Kladdig i ögat

Haukur

Trådstartare
Min ena grabb är kladdig i ögat. Vitt kladd i lite slemkonsistens. Ögat ser inte irriterat ut i övrigt, inte rött och han "använder" det som vanligt och verkar inte besvärad. Jag ser inga skador på ögat och kan inte komma på vad som kan ha orsakat kladdet.
Han har haft såhär två gånger förut i sitt liv, samma öga och det har kommit utan förvarning och försvunnit efter ca 3-4 dagar utan behandling.
Vad beror det på? Kan han ha gjort illa ögat helt enkelt, gått emot nåt? Eller har han lyckats hitta nåt drag som jag för allt i världen inte kan finna? Är det något som jag borde göra något åt eller bara låta det vara så det försvinner av sig självt?

Han är innekatt och jag har en till katt som inte alls är påverkad och har aldrig varit det så det är nog inget smittsamt.

Sv: Kladdig i ögat

Maja är likadan (förutom att det alltid kommer när vi åker bil och liknande också). Förmodligen har de råkat få in något, tex en ögonfrans, som irriterar. Torkar man med saltlösning försvinner det snabbt.

Använder du fläkt eller nått sånt hemma för det har en tendens att torka ut ögonen så bildas mer slem i ögat, blir så när man åker bil å sånt oxå.

Min ena katt hade så som din katt, inga skador eller nått på ögat. Men det vita kladdet övergick till lite grön/gulaktigt. Men vi var hos vetrinären och fick atibiotika för det, då försvan det direkt.

Vetrinären sa att det beror på att katten hade för lite ögonvätska och inte sjöljer bort bakterier som finns i ögat och därför blev det så.

Men han sa att man kan använda ex Viscotears och droppa i ögonen i bland på katten.
Den är till för torra ögon, men till människor.
Men det värkar fungera på min katt iaf.

Liknande trådar

Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
5 110
Senast: Alexandra_W
·
U
Övr. Katt Ok, min hankatt har uppenbarligen nån typ av irritation i ögonen.. Såg det första gången i torsdags natt när jag kom hem från jobbet...
Svar
5
· Visningar
12 642
Senast: Uma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama