Kladdigt öga

maoulina

Trådstartare
Märkte igår att min hästs högra öga var lite ovanligt kladdigt och idag var det ännu kladdigare med gul/vit gegga som jag torkade bort.
Dock är hon varken röd eller irriterad i ögat men hon är något lite svullen på ögonlocken på båda ögonen (som jag även sett en annan häst i stallet också är).

Vad kan detta bero på? Och varför kladdar ögonen så ibland?

Hon går med flugpannband ute men funderar på om man kanske skulle köpa en flughuva som skyddar mer mot solen och såklart mot flugorna, eller vad tycker ni? :)

Sv: Kladdigt öga

Flughuva, absolut! Jag tror det kan vara att det blir sådär om hästarna blir irriterade av flugorna och håller på att klia ögonen mycket mot benen eller annat. Jag vet flera som blir sådär sommartid och luva fixar det varje gång!

Okej! Åkte direkt och införskaffade mig en flughuva från Equi-Guard, inköpt på h**ks. Skyddar både öron, ögon och mule! Tycker den har väldigt bra passform men får se hur den är i kvaliteten, förhoppningsvis bra :)

Får hoppas att pållen blir nöjd!

20130714_152005_51e2b384ddf2b35fd531a026.jpg

20130714_151915_51e2b40fddf2b35effc75b19.jpg

Det bästa är att åka in till veterinär som kollar så det inte är något knas med ögat. Kanske är tårkanalen som är tät eller så.

Grymt flughuva, jag ska beställa en direkt :D

Avvaktar och ser om det blir bättre. Stallägaren jobbar på djursjukhus som djursjukvårdare till häst så ska prata med henne :)

Skölj rent ögonen med koksalt så är chansen vettig att du hindrar en begynnande inflammation orsakad av flugor från att bli värre dvs du motar Olle i grind .

Kan man göra koksaltlösning själv? Och svider det inte i ögonen om man sköljer med det?

Koksaltlösning kan man göra själv ja, googla så får du fram hur du gör det :) Tror det är 1msk salt i 1 liter vatten. Man ska göra ny varje dag helst.

Annars går det att köpa på apotek.

Koksalt svider inget alls så det är lugnt, används som vätskeersättning i dropp du får på sjukhus :)

Du kan koka själv men noga Isåfall med relationen salt/vatten och att du håller det sterilt för det är hela poängen med det. Finns annars stora flaskor att köpa på Apoteket , fråga över disk , för det är oftast bara småförpackningarna som står framme .

Du kan koka själv men noga Isåfall med relationen salt/vatten och att du håller det sterilt för det är hela poängen med det. Finns annars stora flaskor att köpa på Apoteket , fråga över disk , för det är oftast bara småförpackningarna som står framme .

...fast köp inte FÖR stora flaskor. De måste användas på en gång. Koksaltlösning innehåller inget konserveringsmedel så den ska användas på en gång. Inte sparas om förpackningen är öppnad alltså. På mitt jobb säljer vi det i engångsampuller av just den anledningen. Nu går det ju kanske åt lite mer till hästögon är till människoögon, men mitt tips är att kolla efter lagom stora förpackningar så du förbrukar hela den öppnade förpackningen på en gång. Annars har du nog skaffat dig en bakterieinfektion ganska snabbt....

Idag när jag hämtade pållen i hagen möttes jag av ett hemskt svullet öga (samma öga som kladdat) och flughuvan var helt kladdig, även benet då hon kliat sig. Ögat var inte kladdigt varken igår eller i förrgår och inte svullet så det har hänt något idag.
Hämtade i lite panik stallägaren (som jobbar på djursjukhus) och hon kunde inte se om det var något i ögat men jag sköljde det så gott jag kunde (huvudskygg häst...) men veterinären ska komma ut imorgon!

Nu nojjar ju jag såklart över att flughuvan kanske gjort mer skada än nytta? (vilken jag dock inte tror), men man försöker alltid hitta en anledning. Hon verkar inte ont då hon inte reagerar när man trycker mer än att hon vill klia sig, men det är nog väldigt jobbigt och obehagligt för henne då hon inte kan öppna ögat ordentligt, att det kliar och kladdar osv :(

Hoppas verkligen inte det är något allvarligt, men vi får se hur det går när vet. kommer!

Stackars stackars liten..
hej_51e57298e087c36528a1cbd2.jpg

Flighuvor kan skada om hästen gnuggar ögat då materialet i det fallet kan irritera ögat .

Bra att veterinär kommer ut i Morgon direkt förmodligen har den åkt på en inflammation i ögat pga flugorna tidigare i veckan .

inte skoj. Jag tycker du ska låta henne stå inne i mörker inatt så hon kan vila ögat ordentligt, ljus gör det bara sämre.. Det som är bra med ögon är att det läker snabbt med rätt behandling.

Till min ena ponny som ofta får jag ögonproblem har jag bara flughuvor med lite hårdare nät som står ordentligt ut från ögat.

Jag köper aldrig flaskor koksalt, utan såna lådor med engångsflaskor med koksalt i. Det håller sig steril, så slipper man bekymra sig om det finns baskeluskar i koksaltet när det ska användas.

Stå i mörker är relevant om det finns en skada på hornhinnan annars spelar det ingen roll öht vid allmän inflammation .

Ögon skador som kräver vila från ljus är allvarliga jobbiga skador så att säga att ögon skador är okomplicerade och lätt läkta förstår jag inte utifrån din ordination öht ?
En seriös ögon skada är bland de mest komplicerade som finns att behandla och få ordning på då skadorna ofta om de är allvarliga blir kroniska .

Senast ändrad:

Tänkte mest på min egen erfarenhet och enda gången min ponnys ögon svullnar upp som på bilden är vid hornhinnesår (eller "dimma"). Visst kan det vara en komplicerad skada och det krävs mycket, men ögonskador är "kända" för att läka snabbt om man behandlar den rätt. Vart du har fått att jag tycker ögonskador är okomplicerade ifrån förstår jag inte, då det är helvete med ögonsalvor och så hela tiden.

Min ponny har inte alltid haft allvarliga ögonskador men har ordinerats mörker. I väntan på veterinär (utan konstaterad hornhinnesår) har jag blivit rekommenderad mörker. Innan diagnos är ställ är det bäst att ta det säkra före det osäkra ifall det skulle visa sig vara sår på hornhinnan.

Liknande trådar

Gnägg Det var i en annan tråd jag fick lära mig att det vita på en skäck är brist på pigment och inte någon skimmelgen(?). Spännande! Sedan...
Svar
18
· Visningar
1 904
Senast: Time Lord
·
Hundhälsa Hämtade min hund på hunddagis efter jobbet idag, och allt var som vanligt. Men när vi kom till stallet 10 min senare reagerade jag på...
Svar
7
· Visningar
2 268
Senast: _Taggis_
·
Kropp & Själ Kära 1177 - Bukefalos, jag har ett litet problem. I över en vecka har mitt vänstra öga kladdat, runnit och haft sig. Det började förra...
2
Svar
28
· Visningar
1 384
Katthälsa Hej, har en katt som heter Charles, han blir 2 år detta år, när man tog in han så var hans hälsa på top. Dock så fick han ett hornhinne...
Svar
6
· Visningar
1 063
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka