad:

Måste man just ha westernboots? Går det inte bra med vanliga ridskor (har själv ett par bloonestoone, det är stålhätta.) tacksam för svar:') vart kan man isf hitta snygga westernboots?
Jag skrev av TR direkt i mitt svar. Tror inte att man blir diskad om man har ett par bra ridskor men kolla gärna med klubben som anordnar tävlingen.
hmm... undrar bara varför man måste be om ursäkt när man ställer TR frågor som nybörjare här?

Skrev tom. en inlindad ursäkt i tråd starten att jag inte hunnit fixa TR än och ändå är det, det första man får höra...

Vem har sagt att du måste be om ursäkt?:confused:. Du ställde en fråga och jag svarade. Det är viktigt att man läser på i TR då alla moment, poängsättning och diskvalificerande fel står tydligt där. Jag var på en föreläsning om de nya reglerna för ett år sedan och det tydligaste budskapet var...Läs TR!

finns en del på buke som hakar snabbt på med men det är nog inte illa ment. Snart är du ingen nybörjare och kan knäppa de på näsan i tävlingsringen i stället, kul med fler western ryttare !!:love:

jag har tävlat med bruna jophurs upp till c-nivå, skorna har väl hängt med ca 10olika tävlingar och än har ingen anmärkt på mina skor. vet fler som också tävlar i jophurs, ha långa jeans så att skorna inte syns om du blir osäker ;)

jag har ett vanligt skärp som jag annars brukar ha i skolan, jeansen likaså, och skjorta brukar man kuinna låna av tex förälder ;)

Hehehe... kanon!!! Då kan man tydligen smyga in i ett par billiga jophurs till att börja med och slipper lägga dyra pengar på riktiga western boots! NICE!!! ;)

Roligt att du ska komma ut och tävla! :banana:

Får man fråga vilka grenar du tänkt tävla i? :)

Eftersom jag hittills bara har engelsk sadel, har jag under året som gått (när jag kom på att jag skulle testa western som tävlingsform) bara fått starta E-klasser...

Men det var ju kul, 2 tävlingar, 6 klasser, 4 vinster, 1 andra plats och 1 trail som var typ clear round/rosifett till alla... :) Men det va ju kanonkul så... Nu MÅSTE vi få tag i en sadel, så vi får rida annat än de få E-klasserna som finns!!! (Dock inte det lättaste, just provridit åter en som låg riktigt illa på min pålles rygg, men va skitsnygg!) :(

Öhh... åter till frågan ;) Jag kommer nog fortsätta med dom klasser jag hittills provat alltså; Pleasure, western riding, w. horsemanship och trail.

Funkar det så får vi se om jag törs prova versitale horse och kanske bara kanske reining (men det är nog egentligen inget för varken mig eller hästen) :)

Hehehe... kanon!!! Då kan man tydligen smyga in i ett par billiga jophurs till att börja med och slipper lägga dyra pengar på riktiga western boots! NICE!!! ;)

ja mina kostade knappt 200kr:angel:
Hööks har någon billig variant jag hört varit bra.
sålänge det är funktionellt så kan det användas.
i låga klasser så spelar inte kläderna någon roll,

Jag kommer ifrån Hööks och dom har halva priset på westernboots :)

Ifall du skulle bli sugen!
Lycka till med tävlandet & sadel letandet :)

Ps.. dyrast är inte garanterat bäst, även om det är mycket sånt snack här ;)

ja mina kostade knappt 200kr:angel:
Hööks har någon billig variant jag hört varit bra.
sålänge det är funktionellt så kan det användas.
i låga klasser så spelar inte kläderna någon roll,

Härligt att höra! Då kan man alltså prova sig fram med det som redan finns i garderoben och uttöka efter behov :D

TOPPEN! :bump:

Vart kan man hitta tävlingsreglamente? Hoppas på att komma ut på tävlingsbanorna nästa år. :bump:

Vart kan man hitta tävlingsreglamente? Hoppas på att komma ut på tävlingsbanorna nästa år. :bump:

Tror det går att beställa genom WRAS eller sin hemklubb... (?) :) men jag är ju rätt grön på det här jag med... ;)

Regelboken köper du via din närmsta klubb eller via WRAS hemsida, titta under medlem och medlemsbutik.
/Lotta

Liknande trådar

Western Hej skulle behöva några tips inför min tävlings debut som sker om tre veckor!!! ;) En D-tävling men nog så viktigt att allt är perfekt...
Svar
3
· Visningar
1 083

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka