kladdigt föl

Pallas_Athena

Trådstartare
Hejsan alla jag tror bara jag e lite nervös för det är mitt första föl så man e ju väldigt försiktig med allt :crazy:

mitt föl som e två veckor har lös avföring och är väldigt kletig i rumpan, men e pigg och busar som bara den :love:
stoet och fölet släpptes ut på betet i söndags. så jag tänkte att det kanske e gräset som får henne lös i magen?

hjälp lilla mig :D

Hej kära "ic-kollega" ;)Jag är tyvärr heller ingen expert men detta är vad jag vet: Föl diarre är ju ganska vanligt och det kan ju ha lite olika orsaker.Diarré är kroppens normala sätt att göra sej av med en infektion eller ett gift som retar tarmen. Tarmröelserna ökar,vätska tas från kroppen och det lösa tarminehålets passage genom tarmetn går mycket snabbare än vanligt.orsakerna kan vara många, tex virus,parasiter,dåligt foder och vatten eller för mycket foder och vatten. kan också vara så att fölet slickat en massa på mammas saltsten,det kan ge diarré. Men visst kan det vara som du skriver att det beror på gräset, Fodras stoet mycket kraftigt (som ett byte till kraftigt sommarbete tex) kan hon ge så mycket mjölk att fölet får diarré. Kroppen förlorar mycket vätska och kroppssalter under perioden den har diarré, kolla om fölet blivit uttorkad genom att lyfta på ett hudveck på halsen,vid utorkning blir vecket kvar en stund (annars sjunker det direkt in)Unga föl kan dö snabbt av diarré. Så mitt råd skulle vara att rådfråga din veterinär för säkerhets skull.
Lycka till!

hon e rätt skaplig i magen nu, tror mamman har vart i fölbrunst. tack även för det andra svaret.

man blir så orolig när det ens lilla skatt :love:

skönt att det bara va fölbrunsten som spökade! :) märkte du inget på stoet?

jo men hade inte en tanke på det alls :D
har fullt sjå med att klia bebisen just nu hahahhaa hon har kommit på att det e så skönt att bli kliad :)

underbart :love: jag väntar själv otåligt på föl. den som väntar på nåt gott väntar alltid för länge eller hur var det ;)

mamma kliade henne medans jag satte på bus ungen en grimma. hon fattade ingenting för det kliade så gott ;) vem har du betäckt dit/dina ston med som skall föla nu då?

Jag har köpt mitt sto nybetäckt för lite mindre än ett år sen och hon va/är betäckt med Big John! antar att du sett honom? :) det är han som är på min användarbild föresten!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 763
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
3 023
Senast: Karro-Lina
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 951
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar